• Anonym (Styvad morsa)

Studenten och biomamman

Behöver era råd! 

jag har varit ihop men min man i snart 3 år. Mina  två tonåringar  bor heltid hos oss.  mannens enda barn  bor heltid hos sin mamma och kommer till oss ibland (i början bodde barnet vv men ville sedan bo heltid hos mamman av olika orsaker, bl.a. Närhet till stan, andra hemmaboende syskon), barnet har bra relation med sin far. 
    Nu tar både min och mannens barn studenten, samma dag! Vi har mottagning för mitt barn hemma i trädgården. Maken barn är det svårt med. Biomamman vägrar ha gemensamt kalas hemma hos oss (förståeligt), vägrar hyra någon lokal för endast fira deras barn, eller bjuda in min mans familj hemma till dig! alltså att vi firar mitt barn hemma hos oss och bonuset annanstans, hon kan välja, vi går med på allt. Bonuset vill inte åka mellan oss och mamman då hen upplever det som stressigt. Min man är då ledsen att han och hans familj inte får träffa barnet på studenten. 

Nu kom det ett förslag att bonuset ska ha fest hos mamman och sedan hos oss, men då kommer inte gästerna 2 dagar i rad, först på mitt barns mottagning och sedan på bonusets. En del åker lång ifrån och bor på hotell och stannar inte 2 nätter.  

Biomamman vägrar prata, hon svarar inte ens i telefon. De har varit skilda i nästan 10 år. Hur ska vi Tänka?  

• Svar på tråden Studenten och biomamman
  • Anonym (Foten i kläm)

Utgå från vad studenten vill så långt det går, mer kan ni ju inte göra?

Mannens släkt begriper väl situationen och ibland blir det bara inte som man skulle velat med bonusfamiljer. Det är priset man själv och barnen får betala.

• Anonym (Hm)

Jag tänker att alla gäster kanske inte behöver komma två dagar i rad. Som ovan nämner så blir det ju ofta lite problematiskt ibland med bonusfamiljer. Om studenten vill fira hos sin mamma så låt denne göra det. Varför inte slänga ihop en härlig grillning dagen efter eller göra något annat kul tillsammans för att fira? Gå och testa body flight tillsammans, käka på pinchos och låt studenten ta med en kompis, gå på bio eller gör något annat kul som ni tror kan uppskattas

• Anonym (Nn)

Det naturliga vore väll att din man firar sitt barn hemma hos mamman (om han nu får vara där)? 

Ska ni bjuda hans familj hem till er för hans bonusbarn? Gästerna borde ju vilja fira hans biologiska barn i första hand? Kan pappan ordna ett firande på en restaurang eller dylikt där gästerna först är som är i närheten av mamman där alla tar en skål och kanske lite snittar? Som ett förmingel från pappans håll och sen går studenten till sin mamma och pappan + gäster åker hem till er? 

• Anonym (?!)

De som är släkt med hans barn kommer väl inte när ditt barn har fest? Om de inte kan stanna så länge så prioriterar de väl hans barn före ditt isf. Varför ska de vara 2 dagar i rad? 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-29 08:01:38 följande:

Jag tänker att alla gäster kanske inte behöver komma två dagar i rad. Som ovan nämner så blir det ju ofta lite problematiskt ibland med bonusfamiljer. Om studenten vill fira hos sin mamma så låt denne göra det. Varför inte slänga ihop en härlig grillning dagen efter eller göra något annat kul tillsammans för att fira? Gå och testa body flight tillsammans, käka på pinchos och låt studenten ta med en kompis, gå på bio eller gör något annat kul som ni tror kan uppskattas

Bra idé med grillning efteråt! Vi funderade på att gå ut och äta på restaurang, bara de närmaste familjen. Det finns mycket släkt på min mans sida och de vill förstås uppvakta hans barn också. Så flera kommer att lämna presenten. 

Det tråkigaste är att min man och hans föräldrar inte får dela den stora dagen med bonuset, hen är det enda barnbarnet för dem 

• Anonym (M)

Pappan får dela på sig, en stund hemma hos er och en stund hos mamman. Respektive släktingar och vänner går dit de hör hemma. 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (?!) skrev 2025-04-29 08:06:32 följande:

De som är släkt med hans barn kommer väl inte när ditt barn har fest? Om de inte kan stanna så länge så prioriterar de väl hans barn före ditt isf. Varför ska de vara 2 dagar i rad? 

Jo, det gör dem för att de har en varm relation till mitt barn och vi brukar ofta träffas på födelsedagar, sommarfester, osv. Jag och mina barn har blivit inkluderade i min mans familj, de är otroligt kärleksfulla och självklart är de välkomna på mitt barns student! Det vore konstigt annars. Eller ska vi inte bjuda dem alls? 

2 dagar i rad för att bonuset mot inte bjuder mannens släkt på studenten, så vi måste ordna något själva dagen efter eller inom den närmaste tiden. 

• CelenaCelena
    Anonym (M) skrev 2025-04-29 08:10:15 följande:

Pappan får dela på sig, en stund hemma hos er och en stund hos mamman. Respektive släktingar och vänner går dit de hör hemma. 

Vore det bästa, men biomamman vägrar att han eller hans familj kommer till dem. Annars vore det en perfekt lösning 
  • Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Nn) skrev 2025-04-29 08:02:28 följande:

Det naturliga vore väll att din man firar sitt barn hemma hos mamman (om han nu får vara där)? 

Ska ni bjuda hans familj hem till er för hans bonusbarn? Gästerna borde ju vilja fira hans biologiska barn i första hand? Kan pappan ordna ett firande på en restaurang eller dylikt där gästerna först är som är i närheten av mamman där alla tar en skål och kanske lite snittar? Som ett förmingel från pappans håll och sen går studenten till sin mamma och pappan + gäster åker hem till er? 

Håller med! Men tyvärr får han inte komma dit. Vill säga att  de hade en infekterad skilsmässa men kunde kommunicera efteråt kring barnet. 
    Vi bjuder alla hem till oss när mitt barn tar studenten. Hans släkt har mycket god relation till mina barn, självklart att de vill komma! De vill fira båda , såklart hans  barn mest, men en del tycker det är för mycket, det handlar om ca 25-30 personer, de ör många i familjen :) 

bra idé med förmingel! Ska ta upp det med bonuset, viktigt att hen bestämmer och känner dig bekväm. Så att bonuset också får firas av pappas släkt. Tack
    för tipset!! 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    CelenaCelena skrev 2025-04-29 08:11:54 följande:
    Vore det bästa, men biomamman vägrar att han eller hans familj kommer till dem. Annars vore det en perfekt lösning 

Då är det biomamman som sätter käppar i hjulet och ni kan inte göra mer. Fokusera på ditt barns student och bjud vilka ni vill.

Vad säger bonusbarnet om att mamman portförbjuder?

Egentligen är detta en sak mellan pappan och hans ex, hur de ska lösa det. Om ni har möjlighet, ordna något för bonusbarnet dagen efter. Ni kan kanske inte göra något åt mamman. Det lär ändå straffa sig om hon fortsätter bete sig sådär, hennes barn måste ju reagera? 

Svar på tråden Studenten och biomamman