• Anonym (T)

Investeringssparkonto

Är det smart eller ej att sätta in nu på invisteringssparkonto? 

• Svar på tråden Investeringssparkonto
  • Anonym (Hajen)

Det beror väl på vad du sen vill investera i?
    ISK i sig är bara som ett paraply, och att sätta in pengar på ISK och sen inte köpa tex fonder eller aktier är jättedumt eftersom du schablonbeskattas oavsett.
    Dvs om du sätter in 200 000kr på ISK och sen inte gör något så kommer du få skatta för det.
    Då kan du välja fasträntekonto istället eller bara ha dem där du har dem idag.

Om du däremot sätter in 200k och köper fonder med avsikten att kapitalet ska öka i värdet så är det ju "värt" skatten.

Sen kommer ISK from i år (alltså på nästa års deklaration) att undantas från skatt med 150k tror jag det är och from nästa år är det 300k.

Att gå in och börja spara konkret och utifrån en plan är alltid en bra ide!

• KimLinnefeldt

Jag tror att det kan vara smart, om du som sagt inte behöver pengarna för om kanske fem eller tio år. 

Nu är kurserna låga, vilket innebär att en aktiefond är billigare för tillfället. Amatörer köper ibland när en fond har ökat mycket, för att "den verkar bra". Sen säljer de när fonden ligger lågt, "för att inte förlora pengar". Om man har is i magen bör man göra tvärt om. Man bör ha råd att förlora en del pengar.

Alla aktieaffärer är risktagning. De kan gå ner, men historiskt har de alltid på sikt gått upp.

Jag skulle rekommendera en global indexfond. Att den är global sprider risken. Att det är en indexfond innebär att den inte förvaltas aktivt, och att avgiften är lägre. Avgiften är viktig när man sparar på längre sikt.

Svar på tråden Investeringssparkonto