Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Varför så fäst vid förlovningar?

Anonym (TS) skrev 2025-04-28 17:00:23 följande:

Främst för att många säger att de vill förlova sig, men absolut inte gifta sig. Liksom, vad är poängen med det?

Det är ju inget fel i att bara vara sambos, det betyder ju inte att man inte hör ihop eller inte är en familj. Sen får alla lösa juridiken bäst de vill.

Och så kan man vara förlovad och särbos, som oss.
    Funkar finfint och inte ska vi varken flytta ihop eller gifta oss.

Vi älskar varandra och vår förlovning är en symbol för vår kärlek.
    Inte mer komplicerat än så.

Ogillar du vårt sätt att leva så är det fine. Inte för att jag ser var du kommer in i bilden men ok, du är fri att tycka... om något du säger att du inte bryr dig om.
  • Anonym (Mimmi)
    Tukt skrev 2025-04-28 17:46:02 följande:

I den konservativa tid vi lever i nu så är det status att vara gift. Och i brits å giftermål så kan man i alla fall vara förlovad.

Är det verkligen det?
    Min känsla är att det var viktigare förr. När jag var ung gifte sig fler av mina vänner än mina barns vänner gör numera.

Trenden ingångna äktenskap är sluttande, med ett undantag för (tror jag att det var) 1989 då något som involverade änkepension togs bort. Minns hur många på jobbet som gifte sig just det året.

Jag är sextiotalist för övrigt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-29 17:38:34 följande:
    Jag tycker inte att det är så. Tycker att det är väldigt få unga som gifter sig. Kommer ihåg när en tjej på jobbet var gravid, och folk frågade om hon och hennes kille även tänkte gifta sig nån gång i framtiden, och hennes svar var väl typ "varför i hela friden skulle vi göra det?". Vilket såklart är fullt rimligt.

Det känns absolut inte som en viktig grej för många idag att vara gift, och personligen känns det ju främst som en juridisk grej. Det är ju inte som att folk ser ner på en eller ens familj om man inte skulle vara gift. Det finns ju liksom ingen press på att man borde vara gift om man ska bo ihop eller skaffa barn tillsammans. 

Det var ju det jag sa. Att det var viktigare förr. 
    Jag skrev "min känsla är att det var viktigare förr. När jag var ung gifte sig fler av mina vänner än mina barns vänner gör numera".

Min ena son är gift, för att hans fru ovillkorligen ville det. Dock med äktenskapsförord eftersom han ägde villan de bor i innan de ens träffats.
    Hade hon inte insisterat så hade det inte blivit något äktenskap, enligt honom.

För mig är äktenskap helt oviktigt om man inte är ung och ska starta en familj tillsammans. 
    Jag och min partner vill inte gifta oss t ex, men vi är lyckligt förlovade och det räcker gott för oss.
  • Anonym (Mimmi)
    Fossil skrev 2025-04-29 22:48:27 följande:
    Och ändå startar du en tråd om det, för att du inte bryr dig?
    Tänkte precis samma sak.
    Jag tror att dessa förlovningstrådar mest är till för att provocera.
Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?