• Anonym (E00)

Jobb

Hej!

Hur ska jag tänka och agera?

Jag arbetar som lokalvårdare en bit ifrån min bostadsort. Är fast anställd på 50 % och arbetar extra vid behov. Har ett fast ställe där jag städar mina 4 timmar varje dag.

Chefen (och teamledaren vid ett tillfälle) har frågat om jag kan städa på 3 platser på min bostadsort under några veckor under sommaren för en kollega då denna är på semester. Detta utöver min ordinarie arbetsplats. Då det inte funkar i förhållande med kommunikationerna mellan de olika orterna sa jag nej.

Nu undrar chefen om jag enbart kan arbeta på ställena på min bostadsort under sommaren för att det skulle underlätta för dem.

Saken är den att till att börja med så jobbar min exman på ett utav ställena vilket gör jag delvis inte vill arbeta där. Delvis så är hans kollegor oerhört snorkiga, nyfikna och sladdriga. De har "trakasserat" mig sen jag flyttade till min nya bostadsort för ett år sen. Bokstavligen Glott rakt in i min lägenhet. KOmmenterat om jag har gått ut med sopor eller annat. Ringt på strax efter kl. 7 en söndagsmorgon för att exmaken inte hade kommit till jobbet än (och ville att jag skulle kontakta honom). Kommenterar hur mina barn är och leker och exmaken har varit en mellanhand för att de (patetiskt nog) inte kunnat gå och prata med mig själva. Lägger sig i och kommenterar mina katter. Med mera. Ska tilläggas att deras kontor ligger under min bostad.

Detta gör att jag känner starkt obehag och olust till att städa där. Något som jag nämnde för min teamledare för ett halvår sedan när det kom på frågan om jag kunde ta över min kollegas arbetsplatser på bostadsorten.

Ett utav de andra platserna är mina barns skola och förskola där personalen är väldigt speciella  utan att gå in på detaljer(vilket andra föräldrar också påpekat). För övrigt blir det jobbigt med tanke på barnen (känner jag, förstå mig rätt).

Hur ska jag tänka och agera i sådana här fall?

Kan jag tacka nej utan att få någon form av repremand?

Hur ska jag framföra det på bästa sätt?

Med tanke på att jag tidigare nämnt det för min teamledare bör det ju tas med i anbruk.

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Jobb
  • Anonym (Krallig)

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.
    Så även om du tackar nej på frågan som de ställt, om de bestämmer att över sommaren så är behovet sådant att dina tjänster behövs bäst på din hemort så är det så. Vill du inte det så kan det gå som arbetsvägran. Och vägrar du utföra arbetet så har arbetsgivaren ingen nytta av dig längre > det uppstår arbetsbrist och du kan bli uppsagd.

Har du tur så kan någon annan ta över uppgifterna som du inte vill ta.  Har du otur så är det bara dig de har i åtanke för att utföra detta en viss period.

Att flytta dig från en arbetsort till en annan kan dock falla under vad som ska förhandlas fackligt. Är du med i facket tar du själv också kontakt med dem. 
    Men generellt sätt så har man inte rätt att säga nej till arbete för att det på något vis blir obekvämt för en, för att ens "ex" jobbar där tex.

• Jemp

Det beror ju på om det är en valfri fråga eller en begäran. Det behöver du egentligen få tydliggjort av din chef, för du har inte rätt att neka i sig. En bra chef kan ju däremot ta det i åtanke om andra alternativ finns.

De 50% du inte arbetar, vad gör du då? Om du tex fyller ut med a-kassa påverkar det din möjlighet att säga nej också. 

• Anonym (E00)
    Jemp skrev 2025-04-28 16:49:59 följande:

Det beror ju på om det är en valfri fråga eller en begäran. Det behöver du egentligen få tydliggjort av din chef, för du har inte rätt att neka i sig. En bra chef kan ju däremot ta det i åtanke om andra alternativ finns.

De 50% du inte arbetar, vad gör du då? Om du tex fyller ut med a-kassa påverkar det din möjlighet att säga nej också. 

Arbetsgivaren undrar om jag enbart kan tänka mig att arbeta på bostadsorten under semesterperioden och att hen skulle uppskatta om det gick. Så ingen begäran.
Svar på tråden Jobb