• Anonym (Jobbigtläge)

Problem med att ta körkortet

Jag planerade egentligen att lägga denna tråden i känsliga rummet för att minska mängden oseriösa svar men here it goes..

Jag har tagit över 60 lektioner hos en körskola i 11 månader för att ta manuellt körkort. På min första uppkörning för ett tag sedan gick gjorde jag flera fel, vissa har jag inte gjort sen dess och sedan har jag tagit några lektioner med en annan körskola och gjort mindre fel med miljökörningen körde för länge i fel växel några gånger och ett dumt misstag där jag bromsade för sent när jag hade väjningsplikt i en rondell. Denna uppkörningen gick alltså bättre än min första. Den sista uppkörningen jag hade häromdagen gick verkligen dåligt. Inspektören sa att jag hade stora brister i mitt körande och jag erkänner at det hände att jag  såg osäker ut på växellådan när jag skulle växla och att jag inte  höll hastigheten exakt som jag skulle och körde kanske inte miljövänligt hela tiden. Jag ville vara säker på att inte lägga i fel växel vid ett tillfälle så jag ryckte i med växeln lite. Det har på två av uppkörningarna varit fler och allvarliga brister än när jag kör med skolan. Mina körlärare är/verkar okej men är inte alltid så engagerade, speciellt en av dem. Är dem  värre än jag tror, vad kan felet vara? Det känns dom de bara påpekat enstaka grejer som placering fel någon enstaka gång och mjukare bromsning hade behövts. Har någon varit i samma situation och vad gjorde  ni? Om ni kuggade på miljökörningen. vad  exakt sa dem till er för det verkar  som att de alltid kommer klaga på något mindre. Det hela känns oerhört jobbigt då jag kämpat hårt med  allt det här och gett så mycket pengar vilket  i sig är  en stressfaktor.

• Svar på tråden Problem med att ta körkortet
  • Anonym (Granbarr)

60 körlektioner låter mycket men det betor alldeles på om du tar in det du övar? 
    Har du nån att köra med privat utöver körskolan? Låter som att du verkligen skulle behöva ut och köra/nöta dagligen och öva öva och öva på dom moment du är osäker på  
    Samt att du i ditt huvud måste koppla ihop teorin med hur du faktiskt kör.
    Har du klarat teorin? 

Jag får känslan av att du stressar igenom alla lektioner istället för att faktiskt FÖRSTÅ vad du gör bakom ratten. 

• tri

Jag har ingen jag kan köra privat med. Jag har fått påpeka flera gånger och frågat läraren vad jag kan göra bättre för  det känns som "softa lektioner". Det blir en stor skillnad på uppkörningarna och på lektionerna där jag fått mindre kritik på lektionerna. Kritiken kan se ut såhär  under hela lektionen då, läraren påpekar att jag gör fel. Det kan vara att jag gasade lite för hårt  i en kurva och att jag placerade mig fel en gång och skulle göra  två mjukare inbromsningar.   När jag bad ena läraren att påpeka hur han skulle göra under en liten stund så var skillnaden att han växlar upp och ner lite mer aktivt och jag kan köra lite lägre hastighet och då ha en lite lägre växel längre än han. Den andra läraren som jag hade ett tag för den andra läraren var ledig måste jag ibland fråga flera gånger för han kan inte alltid förklara bra vad han menar och jag först när jag frågat vidare efter förtydligande förstår. Jag klarade teorin på första försöket, annars hade jag inte kunnat köra upp på första försöket, och den går ut snart.

• Anonym (Byt)

Byt körskola. Hitta någon intensivkurs In det inte finns någon annan trafikskola nära 

De mjölkar ju bara dig på pengar. 

• tri

Jag känner inte att jag stressat i genom lektionerna men det känns som att jag nog borde gjort allting mer intensivt och inte bara kört en gång i veckan vissa gånger. Det känns hemskt.

• Anonym (Granbarr)
    tri skrev 2025-04-30 09:41:20 följande:

Jag känner inte att jag stressat i genom lektionerna men det känns som att jag nog borde gjort allting mer intensivt och inte bara kört en gång i veckan vissa gånger. Det känns hemskt.

Även om du tagit 60 lektioner med kassa lärare  så känns det som att du borde kommit längre ändå. Att veta hur man saktar ner  i en kurva och använda rätt växel är ju basic kunskaper som borde fastnat för längesen hur usel lärare du än har. Du måste ju själv känna  och veta när du kör att du gör fel?   

Förstår du verkligen vad du gör i trafiken?  

Har du möjligtvis adhd,  Aspergers eller liknande som försvårar inlärningen?  

Må så vara att du har en dålig körskola men kanske ni faktiskt missförstår varandra när du kör och faktiskt inte förstår instruktionerna du får? Q
  • Jemp

Har körskolan ansett att du är redo att köra upp? Jag tänker att trygghet i växlingen kommer innan mycket annat som behövs för uppkörningen.

Jag skulle testat att byta körskola, och även höra mig för om det går att köra med någon i bekantskapskretsen. 

När jag tog mitt körkort körde jag hos två olika körskolor (olika perioder, tog en paus och en flytt däremellan). Den första var väldigt stelbent och drog ut på det hela: ville bara boka dubbellektioner, hade en kursplan där man flera gånger skulle visa varje moment, oavsett hur det gick. 

Den andra hade en helt annan approach, provkörde, sen sa han åt mig att boka 10 lektioner och uppkörning så såg han till att jag var redo till dess. Uppkörningen var alltså ett betydligt tydligare mål. Ja då hade jag kört innan men inte såpass att motivera hela skillnaden.

• tri

Skulle inte säga att lärarna är kassa . Den ena läraren är inte så bra på att förklara däremot. Utan önskade att de var mer engagerade. Jag kan använda  rätt växel och jag har inga problem med att ens t.e.x motorbromsa och lägga in tvåans  växel inför en kurva kontrollerat och bra med rätt hastighet dessutom. Det är inga problem. Jag  var uppe i  femmans växel på motorvägen och var tvungen att sakta ner och växla  ner till fyrans växel för att skapa avstånd till bilen framför.  Jag ryckte lite på växellådan för att verkligen se till att jag la in  fyrans växel från  femmans. På lektionerna händer det sällan. Senare  på en väg höll jag på att lägga in trean men tyckte att tvåan passade bättre så jag ändrade mig. Min hand såg väl ryckig  ut. En gång på  senaste uppkörningen tog jag upp kopplingen aningen snabbt så det ryckte till lite och såg och sa det direkt till inspektören. Jag var lite nervös men inte så farligt nervös, men  det blir också att jag gör  mer dumma misstag på uppkörningen.  

Har ingen sådan diagnos vad jag vet och symtomen stämmer inte in på mig. Har godkänd gymnasieexamen och så..

• Jemp

Hur går resten då? Alltså själva körningen: hålla koll på trafiken runtikring, följa trafikreglerna, byta fil, köra i rondell, följa skyltar, parkera osv osv.

• tri

Ja körskolan har ansett att jag var redo att ta min uppkörning.  Jag har kört upp 4 ggr och fick ingen kritik på miljökörningen de första två gångerna. Senast tror jag förutom att jag en gång körde på ettan två gånger för länge. När jag skulle sakta in inför trafikljuset hände det att jag bromsade med fotbromsen lite och sen växlade ner och med det sänks hastigheten. Jag försökte tänka på att göra det rätt och gjorde det nästan hela tiden men missade det säkert två-tre gånger. Automatlåda är alltid ett alternativ. Då går det bara att köra icke-miljövänligt om man gasar i onödan. Mindre att tänka på blir ett +.

• tri

Jag förstår att det miljövänliga är att motorbromsa och sedan växla ner vilket sänker hastigheten vilket jag kan göra bra. Parkeringen går bra och byta fil i rondell går bra. Även att följa skyltarna. Cirkulationer går bra men det känns som de kan bedöma olika om man ska ta luckan eller inte. Men jag kan det bra nu också. 

Svar på tråden Problem med att ta körkortet