• EpicF

En riktig undersköterska

Anonym (Åsikt) skrev 2025-04-30 12:47:21 följande:
    En riktig undersköterska

Jag tycker att en undersköterska är någon som kan mer sjukvård och medicin än gemene man. Därför tycker jag att en undersköterska som inte har erfarenhet av sjukvård alltså jobb/praktik på sjukhus/vårdcentral knappt kan räknas som en riktig undersköterska. På ett sjukhus lär man sig mycket mer tillskillnad från äldreomsorgen säger alla som provat det. Det man får göra i äldreomsorgen är sätta  på stödstrumpor diska ge tabletter och byta blöjor. Det är sådant alla kan lära sig genom att titta en gång. medans en del uppgifter på sjukhus måste man ha utbildning och övning i. Det enda som skiljer i äldreomsorgen mellan vårdbiträde och usk är lönen i många kommuner. Det betyder att alla kan jobba inom äldreomsorgen och många outbildade är lika bra på jobbet som usk medans på sjukhuset anställs man inte utan färdig usk utbildning där man läst akutsjukvård. Vad jag vet tappar många mycket kunskap från skolan när de jobbat några år i äldreomsorgen eftersom det inte kommer till nytta. Sedan räknas personalen i äldreomsorgen som medhjälpare till de äldre snarare än riktig vårdpersonal i vårdsammanhang. Bara det säger något.

Här visar du att du har precis noll kunskap inom sjukvården och äldreomsorgen. 
  • EpicF
    Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 12:56:37 följande:

Låter som att sånt är väldigt viktigt för dig. Men för att vara riktigt ärlig, ingen utav oss som inte jobbar inom branschen öht bryr sig ett skit. Det är som att skryta om sin rang inom sophämtarbranchen. Alla uskor är pottkuskar vare sig de jobbar inom äldrevården eller på sjukhuset. 

Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 12:56:37 följande:

Låter som att sånt är väldigt viktigt för dig. Men för att vara riktigt ärlig, ingen utav oss som inte jobbar inom branschen öht bryr sig ett skit. Det är som att skryta om sin rang inom sophämtarbranchen. Alla uskor är pottkuskar vare sig de jobbar inom äldrevården eller på sjukhuset. 

En till som är lika okunnig som ts. 

• EpicF
    Anonym (X) skrev 2025-04-30 14:15:15 följande:

En usk får inte ge tabletter det gör endast ssk. Du snackar skit.

Jo, det kan få delegering på bla ge tabletter. Mycket vanligt inom äldreomsorgen. 
  • EpicF
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-01 15:19:13 följande:
    Det visar på att man kan ta in vem som helst på ett äldreboende där utbildning inte spelar roll. Tror på ett sjukhus att det är mer koll på personalen där
    Fast utbildning innebär nödvändigtvis inte att personen är bra på att visa omsorg och ta hand om andra människor. 
  • EpicF
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-01 15:25:30 följande:
    Jo för säger man att man jobbar på sjukhus blir folk imponerade och tänker att man räddar liv medans en i äldreomsorgen ser ut som den inte fick något bättre jobb och folk tror jobbet går ut på att byta blöja och diska 
    Aldrig jobbar inom äldrevården eller på sjukhuset hör jag.

Varför ens diskutera något du har noll kunskap om? 
    Det är bara ett otroligt löjligt sätt att försöka provocera. 
  • EpicF
    Anonym (Verksamhet) skrev 2025-05-01 16:33:14 följande:

Det stämmer ju. Jag jobbade själv för 10 år sedan på ett LSS boende där alla kollegor va utbildade undersköterskor. Vi gick på promenader, städade, gav tabletter, bytte blöjor. Helt ärligt, om man jobbar som undersköterska länge på ett sådant ställe så får man ju inte samma kunskap inom det medicinska som om du jobbar på en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus. 

Lek med tanken att du svimmar/blir medvetslös på ett flygplan. Det finns två undersköterskor på plats. Vem ser du helst kommer springandes till dig. Den som jobbat på LSS boendet med den här typen av arbetsuppgifter eller den som jobbat som uska på intensiven? 

Personligen ser jag helst att båda kommer. Båda kan ha lika mycket kunskap om akutvård även om de har olika arbetsplatser. 

Usk på iva byter också blöjor bla. Inte speciellt glamoröst att jobba som usk på iva. 
  • EpicF
    Anonym (Verksamhet) skrev 2025-05-01 20:26:39 följande:
    EpicF skrev 2025-05-01 17:55:10 följande:
    Personligen ser jag helst att båda kommer. Båda kan ha lika mycket kunskap om akutvård även om de har olika arbetsplatser. 

Usk på iva byter också blöjor bla. Inte speciellt glamoröst att jobba som usk på iva. 

Om det bara kan komma en person. Du har två val att välja på. Inte båda. Vem tror du är mest erfaren utifrån ditt tillstånd? 
    Anonym (Verksamhet) skrev 2025-05-01 20:26:39 följande:
    EpicF skrev 2025-05-01 17:55:10 följande:

Om det bara kan komma en person. Du har två val att välja på. Inte båda. Vem tror du är mest erfaren utifrån ditt tillstånd? 

Helt ärligt. Ingen av de.

Hade inte brytt mig ett dugg om vem som kom, vara någon av de kom. 
  • EpicF
    Anonym (Verksamhet) skrev 2025-05-01 22:38:29 följande:
    Dom flesta vill nog överleva. Men om du hellre ligger medvetslös på ett flyg och du inte bryr dig om det kommer en läkare eller en kraftigt berusad konstnär och ska rädda dig?.så länge någon bryr sig är det viktigaste. Du är nog unik. Då kanske vi inte behöver några sjukhus alls om det enbart är tanken som räknas 
    Nu tror jag du missförstod.
    Ingen av de undersköterska du nämnde har kompetans inom akutsjukvård. Hade jag legat medvetslös på ett flygplan så hade spelat någon roll vem av de som kom, vara någon kom. En läkare, usk eller ssk ska hantera ett basic akutfall på ett flygplan tillsammans med flygvärdinnorna/flygvärdinna. 

Det viktigaste när man har en medvetslös person att ta han om är att se till att denne ligger i sidoläge och har fria luftvägar och andas. Men kan man inte göra. Och se allra flesta människor kan lägga en annan person i sidoläge, se till att denne har fria luftvägar och andra. 
  • EpicF
    Anonym (Bb) skrev 2025-05-02 12:06:18 följande:

Min utb hette vård och omsorg som dom flesta andra. Då trodde många att dom utbildade sig till uskor vilket inte stämmer. 

på mitt jobb i vården är vi stödassistenter, men vissa verkar tro att dom är uskor bara för att dom trodde att dom utbildade sig till det. 

man söker en tjänst, det är inte nåt man är i alla branscher. Så som svar på TS är dessa du nämner mest troligt "vårdare" på pappret

Anonym (Bb) skrev 2025-05-02 12:06:18 följande:

Min utb hette vård och omsorg som dom flesta andra. Då trodde många att dom utbildade sig till uskor vilket inte stämmer. 

på mitt jobb i vården är vi stödassistenter, men vissa verkar tro att dom är uskor bara för att dom trodde att dom utbildade sig till det. 

man söker en tjänst, det är inte nåt man är i alla branscher. Så som svar på TS är dessa du nämner mest troligt "vårdare" på pappret

Tidigare så var undersköterska en anställningstitel, där vård-och omsorgsprogtammet gav behörighet att söka och anställas som usk. Numera behöver de faktiskt en egen legitimation och man blir således utbildad undersköterska. 

Sedan kan olika jobb ge olika anställningsstitlar, men kräver för jobbet är att man är utbildad undersköterska. 
  • EpicF
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-02 14:34:21 följande:
    Ja i äldreomsorgen blir man inte kallad undersköterska som i sjukvården utan personalen i tex hemtjänsten kallas för omvårdnadspersonal oavsett om man är utbildad eller inte
    Beror på i vilken kommun man jobbar. Där jag bor jobbar undersköterskor i äldreomsorgen, både åå äldreboende och hemtjänst. De är utbildade undersköterskor.

De som inte har utbildningen anställa som vårdbiträde/omvårdnadsassistent. 

Omvårdnadspersonal är ett samlingsnamn som innefattar vårdbiträden, undersköterska, sjuksköterska och även till viss del läkare. 
  • EpicF
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-02 14:36:57 följande:
    Självklart väljer man ju den som jobbat inom akutsjukvården istället för med bara äldre som är nog friska för att inte behöva sjukvård. Kan tänka mig att den sjukhusanställda varit med om ett par kritiska lägen på jobbet 
    Äldre som på äldreboende är idag multisjuka. Dvs har fler än en sjukdom och är oftast riktigt dåliga. De usk som jobbar inom äldreomsorgen är faktiskt oftast mer kompetente vad gäller olika sjukdomstillstånd än en som jobbat på iva. 

Och nej, det är inte friska nog att inte behöva sjukvård. Däremot är det för sjuka för att behöva sjukhusvård. De våras på boende med sk palliativ vård. Symtomlindring, men inget mål att bota (koniska sjukdomar går förövrigt inte att bota alls). 

Iva är inte akutsjukvård. 
  • EpicF
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-02 14:34:21 följande:
    Ja i äldreomsorgen blir man inte kallad undersköterska som i sjukvården utan personalen i tex hemtjänsten kallas för omvårdnadspersonal oavsett om man är utbildad eller inte
    Förövrigt finns äldreomsorgen/geriatri även på ett sjukhus. 
  • EpicF
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-05-02 19:02:28 följande:
    Du är verkligen helt ute och seglar, noll koll på verkligheten.

Min svägerska började sin karriär i äldreomsorgen och har minst ett dussin gånger fått göra återupplivning av äldre på boende eftersom dessa numera är så dåliga att de i princip kan lägga av när som helst.

Idag ska de gamla bo hemma och ha ett dussin hemstjänstare och distriktssk och fotvårdare och fysioterapeuter rännande där istället tills de nästan är döda.
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-05-02 19:02:28 följande:
    Du är verkligen helt ute och seglar, noll koll på verkligheten.

Min svägerska började sin karriär i äldreomsorgen och har minst ett dussin gånger fått göra återupplivning av äldre på boende eftersom dessa numera är så dåliga att de i princip kan lägga av när som helst.

Idag ska de gamla bo hemma och ha ett dussin hemstjänstare och distriktssk och fotvårdare och fysioterapeuter rännande där istället tills de nästan är döda.

Var de inte HLR minus? 
  • EpicF
    Anonym (Stolt undersköterska!) skrev 2025-05-02 20:49:30 följande:
    Det var ett nytt uttryck!
    För mig & mina kollegor heter det 0HLR eller "nollad".
    Same same. Bara olika utryck. Skrivs väl egenligen HLR-
Svar på tråden En riktig undersköterska