• Anonym (Fille)

Är hopplöst förälskad i en fd elev

Vet att detta låter som en klyscha och att många kommer att skylla på medelålderskris men för mig är detta helt klart ett stort problem. Jag får ingen ro och drar mig undan familjen allt mer.

Historien är som följer. Vi träffades på en folkhögskola där jag var rektor och lärare. Blev direkt imponerad av henne och förvånades inte av att hon hade stora ambitioner. Gjorde vad jag kunde för att stötta henne och kanske var jag lite väl frikostig med hjälpen. 

Vi behöll kontakten även efter att hon gått vidare i livet. Hon är idag gift och har barn. Jag har aldrig kunnat glömma henne. Hon finns konstant i mina tankar. 

Har aldrig berättat för henne vad jag känner och kommer nog aldrig att göra det heller.

Men som sagt hur gör jag för att sluta tänka på henne?

• Svar på tråden Är hopplöst förälskad i en fd elev
  • Anonym (Been there, done that)

Sluta mata trollet helt enkelt..  låter som en klyscha och totalt okänsligt men du styr själv hur dina tankar ska gå. Du tillåter att tankarna finns där och då är dom det också. 

Först och främst. Ta bort allt fysiskt som finns på henne. Chattar, sms, bilder etc.. Sen blockerar du henne på sociala medier och i mobilen så du inte lockas av att kolla upp henne eller ta kontakt. 

Vill du sluta tänka på henne så måste du göra det som krävs av dig helt enkelt.  Inga ursäkter. Inga bortförklaringar.  Punkt. 

Sen i ett annat steg får du börja tänka över ditt nuvarande eget liv. Kan det vara möjligt att dina fantasier och dagdrömmar egentligen är en flykt från en tillvaro som inte är så kul?  Då får du kanske rannsaka dig själv på den punkten och se sanningen som den är och förändra det till något som gör att du mår bättre. 

• Anonym (Fille)
    Anonym (Been there, done that) skrev 2025-04-30 18:32:32 följande:

Sluta mata trollet helt enkelt..  låter som en klyscha och totalt okänsligt men du styr själv hur dina tankar ska gå. Du tillåter att tankarna finns där och då är dom det också. 

Först och främst. Ta bort allt fysiskt som finns på henne. Chattar, sms, bilder etc.. Sen blockerar du henne på sociala medier och i mobilen så du inte lockas av att kolla upp henne eller ta kontakt. 

Vill du sluta tänka på henne så måste du göra det som krävs av dig helt enkelt.  Inga ursäkter. Inga bortförklaringar.  Punkt. 

Sen i ett annat steg får du börja tänka över ditt nuvarande eget liv. Kan det vara möjligt att dina fantasier och dagdrömmar egentligen är en flykt från en tillvaro som inte är så kul?  Då får du kanske rannsaka dig själv på den punkten och se sanningen som den är och förändra det till något som gör att du mår bättre. 

Du har nog rätt i att mitt liv är en smula tråkigt och inte alls blev vad jag en gång hoppades på. Men det är jag väl knappast ensam om, det är nog något de flesta av oss drabbas av någon gång i livet. 

Att sluta mata trollet är inte så enkelt eftersom jag inte har bilder eller konkreta saker som påminner mig om henne. Det enda jag har är sporadiska mail och något mobilsamtal om året.
    Det är inte jag som tar kontakt med henne utan låter henne styra detta. 

Jag kan inte för mitt liv förmå mig att inte besvara henne fast det känns i hjärtat varje gång.   Jag försöker verkligen att sluta tänka på henne och har till och med funderat på att ta hjälp av psykolog men hur ska jag förklara detta för min fru och familj? 
  • Anonym (Been there, done that)
    Anonym (Fille) skrev 2025-04-30 19:48:18 följande:
    Du har nog rätt i att mitt liv är en smula tråkigt och inte alls blev vad jag en gång hoppades på. Men det är jag väl knappast ensam om, det är nog något de flesta av oss drabbas av någon gång i livet. 

Att sluta mata trollet är inte så enkelt eftersom jag inte har bilder eller konkreta saker som påminner mig om henne. Det enda jag har är sporadiska mail och något mobilsamtal om året.

Jag kan inte för mitt liv förmå mig att inte besvara henne fast det känns i hjärtat varje gång.   Jag försöker verkligen att sluta tänka på henne och har till och med funderat på att ta hjälp av psykolog men hur ska jag förklara detta för min fru och familj? 
    Oavsett hur en kontakt ser ut så var min poäng att sluta ursäkta den.  Den ska inte finnas överhuvudtaget.  Någonstans.  
    Du håller en dörr öppen genom att skyffla över ansvaret på henne och det är inte försvarbart. 
    Ta ansvar för detta istället.  

Och varför måste din familj veta att du går till psykolog?  Och varför ska dom veta anledningen?  Det är ditt privata som dom inte har med att göra överhuvudtaget.  

Även om det kan tänkas långsökt så är det ju exakt såna här saker som i slutändan möjliggör fysisk otrohet. Det börjar med emotionell otrohet, dvs där du är just nu. Om det inte kan bli denna kvinna så är risken överhängande att det kan dyka upp någon annan som får personifiera din längtan. Nån som kanske rent av påminner om din fd elev. 

Du är vuxen.  Ta ansvar. Ta konsekvenserna om du faktiskt vill sluta tänka på henne . 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Been there, done that) skrev 2025-04-30 18:32:32 följande:

Håller med
  • Anonym
    Anonym (Fille) skrev 2025-04-30 19:48:18 följande:

Blockera så du inte kan ta emot mejl eller telefonsamtal/sms
  • Anonym (123)

1. Blockera henne
    2. Satsa på din familj. Gå på dejt med din fru. Ställ frågor till henne. Engagera dig.
    3. Boka tid hos psykolog.

• Anonym (Fille)

Men varför ska jag blockera henne? Hon har ju inte gjort något fel. Hon betraktar mig som en vän och det hoppas jag verkligen att jag är.

Det är ingen som helst risk att jag skulle vara otrogen. Hon har ju egen familj och allvarligt talat ser hon inte mig på det sättet.  Så det kommer aldrig att hända. 

Det skulle vara mycket svårt att dölja eventuella psykolog besök från min fru.  Och egentligen vill jag inte dölja någonting för henne. Skulle helst vilja berätta alltsamman men är orolig över hur hon skulle ta det.  Jag vill för allt i världen inte mista henne och familjen. 

• Anonym

Du ska självklart inte berätta för din fru, inte ens antyda något.

Du frågar hur du ska sluta tänka på henne. För att sluta tänka på henne så måste hon ut ur ditt liv. Då behöver du blocka henne.

Du väljer ju själv om du vill gå till psykolog. Man behöver  inte tala om alla vårdkontakter för sin partner. Hur kan man ha sån koll att man inte kan ha sina vårdkontakter ifred? I vilket fall så har ju psykologen tystnadsplikt så din partner vet inte vad ni pratar om. Du får dra till med att du blev mobbad på mellanstadiet eller nåt. Själv tycker jag att man kan ha vårdkontakter utan att redogöra för sin partner.

• Anonym (Va)

Kan en man ens tänka så?

• Anonym (123)
    Anonym (Fille) skrev 2025-04-30 20:54:02 följande:

Men varför ska jag blockera henne? Hon har ju inte gjort något fel. Hon betraktar mig som en vän och det hoppas jag verkligen att jag är.

Det är ingen som helst risk att jag skulle vara otrogen. Hon har ju egen familj och allvarligt talat ser hon inte mig på det sättet.  Så det kommer aldrig att hända. 

Det skulle vara mycket svårt att dölja eventuella psykolog besök från min fru.  Och egentligen vill jag inte dölja någonting för henne. Skulle helst vilja berätta alltsamman men är orolig över hur hon skulle ta det.  Jag vill för allt i världen inte mista henne och familjen. 

För att det kommer att bli lättare att sluta fokusera på henne om du stoppar möjligheten till kontakt. Men det är ju uppenbart att du vill ha kvar henne i ditt liv.
Svar på tråden Är hopplöst förälskad i en fd elev