Jobb
Hej!Hur ska jag tänka och agera?
Jag arbetar som lokalvårdare en bit ifrån min bostadsort. Är fast anställd på 50 % och arbetar extra vid behov. Har ett fast ställe där jag städar mina 4 timmar varje dag.
Chefen (och teamledaren vid ett tillfälle) har frågat om jag kan städa på 3 platser på min bostadsort under några veckor under sommaren för en kollega då denna är på semester. Detta utöver min ordinarie arbetsplats. Då det inte funkar i förhållande med kommunikationerna mellan de olika orterna sa jag nej.
Nu undrar chefen om jag enbart kan arbeta på ställena på min bostadsort under sommaren för att det skulle underlätta för dem.
Saken är den att till att börja med så jobbar min exman på ett utav ställena vilket gör jag delvis inte vill arbeta där. Delvis så är hans kollegor oerhört snorkiga, nyfikna och sladdriga. De har "trakasserat" mig sen jag flyttade till min nya bostadsort för ett år sen. Bokstavligen Glott rakt in i min lägenhet. KOmmenterat om jag har gått ut med sopor eller annat. Ringt på strax efter kl. 7 en söndagsmorgon för att exmaken inte hade kommit till jobbet än (och ville att jag skulle kontakta honom). Kommenterar hur mina barn är och leker och exmaken har varit en mellanhand för att de (patetiskt nog) inte kunnat gå och prata med mig själva. Lägger sig i och kommenterar mina katter. Med mera. Ska tilläggas att deras kontor ligger under min bostad.
Detta gör att jag känner starkt obehag och olust till att städa där. Något som jag nämnde för min teamledare för ett halvår sedan när det kom på frågan om jag kunde ta över min kollegas arbetsplatser på bostadsorten.
Ett utav de andra platserna är mina barns skola och förskola där personalen är väldigt speciella utan att gå in på detaljer(vilket andra föräldrar också påpekat). För övrigt blir det jobbigt med tanke på barnen (känner jag, förstå mig rätt).
Hur ska jag tänka och agera i sådana här fall?
Kan jag tacka nej utan att få någon form av repremand?
Hur ska jag framföra det på bästa sätt?
Med tanke på att jag tidigare nämnt det för min teamledare bör det ju tas med i anbruk.
Tack på förhand!