• Anonym (Styvad morsa)

Studenten och biomamman

Behöver era råd! 

jag har varit ihop men min man i snart 3 år. Mina  två tonåringar  bor heltid hos oss.  mannens enda barn  bor heltid hos sin mamma och kommer till oss ibland (i början bodde barnet vv men ville sedan bo heltid hos mamman av olika orsaker, bl.a. Närhet till stan, andra hemmaboende syskon), barnet har bra relation med sin far. 
    Nu tar både min och mannens barn studenten, samma dag! Vi har mottagning för mitt barn hemma i trädgården. Maken barn är det svårt med. Biomamman vägrar ha gemensamt kalas hemma hos oss (förståeligt), vägrar hyra någon lokal för endast fira deras barn, eller bjuda in min mans familj hemma till dig! alltså att vi firar mitt barn hemma hos oss och bonuset annanstans, hon kan välja, vi går med på allt. Bonuset vill inte åka mellan oss och mamman då hen upplever det som stressigt. Min man är då ledsen att han och hans familj inte får träffa barnet på studenten. 

Nu kom det ett förslag att bonuset ska ha fest hos mamman och sedan hos oss, men då kommer inte gästerna 2 dagar i rad, först på mitt barns mottagning och sedan på bonusets. En del åker lång ifrån och bor på hotell och stannar inte 2 nätter.  

Biomamman vägrar prata, hon svarar inte ens i telefon. De har varit skilda i nästan 10 år. Hur ska vi Tänka?  

• Svar på tråden Studenten och biomamman
  • Anonym (?!)
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 08:11:10 följande:

Jo, det gör dem för att de har en varm relation till mitt barn och vi brukar ofta träffas på födelsedagar, sommarfester, osv. Jag och mina barn har blivit inkluderade i min mans familj, de är otroligt kärleksfulla och självklart är de välkomna på mitt barns student! Det vore konstigt annars. Eller ska vi inte bjuda dem alls? 

2 dagar i rad för att bonuset mot inte bjuder mannens släkt på studenten, så vi måste ordna något själva dagen efter eller inom den närmaste tiden. 

Då får ni väl ha en större fest för båda dagen efter. Ni kan ju fira själva de närmaste som kan på själva studentdagen för ditt barn. Dessutom så brukar ju studenterna knappt vara hemma den dagen ändå. I varje fall inte här.

Ditt barn blir ju ändå firat av hans sida även om det hade vart dagen efter i samband med att de firar hans. 
  • Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-29 08:21:01 följande:

Då är det biomamman som sätter käppar i hjulet och ni kan inte göra mer. Fokusera på ditt barns student och bjud vilka ni vill.

Vad säger bonusbarnet om att mamman portförbjuder?

Egentligen är detta en sak mellan pappan och hans ex, hur de ska lösa det. Om ni har möjlighet, ordna något för bonusbarnet dagen efter. Ni kan kanske inte göra något åt mamman. Det lär ändå straffa sig om hon fortsätter bete sig sådär, hennes barn måste ju reagera? 

Ja, bonusbarnet är jätteledsen över det men vill inte ta konflikt med mamman och det ska hen absolut inte göra. Vill att bonuset minns sin dag med glädje och inte men massa bråk! bonuset skulle helst fira hemma hos oss med all släkt och det vore perfekt för oss. Men jag har reflekterat för att biomamman inte vill, kanske var det något mellan henne och min man som jag inte vet  

vi kan absolut ordna något dagen efter, problemet är att alla gäster inte kommer att stanna och åker hem. Fick en bra idé här om lite mottagning på en restaurang för bonuset strax efter utspringet. Kanske kan vi försöka ordna det. Usch, inte lätt att göra alla nöjda 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (?!) skrev 2025-04-29 08:25:22 följande:
    Då får ni väl ha en större fest för båda dagen efter. Ni kan ju fira själva de närmaste som kan på själva studentdagen för ditt barn. Dessutom så brukar ju studenterna knappt vara hemma den dagen ändå. I varje fall inte här.

Ditt barn blir ju ändå firat av hans sida även om det hade vart dagen efter i samband med att de firar hans. 
    Svårt att göra alla nöjda! Dagen efter fest  går tyvärr inte av flera anledningar, först vill mitt barn bli firad på självaste dagen. Vi har föreslagit det men hen känner att då får bonuset 2 fester varav en på studentdagen och hen en fest dagen efter nött alla kompisar firas samma dag. Sedan har många redan tagit ledigt från jobbet och några bokat hotell, känns inte ok att be dem avboka och ändra. 
    Ärligt talat, mina barn har fått anpassa sig mycket efter bonuset och biomamman regler, allt från jul-och påskfiranden som fick justeras för att bonuset ska vara med. Och det är ok i en bonusgamilj. Men nu sa mitt barn att just studenten är hens dag och att flytta den helt är inte ok. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 08:30:06 följande:

Ja, bonusbarnet är jätteledsen över det men vill inte ta konflikt med mamman och det ska hen absolut inte göra. Vill att bonuset minns sin dag med glädje och inte men massa bråk! bonuset skulle helst fira hemma hos oss med all släkt och det vore perfekt för oss. Men jag har reflekterat för att biomamman inte vill, kanske var det något mellan henne och min man som jag inte vet  

vi kan absolut ordna något dagen efter, problemet är att alla gäster inte kommer att stanna och åker hem. Fick en bra idé här om lite mottagning på en restaurang för bonuset strax efter utspringet. Kanske kan vi försöka ordna det. Usch, inte lätt att göra alla nöjda 

Om gästerna bara kan komma en dag så kan du och din sambo fira ditt barn på studentdagen lite enklare och så firar ni bonus och ditt barn ordentligt dagen efter med släkten. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 08:30:06 följande:

Försök inte göra alla nöjda. Det är som det är. Jag förstår om bonusmamman inte vill fira sitt barns stora dag hos er, att hon vill fira hos sig. Men portförbjuda pappan? Vägra hyra lokal? Det är sånt jag inte förstår mig på, hon vägrar ju allt.

Hinner ni ens ordna något för bonusbarnet samma dag som ditt barn tar studenten? Låter som det blir för mycket. Slå inte knut på dig själv för att biomamman är som hon är. Ordna något för bonusbarnet dagen efter i stället. De gäster som är kvar, är kvar. Mer än så är inte rimligt att ni tar på er. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 07:49:28 följande:
    Studenten och biomamman

Behöver era råd! 

jag har varit ihop men min man i snart 3 år. Mina  två tonåringar  bor heltid hos oss.  mannens enda barn  bor heltid hos sin mamma och kommer till oss ibland (i början bodde barnet vv men ville sedan bo heltid hos mamman av olika orsaker, bl.a. Närhet till stan, andra hemmaboende syskon), barnet har bra relation med sin far. 
    Nu tar både min och mannens barn studenten, samma dag! Vi har mottagning för mitt barn hemma i trädgården. Maken barn är det svårt med. Biomamman vägrar ha gemensamt kalas hemma hos oss (förståeligt), vägrar hyra någon lokal för endast fira deras barn, eller bjuda in min mans familj hemma till dig! alltså att vi firar mitt barn hemma hos oss och bonuset annanstans, hon kan välja, vi går med på allt. Bonuset vill inte åka mellan oss och mamman då hen upplever det som stressigt. Min man är då ledsen att han och hans familj inte får träffa barnet på studenten. 

Nu kom det ett förslag att bonuset ska ha fest hos mamman och sedan hos oss, men då kommer inte gästerna 2 dagar i rad, först på mitt barns mottagning och sedan på bonusets. En del åker lång ifrån och bor på hotell och stannar inte 2 nätter.  

Biomamman vägrar prata, hon svarar inte ens i telefon. De har varit skilda i nästan 10 år. Hur ska vi Tänka?  

Om biomamman vägrar allt firande som inkluderar pappan och dig, så spelar det väl ingen roll att ditt barn tar studenten samma dag? Det är svårt att tolka din text vad det egentligen är mamman vill? 

Att barnet inte vill åka mellan är ju fullt förståeligt. Hen är säkert hjärtligt trött på att anpassa hela sitt liv utifrån föräldrar som inte klarar av att vara vuxna. Säkert känns hela studenten och allt kring den som en enda plåga när allt kretsar kring konflikten som föräldrarna skapar istället för att vara en glad dag för att fira studenten. 

Eller så har barnet inte så bra relation med pappan som han tror och struntar i om pappan är med och firar eller inte. Eller tycker att det känns konstigt att komma till er som en utböling och tränga sig in på ditt barns fest. Men han kan väl vara med på utspringet i alla fall?
  • Anonym (Styvad morsa)
    Dexter dot com skrev 2025-04-29 08:37:36 följande:
    Om gästerna bara kan komma en dag så kan du och din sambo fira ditt barn på studentdagen lite enklare och så firar ni bonus och ditt barn ordentligt dagen efter med släkten. 

Tyvärr, borde vi har tänkt på det från början. Nu är det lite för sent att ändra (((. Vi har ju 2 släktsidor och mitt barns släkt kommer på studentdagen, jag kommer från ett annat land och har bott längre del av mitt liv i en annan kommit så mina vänner och släkt  reser från hela Sverige och några från utlandet. flera har boka hotell och tagit ledigt från jobbet för detta. Några ska resa hem dagen efter studenten så vi måste ha en ?riktig? fest på studentdagen. 

alternativt 2 studentfester, tältet är ändå uppsatt )). Men det känns rörigt. Fast funkar kanske 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 08:37:19 följande:
    Svårt att göra alla nöjda! Dagen efter fest  går tyvärr inte av flera anledningar, först vill mitt barn bli firad på självaste dagen. Vi har föreslagit det men hen känner att då får bonuset 2 fester varav en på studentdagen och hen en fest dagen efter nött alla kompisar firas samma dag. Sedan har många redan tagit ledigt från jobbet och några bokat hotell, känns inte ok att be dem avboka och ändra. 
    Ärligt talat, mina barn har fått anpassa sig mycket efter bonuset och biomamman regler, allt från jul-och påskfiranden som fick justeras för att bonuset ska vara med. Och det är ok i en bonusgamilj. Men nu sa mitt barn att just studenten är hens dag och att flytta den helt är inte ok. 
    Du tänker helt rätt. Du kan inte göra alla nöjda och ditt barn ska inte behöva anpassa sig hur mycket som helst.
    Flytta för gudarnas skull inte ditt eget barns studentfirande, för att bonusbarnets mamma är obstinat och vägrar alla andra lösningar.

Bonusbarnet kommer också att bli firad, på ett eller annat sätt. Det är det viktigaste.
  • Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (svårt) skrev 2025-04-29 08:41:05 följande:
    Om biomamman vägrar allt firande som inkluderar pappan och dig, så spelar det väl ingen roll att ditt barn tar studenten samma dag? Det är svårt att tolka din text vad det egentligen är mamman vill? 

Att barnet inte vill åka mellan är ju fullt förståeligt. Hen är säkert hjärtligt trött på att anpassa hela sitt liv utifrån föräldrar som inte klarar av att vara vuxna. Säkert känns hela studenten och allt kring den som en enda plåga när allt kretsar kring konflikten som föräldrarna skapar istället för att vara en glad dag för att fira studenten. 

Eller så har barnet inte så bra relation med pappan som han tror och struntar i om pappan är med och firar eller inte. Eller tycker att det känns konstigt att komma till er som en utböling och tränga sig in på ditt barns fest. Men han kan väl vara med på utspringet i alla fall?

Helt rätt och jag tror det är lite av varje, bio inte ska anpassa sig och flänga runt mellan 2 föräldrar som inte är mogna för att kommunicera.  Blir en plåga, h ett kg rött och jag går klump i magen när jag tänker på bonuset som är mest vuxen i denna situation  

Och relationen mellan barnen funkar bra. Våra barn fyller år nästan samtidigt och de har haft gemensamma fester och firanden, de går i samma skola och är inte bästa vänner men de umgås. Så bonuset kan absolut tänka dig ha gemensam fest och har sagt det till mig. Men vill inte gå emot mammans vilja, och det ska hen inte göra!! 

Mitt barn firar vi ändå, men någon föreslog att det skulle skr dagen efter och det går inte mitt barn på. Och funkar inte med gästerna, då min sida reser långt och det är för sent att avboka hotell och flygpldnsbiljetter 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-29 08:45:18 följande:
    Du tänker helt rätt. Du kan inte göra alla nöjda och ditt barn ska inte behöva anpassa sig hur mycket som helst.
    Flytta för gudarnas skull inte ditt eget barns studentfirande, för att bonusbarnets mamma är obstinat och vägrar alla andra lösningar.

Bonusbarnet kommer också att bli firad, på ett eller annat sätt. Det är det viktigaste.
    Skulle mitt barn går med på det då skulle vi har kanske ha övervägt det. Tycker synd om båda barnen och förstår att ingen kan vara nöjd till 100% 
    Vi far tom föreslagit att hyra något för bonusets firande så att biomamman inte ska behöva ta emot min mans släkt och självklart skulle vi stå för hela hyra och hans del av matkonstnader osv. Men här handlar det om principsak, hon vill inte se dem.  Tyvärr 
Svar på tråden Studenten och biomamman