• tri

Problem med att ta körkortet

Jag har ingen jag kan köra privat med. Jag har fått påpeka flera gånger och frågat läraren vad jag kan göra bättre för  det känns som "softa lektioner". Det blir en stor skillnad på uppkörningarna och på lektionerna där jag fått mindre kritik på lektionerna. Kritiken kan se ut såhär  under hela lektionen då, läraren påpekar att jag gör fel. Det kan vara att jag gasade lite för hårt  i en kurva och att jag placerade mig fel en gång och skulle göra  två mjukare inbromsningar.   När jag bad ena läraren att påpeka hur han skulle göra under en liten stund så var skillnaden att han växlar upp och ner lite mer aktivt och jag kan köra lite lägre hastighet och då ha en lite lägre växel längre än han. Den andra läraren som jag hade ett tag för den andra läraren var ledig måste jag ibland fråga flera gånger för han kan inte alltid förklara bra vad han menar och jag först när jag frågat vidare efter förtydligande förstår. Jag klarade teorin på första försöket, annars hade jag inte kunnat köra upp på första försöket, och den går ut snart.

• tri

Jag känner inte att jag stressat i genom lektionerna men det känns som att jag nog borde gjort allting mer intensivt och inte bara kört en gång i veckan vissa gånger. Det känns hemskt.

• tri

Skulle inte säga att lärarna är kassa . Den ena läraren är inte så bra på att förklara däremot. Utan önskade att de var mer engagerade. Jag kan använda  rätt växel och jag har inga problem med att ens t.e.x motorbromsa och lägga in tvåans  växel inför en kurva kontrollerat och bra med rätt hastighet dessutom. Det är inga problem. Jag  var uppe i  femmans växel på motorvägen och var tvungen att sakta ner och växla  ner till fyrans växel för att skapa avstånd till bilen framför.  Jag ryckte lite på växellådan för att verkligen se till att jag la in  fyrans växel från  femmans. På lektionerna händer det sällan. Senare  på en väg höll jag på att lägga in trean men tyckte att tvåan passade bättre så jag ändrade mig. Min hand såg väl ryckig  ut. En gång på  senaste uppkörningen tog jag upp kopplingen aningen snabbt så det ryckte till lite och såg och sa det direkt till inspektören. Jag var lite nervös men inte så farligt nervös, men  det blir också att jag gör  mer dumma misstag på uppkörningen.  

Har ingen sådan diagnos vad jag vet och symtomen stämmer inte in på mig. Har godkänd gymnasieexamen och så..

• tri

Ja körskolan har ansett att jag var redo att ta min uppkörning.  Jag har kört upp 4 ggr och fick ingen kritik på miljökörningen de första två gångerna. Senast tror jag förutom att jag en gång körde på ettan två gånger för länge. När jag skulle sakta in inför trafikljuset hände det att jag bromsade med fotbromsen lite och sen växlade ner och med det sänks hastigheten. Jag försökte tänka på att göra det rätt och gjorde det nästan hela tiden men missade det säkert två-tre gånger. Automatlåda är alltid ett alternativ. Då går det bara att köra icke-miljövänligt om man gasar i onödan. Mindre att tänka på blir ett +.

• tri

Jag förstår att det miljövänliga är att motorbromsa och sedan växla ner vilket sänker hastigheten vilket jag kan göra bra. Parkeringen går bra och byta fil i rondell går bra. Även att följa skyltarna. Cirkulationer går bra men det känns som de kan bedöma olika om man ska ta luckan eller inte. Men jag kan det bra nu också. 

• tri

Jag kanske gör det. Har redan tagit några lektioner hos en annan skola men slutade gå dit av olika skäl men en gubbe där var lite hysterisk.

• tri

Behöver ingen intensivkurs tror jag för jag kör bra FÖRUTOM att jag kan göra dumma onödiga fel en gång och sen inte andra körlektionen och att det kan vara svårt att ta in allt samtidigt. Får väl öva på det.  Tack för råden. 

• tri

Är mycket yngre än 55 också. Det blev fel där i profilen.Cool

• tri
    Fjäril kär skrev 2025-04-30 13:46:56 följande:
    Även om du råkat ut för dåliga lärare har du ju ett eget ansvar för hur du kör och att du måste ta till dig det du är osäker på och öva mer.

Om du vet hur du ska göra - så varför kör du inte så då? 
    Jag antar att det är att jag behöver öva mer vilket jag aktivt försökt göra. Det var exempelvis  intressant när någon skrev att man kan ha någon diagnos som gör svårare att ta körkort. Nu tror jag inte det men välkomnar alla förslag då någon kanske varit med om nåt liknande och han eller hon kanske vill dela med sig om hur det var för dem. Jag har däremot varit utbränd och sånt på riktigt och det och annat känner jag  kan ha har påverkat mina förmågor negativt.
Svar på tråden Problem med att ta körkortet