Anonym (Fille) skrev 2025-04-30 20:54:02 följande:
Men varför ska jag blockera henne? Hon har ju inte gjort något fel. Hon betraktar mig som en vän och det hoppas jag verkligen att jag är.
Det är ingen som helst risk att jag skulle vara otrogen. Hon har ju egen familj och allvarligt talat ser hon inte mig på det sättet. Så det kommer aldrig att hända.
Det skulle vara mycket svårt att dölja eventuella psykolog besök från min fru. Och egentligen vill jag inte dölja någonting för henne. Skulle helst vilja berätta alltsamman men är orolig över hur hon skulle ta det. Jag vill för allt i världen inte mista henne och familjen.
Jag går mot strömmen och tycker inte att du behöver bryta kontakten än. Inte om ni har så lite kontakt som du beskriver.
Ni umgås inte. Ni hörs bara ibland. Jag tror inte att detta handlar om henne alls egentligen, utan om dig. Hon är en flykt från verkligheten, någon att hänga upp sig på. Bryter du med henne, kommer du att hänga upp dig på någon annan i stället. Kanske någon du träffar, med ökad risk att gå över gränsen.
Alla kan känna som du gör tillfälligt, eller i mindre grad, utan att det behöver handla om en livskris eller fara för äktenskap. Att dagdrömma, att fantisera, att ibland attraheras av andra, är mänskligt och betyder inte att man är olycklig, kommer att vara otrogen eller vill förlora det man har.
Men du känner så starkt och är så påverkad av det, att det måste vara något i ditt liv som inte fungerar. Annars skulle du inte känna som du gör, eller uppleva det som ett stort problem.
Du måste gå till botten med vad som saknas i ditt liv, och / eller helt enkelt börja fokusera på annat. Din fru t ex. Hur är er relation, egentligen? Kanske behöver den återupplivas, som någon skrev.
Gå på dejt, gör en resa ihop, prata ut eller vad ni nu behöver. Att gå i terapi kan också hjälpa. Du behöver inte dölja det för din fru, men du behöver inte berätta allt för henne. Man har rätt till privata tankar och känslor, även i en relation.
Om inget annat hjälper, ja då kanske du måste prova att bryta kontakten med fd eleven. Men jag tror inte att det löser ditt problem.