• Anonym (Fille)

Är hopplöst förälskad i en fd elev

Vet att detta låter som en klyscha och att många kommer att skylla på medelålderskris men för mig är detta helt klart ett stort problem. Jag får ingen ro och drar mig undan familjen allt mer.

Historien är som följer. Vi träffades på en folkhögskola där jag var rektor och lärare. Blev direkt imponerad av henne och förvånades inte av att hon hade stora ambitioner. Gjorde vad jag kunde för att stötta henne och kanske var jag lite väl frikostig med hjälpen. 

Vi behöll kontakten även efter att hon gått vidare i livet. Hon är idag gift och har barn. Jag har aldrig kunnat glömma henne. Hon finns konstant i mina tankar. 

Har aldrig berättat för henne vad jag känner och kommer nog aldrig att göra det heller.

Men som sagt hur gör jag för att sluta tänka på henne?

• Svar på tråden Är hopplöst förälskad i en fd elev
  • Ascendere

1. Blockera henne
    2. Kära ner dig i en ny student
    3. Inled en affär
    4. Bli påkommen alternativt Få henna på smällen 
    5. Allt blir en jäkla soppa
    6. Skriv en roman om hela skiten
    7. bli rik på royalties

Helt omöjligt att svara seriöst på ett sånt här inlägg. Min 17:åriga dotter resonerar mer moget ån du. 

• Anonym (Fille)
    Anonym (123) skrev 2025-04-30 22:16:35 följande:
    SÅ många ursäkter till att inte stoppa kontakten. Du är en vuxen man med fru och barn. Uppför dig som en sådan. Lägg inte över detta på frun. Säger det igen. Bryt med kvinnan, hitta gnistan och sök hjälp.
    Hänger inte med i ditt resonemang här. Vad är det i mitt uppförande som är så klandervärt?  Och hur menar du att jag lägger över mina problem på min fru ? Det är väl tvärt om så att jag inte vill skapa problem för min fru.

Jag har ingen relation med kvinnan annat än en yrkesmässig sådan så varför ska jag bryta den?

Du verkar inte ha förstått någonting.
  • Anonym (Fille)
    Ascendere skrev 2025-04-30 22:43:02 följande:

1. Blockera henne
    3. Inled en affär
    7. bli rik på royalties

Helt omöjligt att svara seriöst på ett sånt här inlägg. Min 17:åriga dotter resonerar mer moget ån du. 

Var är det som är omoget?
  • Ascendere
    Anonym (Fille) skrev 2025-05-01 01:10:04 följande:
    Var är det som är omoget?
    Att du är så helt uppslukad av dina egna känslor och verkar inte kunna se situationen med Ett utifrån-perspektiv. 
  • Anonym (Fille)
    Ascendere skrev 2025-05-01 07:42:22 följande:
    Att du är så helt uppslukad av dina egna känslor och verkar inte kunna se situationen med Ett utifrån-perspektiv. 
    Så du föreslår?

Du kritiserar mig och mina känslor, men vad tycker du att jag ska göra. Ska jag berätta för min partner, kontakta psykolog, eller vad?

Om du inte kan ge mig några råd har du ingen rätt att kritisera mig.
  • Anonym (Fille)
    Anonym (123) skrev 2025-04-30 22:16:35 följande:
    SÅ många ursäkter till att inte stoppa kontakten. Du är en vuxen man med fru och barn. Uppför dig som en sådan. Lägg inte över detta på frun. Säger det igen. Bryt med kvinnan, hitta gnistan och sök hjälp.
    Det är inte så att vårt äktenskap är dåligt på något sätt. Det är som ett äktenskap brukar vara efter 15 år. Vi har ett bra samliv och familjen fungerar. 

Är verkligen inte någon som klagar på minskat sexliv och bristande uppskattning från min fru. Har ingenting att klaga på på den fronten. Det är bara så att den där kvinnan invaderar mina tankar. Det är verkligen ingenting jag odlar.
  • Anonym (Fille)
    Ascendere skrev 2025-04-30 22:43:02 följande:

1. Blockera henne
    3. Inled en affär
    7. bli rik på royalties

Om du har en 17 årig dotter med ett 15 år långt äktenskap med en partner hon älskar och inte vill mista så kanske jag skulle lyssna på dig. Men NEJ, dina råd är inte tillämpliga i mitt fall.
  • Anonym (Jenny)

Nästa gång hon hör av sig berättar du för henne att du känner mer för henne än vad som är lämpligt med tanke på att du är i en relation och att du därför tyvärr behöver avsluta kontakten. Men att hon inte gjort något fel och att du önskar henne all lycka i framtiden. 

• Anonym (Jenny)

Och när du har gjort slut (för ja, det är vad du faktiskt gör med fd eleven) hittar du på något nytt och kul med din fru. Går en kurs i asiatisk matlagning eller börjar spela padel eller nåt. Något ni båda blir glada av. 

• Anonym (Fille)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-30 21:54:18 följande:
    Jag går mot strömmen och tycker inte att du behöver bryta kontakten än. Inte om ni har så lite kontakt som du beskriver.

Ni umgås inte. Ni hörs bara ibland. Jag tror inte att detta handlar om henne alls egentligen, utan om dig. Hon är en flykt från verkligheten, någon att hänga upp sig på. Bryter du med henne, kommer du att hänga upp dig på någon annan i stället. Kanske någon du träffar, med ökad risk att gå över gränsen.

Alla kan känna som du gör tillfälligt, eller i mindre grad, utan att det behöver handla om en livskris eller fara för äktenskap. Att dagdrömma, att fantisera, att ibland attraheras av andra, är mänskligt och betyder inte att man är olycklig, kommer att vara otrogen eller vill förlora det man har.

Men du känner så starkt och är så påverkad av det, att det måste vara något i ditt liv som inte fungerar. Annars skulle du inte känna som du gör, eller uppleva det som ett stort problem.

Du måste gå till botten med vad som saknas i ditt liv, och / eller helt enkelt börja fokusera på annat. Din fru t ex. Hur är er relation, egentligen? Kanske behöver den återupplivas, som någon skrev. 

Gå på dejt, gör en resa ihop, prata ut eller vad ni nu behöver. Att gå i terapi kan också hjälpa. Du behöver inte dölja det för din fru, men du behöver inte berätta allt för henne. Man har rätt till privata tankar och känslor, även i en relation.

Om inget annat hjälper, ja då kanske du måste prova att bryta kontakten med fd eleven. Men jag tror inte att det löser ditt problem.
    Du verkar vara en av få som bemödar dig att förstå mitt dilemma.  Att jag älskar min fru, att vi har det bra tillsammans och att jag är rädd för att mista henne.

Några här verkar tro att man kan styra sina tankar något jag har svårt att förstå, för hos mig har de tagit herraväldet. Och att kritisera mig för att jag försöker få lite hjälp här är inte att konstruktivt.

Naturligtvis kan jag inte blocka henne. Det vore ju att straffa kvinnan för någonting som hon inte har någon skuld till. Hon har på inget sätt visat att hon skulle vara intresserad av mig på annat sätt än rent yrkesmässigt.  Att hon vill ta del av min erfarenhet som pedagog är hedrande.

Mitt problem är som du nog förstår, att jag nog borde berätta om mina tankar för min fru, kanske tillsammans med en psykolog, men jag är rädd för hur hon kommer att reagera. Kommer hon att son några här ifrågasätta min kärlek och trohet till henne, eller kan hon acceptera att jag fått ett hjärnspöke.

Ja, jag är rädd för att hon kommer att lämna mig.
Svar på tråden Är hopplöst förälskad i en fd elev