• Anonym (TS)

Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?

Förlåt för superlångt inlägg!!
    Jag är sjukskriven för utmattning sedan ett par månader tillbaka. Största orsaken är hemmet. Det plus en längre period med hög belastning på jobbet tog knäcken på mig. Nu är jobbet lungt, det finns en planering för mig med minskad belastning osv.
    Men hemmet är egentligen den största faktorn. Jobbet har varit min återhämtning innan det blev för mycket även där. Jag lever i en familj där alla utom jag har olika diagnoser. Vi har fyra barn i varierande ålder. Äldsta går på gymnasiet och yngsta på förskolan. De har olika diagnoser som adhd, autism, inlärningssvårigheter, depression, anorexia. Hela livssituationen tär på mig. Jag ska stå för struktur och rutiner, förbereda och påminna alla om saker. Får sällan stöd av sambon som själv har diagnoser och svårt med struktur och rutiner, svårt att ta initiativ och komma igång, svårt att kunna tillgodose der känslomässiga. Har barn som är extremt hyperaktiva, behöver motivation, påminnelser inför alla sysslor, läxor, ta sig iväg till skolan osv. Dåligt psykiskt mående på det där det är regelbundna träffar med BUP, skolan osv. Anorexia som tagit knäcken på hela familjen (nu friskare). 
    När jag varit sjukskriven har allt varit knappt så jag mäktat med. Innan sjukskrivningen var jag så slutkörd att jag bara låg i sängen, hade daglig huvudvärk, grät varje morgon av orkeslöshet, ont i kroppen osv. Under sjukskrivningen har jag fått mer energi och såsmåningom orkar med det mesta. Men nu har jag börjat jobba deltid igen och bara efter några dagar har huvudvärken kommit tillbaka igen, dagligen. Jag tänker ofta att det inte går att jobba och ha såhär mycket privat.  Borta flera gånger per vecka för olika vårdbesök, möten osv. Sambon kan inte gå ensam, för han kommer inte ihåg vad som ska tas upp och glömmer sedan vad som sagts på mötet. Känner mig så ledsen. Hur ska jag någonsin må bra? Känner press på att komma tillbaka till jobbet. Känns som att hemsituationen inte är en legitim orsak till sjukskrivning utan att det måste handla om för hög belastning på jobbet.

Har stöd från företagshälsovården, men där fokuseras det bara på jobbet, anpassningar där, hur jag ska säga nej där osv. Men det är ju egentligen min hemsituation som är det jobbiga. Har kontakt med olika insatser såsom habilitering och BUP, men alla stödinsatser som erbjuds t ex bildstöd, scheman, tavlor, klockor osv hänger det på att jag fixar det. Sambon har inte förmågan. Han går själv till arbetsterapeut för stöd med struktur och rutiner och jag tycker inte det ger så mycket. Inte märkt någon förändring i vardagen.

Jag känner mig så ledsen. Ensam. Slutkörd. Jag vet inte hur man ska komma tillrätta med hensituationen? 
    Jag blir helt matt av att hålla reda på allt. Läxor som ska göras, idrottspåsar som ska packas/packas upp, barn och sambo som ska motiveras, pushas till ALLT, selektiva i maten så olika maträtter ska lagas varje dag, tjat om dusch, tjat om läxor, tjat om att gå och lägga sig osv. Samtidigt behöver sambon stöd i nästan allt. Vilka kläder som ska tvättas tillsammans och inte, på vilka grader, hur maten ska lagas, hur mycket mat, temperaturer, tillbehör osv. Sen ska jag tjata och pusha till att hjälpa till med hushållssysslor, bli besviken, dubbelkolla, påminna osv. 
    Jag har försökt med olika scheman, listor, ansvarsområden, matsedlar, veckohandling osv, men det funkar inte. Då står jag själv och följer dessa, men ingen annan. Jag får planera veckohandling och matscheman. Ska sambon handla bombarderas jag med meddelanden med frågor om vilket märke han ska välja, bilder på olika varor med frågan "Är det denna?". Jag får ALDRIG en lugn stund på hela dagen.

Jag älskar verkligen min sambo och förstår att han har svårigheter, precis som mina barn har. Men jag är helt slutkörd varje dag. Huvudvärk, trött i huvudet, nedstämd. Jag är den som alla vänder sig till och den som förväntas veta allt. Sambon kan aldrig svara på frågor, har svårt med det känslomässiga behovet så alla barn kommer till mig. De vill prata om mående, svåra saker, ha närhet osv och de får det bara från mig. Jag ska vara psykolog, pedagog, taxi, lärare, kokerska, hembiträde, hjälp-jag, hela dagarna. Jag har tappat bort mig själv och mitt mående, mina intressen.

Vi har viss hjälp. Yngsta är ofta hos farmor och farfar, de hjälper till med hämtning från förskolan ofta. Ett av mellanbarnen är ofta hos mormor. Äldsta är mycket med kompisar. Ett av barnen är dock alltid hemma. Vägrar göra något annat än att spela, vilket också tar tid och energi att motivera, pusha, förbereda inför allt annat. Det tar energi med utbrott, vägrar göra saker, vägrar fixa saker själv t ex enklare frukost, gå bort med sin disk osv. Men det är inte tillräckligt. Hemma själv i flera månader har inte varit tillräckligt egentligen, behöver hitta en hållbar lösning i vardagen...

Jag känner att om jag inte kommer tillrätta med detta så kommer jag aldrig bli frisk. Vad gör man?
  • Svar på tråden Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?
  • Anonym (Teddy)

Din sambo måste steppa in, så är det bara.
    Det är teamwork.
    Eller så kan du inte jobba mer än kanske 50%.
    Har ni tänkt på att söka omvårdnadsbidrag?
    Det ger inte mycket pengar men däremot rätt att gå ner i arbetstid. 

Det här är väl också anledningen till att man ska fundera på hur stor familj man kan ha. Eftersom barnen blir äldre och deras behov av stöd och hjälp sällan minskar, särskilt inte om de har diagnoser. Nu är det som det är men jag tycker att din situation är en bra anledning till att verkligen fundera. Särskilt när man inte är på samma våglängd som sin partner.

Ta stöd också via kommunen och socialtjänsten om det finns att få. Kan gå via skola/förskola eller liknande eller så ringer du bara upp och beskriver situationen och ber om en hänvisning. 

• Mentat

Jag känner mycket väl igen mig. Efter en skilsmässa blev det bättre, liksom i takt med att barnen blev äldre. Det var dock inte förrän den mest krävande flyttade hemifrån när han var typ 27 som det verkligen började bli bättre.

Det är en situation som är väldigt svår att förklara för den som inte har varit med om den.

• Anonym (Patricia)

Du skulle i samråd med BUP ha en kontakt med socialtjänsten.  Gör en anmälan på dig själv egentligen och att du behöver omedelbar hjälp . Ansök om avlastningsfamil, stödfamilj tex.

Ansök om stöd för både, pappan, barnen och dig via LSS med boendestöd, ledsagare etc. 

Och du MÅSTE vara ärlig med vad som gör dig sjuk när du är hos doktorn. Annars får du aldrig rätt hjälp för annars är du snart sjukskriven igen och förmodligen då i ännu värre skick du kanske aldrig blir frisk ifrån.

• Tow2Mater

Jadu, om du inte vill adoptera bort ett par av barnen återstår att forenkla for dig hemma. Tvätta allt tillsammans på 40 grader. Kanske en vit på 60 grader om ni har vita strumpor men thats it. En stående vecka av matkomponenter (enklare an maträtter) som roterar samma varje vecka och ha en liggande beställning från mataffären on-line, de levererar väl. Typ så.

Med matkomponenter menar jag t ex koka pasta, koka brockoli och stek en korvtbit. Vill en annan ha fisk stek den. Inga maträtter, utan mer som komponenter som kan läggas separat sedan på tallriken beroende på preferens.

Har ni råd att du slutar jobba helt?

Köp in de tjänster du kan.

• Anonym (Delila)

Jag har två barn med särskilda behov och en välfungerande man. Ändå är jag ofta dötrött. Vad du har att bära på dina axlar är en helt omänsklig börda. Jag vill bara rädda dig ifrån allt! 

Får ni något stöd från kommunen? En stödfamilj, kortis eller liknande kunde kanske vara något för er? Om ni inte får något stöd så ta rådet från Patricia och rådgör med BUP och kontakta sedan kommunen och be om hjälp. 

Din sambo behöver be om stöd åt sig så att han får hjälp att klara av sitt liv. Idag är du hans boendestöd och det funkar ju inte. 

• Lönnsirap

När hemma inte får återhämtning så behöver man ganska naturligt faktiskt göra de förändringar man behöver för att få vila. 

Om det innebär att äta frukost till middag, att köpa hämtmat 2 gånger i veckan, eller att kasta ut sambo/make är liksom inte lätt att säga, eftersom man naturligtvis behöver göra de åtgärder man känner sig okej med. 

Som förälder behöver man också välja sina strider, varesig det handlar om gympapåsar eller bildstöd. Och man behöver också inse när det är dags att faktiskt är dags att vara lite krass. 

Har man 4 barn och en partner som inte mår bra, så behöver man försöka hitta ett sätt att hantera detta. Och i min värld låter det som att ni också har det väldigt komplicerat, när medföräldern inte förmår och där det är viktigt att saker blir rätt.

Det finns en ständig ström av hushållssysslor, så det rimliga är att det blir good enough. Inte perfekt. Och du kanske behöver ta en paus en kväll eller helg utanför hemmet, trots andra medlemmars oförmåga....

• Anonym (TS)
    Anonym (Teddy) skrev 2025-04-30 22:10:07 följande:

Din sambo måste steppa in, så är det bara.
    Det är teamwork.
    Eller så kan du inte jobba mer än kanske 50%.
    Har ni tänkt på att söka omvårdnadsbidrag?
    Det ger inte mycket pengar men däremot rätt att gå ner i arbetstid. 

Det här är väl också anledningen till att man ska fundera på hur stor familj man kan ha. Eftersom barnen blir äldre och deras behov av stöd och hjälp sällan minskar, särskilt inte om de har diagnoser. Nu är det som det är men jag tycker att din situation är en bra anledning till att verkligen fundera. Särskilt när man inte är på samma våglängd som sin partner.

Ta stöd också via kommunen och socialtjänsten om det finns att få. Kan gå via skola/förskola eller liknande eller så ringer du bara upp och beskriver situationen och ber om en hänvisning. 

Jag tänker att det är svårt för honom att steppa upp. Han har stora svårigheter. Han vill kunna hjälpa till och finnas där för mig. Men en svårigheter han har är t ex hans minne. Han har i princip obefintligt korttidsminne. Man kan fråga "Kan du tömma diskmaskinen?", 10 sekunder senare har han glömt det. Det är väl det som ställer till det mest. Det plus hans bristande struktur.

Alla barnen är inte gemensamma. Jag har 1/4 omvårdnadsbidrag för mina barn, han 3/4 för sina. Men det är jag som gör allt merarbete, jag som gjort ansökan åt honom och jag dom genomfört intervjun med FK under utredningen. Vi har strikt delad ekonomi. Han betalar sitt, jag mitt och samma summa vardera för gemensamma kostnader. Vi har delat 50/50 under alla år, oavsett inkomst. Har alltid varit jag som tjänat minst. För mig är det svårt att gå ner i tid då mitt omvårdnadsbidrag är ungefär 2000:-. Det räcker inte långt i förhållande till inkomstförlusten. Kanske 1 timme per dag.

Vad för stöd tänker du via kommunen?
    Mentat skrev 2025-04-30 22:11:31 följande:

Jag känner mycket väl igen mig. Efter en skilsmässa blev det bättre, liksom i takt med att barnen blev äldre. Det var dock inte förrän den mest krävande flyttade hemifrån när han var typ 27 som det verkligen började bli bättre.

Det är en situation som är väldigt svår att förklara för den som inte har varit med om den.

Jag är otroligt rädd för skilsmässa. Är orolig för hans förmåga att kunna tillgodose barnens behov. Hur blev det för dig?
    Anonym (Patricia) skrev 2025-04-30 22:23:35 följande:

Du skulle i samråd med BUP ha en kontakt med socialtjänsten.  Gör en anmälan på dig själv egentligen och att du behöver omedelbar hjälp . Ansök om avlastningsfamil, stödfamilj tex.

Ansök om stöd för både, pappan, barnen och dig via LSS med boendestöd, ledsagare etc. 

Och du MÅSTE vara ärlig med vad som gör dig sjuk när du är hos doktorn. Annars får du aldrig rätt hjälp för annars är du snart sjukskriven igen och förmodligen då i ännu värre skick du kanske aldrig blir frisk ifrån.

Vi har mycket hjälp från nätverket som sagt och är därför inte berättigade en stödfamilj/avlastningsfamilj.

Det är endast ett av barnen som är berättigade insatser via LSS. Pappan + ett av barnen uppfyller många kriterier för autism, men inte tillräckligt för diagnos och har därför inte rätt till LSS. Det barnet är för litet för att egentligen ha behov av insatser enligt LSS. Boendestöd, kontaktperson och likande är inte aktuellt utifrån barnens ålder. 

Jag har lyft hemsituationen med läkaren, men de hänvisar till jobbet istället. Att de förstår att det är en krävande situation, men inte anledning till sjukskrivning.
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 22:31:37 följande:

Jadu, om du inte vill adoptera bort ett par av barnen återstår att forenkla for dig hemma. Tvätta allt tillsammans på 40 grader. Kanske en vit på 60 grader om ni har vita strumpor men thats it. En stående vecka av matkomponenter (enklare an maträtter) som roterar samma varje vecka och ha en liggande beställning från mataffären on-line, de levererar väl. Typ så.

Med matkomponenter menar jag t ex koka pasta, koka brockoli och stek en korvtbit. Vill en annan ha fisk stek den. Inga maträtter, utan mer som komponenter som kan läggas separat sedan på tallriken beroende på preferens.

Har ni råd att du slutar jobba helt?

Köp in de tjänster du kan.

Jag tvättar allt på 40 grader. Dock delar jag upp ljusa och mörka kläder. Tvättar endast sängkläder på 60 grader. Jag hade gärna haft stående matsedel varje vecka, men får spykänslor av att äta samma mat för ofta. Barnen äter samma mat ofta, men jag behöver variation. Har favoritvaror som köps varje vecka. Är det jag vill äta egentligen som varieras utifrån vad som är på extrapris varje vecka. 

Gällande maten är det så vi gör. Jag gör inte flera olika kompletta maträtter. Ett exempel kan vara köttbullar. En äter endast makaroner medan en annan vill ha mos, någon vill ha sås, andra inte. En äter inte köttbullar utan vill ha fiskpinnar istället. Då kokar jag makaroner, gör pulvermos, steker köttbullar och fiskpinnar och gör såsen på sidan. Ibland om jag gör t ex kyckling och ris så äter ett barn endast kyckling, ett annat äter endast ris med färska grönsaker till osv. Och ibland får de värma en Billys eller frysta pannkakor om det inte går att få till en annan rätt smidigt.

Nej, jag önskar att vi hade råd att en var hemma på deltid. Hade känts sååååå skönt!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ditt största problem verkar vara bristande stöd från din sambo. Han är som ett extra barn, du hade lika gärna kunnat vara ensamstående.

Märktes inte hans svårigheter innan ni fick barn, särskilt fyra barn? Det har alltid förbryllat mig varför kvinnor väljer dessa inkapabla män, hur mycket de än älskar dem. Jag fattar att han har fina sidor också, men detta funkar ju inte?

Npf är dessutom ofta ärftligt. Har man en partner med sådana svårigheter, är risken stor att även barnen får det. Då står man där.

Du och familjen behöver stöd omgående. Annars kommer allt rasa, inte bara du. Sök hjälp hos vården samt socialtjänst. Din sambo behöver också söka hjälp samt hitta strategier för att åtminstone bli en någorlunda fungerande förälder.

• Anonym (Nej)

Jag tänker så här. Du har ändå skaffat 4 barn med den här personen. Han kanske inte gör saker perfekt, eller som förväntat eller på bästa sätt eller kanske inte ens speciellt bra. Men hade du skaffat 4 barn med en människa som är helt inkompetent att ta hand om sina barn? 
    Troligen inte ( i de flesta fall även om det såklart finns undantag ). 

Överlever han utan dig? Överlever barnen ( utan trauma ) varannan vecka hos honom? 

Och, om du ändå kommer fram till att han verkligen inte klarar att se till barnens grundbehov så är det ändå så att livet kan inte pausas. 

Livet kan inte pausas, men det kan jobbet. En läkare sade dessa ord till mig för några år sedan och det blev min räddning så jag kunde bli sjukskriven utan skuldkänslor. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Delila) skrev 2025-04-30 22:37:26 följande:

Jag har två barn med särskilda behov och en välfungerande man. Ändå är jag ofta dötrött. Vad du har att bära på dina axlar är en helt omänsklig börda. Jag vill bara rädda dig ifrån allt! 

Får ni något stöd från kommunen? En stödfamilj, kortis eller liknande kunde kanske vara något för er? Om ni inte får något stöd så ta rådet från Patricia och rådgör med BUP och kontakta sedan kommunen och be om hjälp. 

Din sambo behöver be om stöd åt sig så att han får hjälp att klara av sitt liv. Idag är du hans boendestöd och det funkar ju inte. 

Vi har inte rätt till kontaktfamilj/stödfamilj då vi har ett stort nätverk och stöd därifrån. Vi har haft kontakt med kommunens typ föräldrastöd osv, BUP, habilitering men det är just det. Mer och mer tips och idéer med struktur, bildstöd, scheman osv som jag lägger mycket tid på. Jag har provat det, men det hänger liksom på mig, att jag knåpar ihop schemat, att jag skapar nya scheman varje vecka osv. Sambon fixar inte det. Han får inte ens ihop strukturen en vanlig dag, hur ska han då kunna fixa strukturen för sig själv?

Jag känner mig matt. Jag har försökt motivera honom, varit förbannad, sagt exakt hur jag känner. Att jag är hans hjälp-jag och att jag vill kunna ha en kärleksrelation med min partner och inte ett ytterligare barn. Han förstår inte. Det är hans autistiska svårigheter och hans värdelösa minne tror jag. Han glömmer allt eftersom och har därför svårt att se hur ofta saker faktiskt sker. Han har kontakt med habilitering och får hjälp av arbetsterapeut, men de kan inte hjälpa med så mycket.
    Lönnsirap skrev 2025-04-30 23:04:34 följande:

När hemma inte får återhämtning så behöver man ganska naturligt faktiskt göra de förändringar man behöver för att få vila. 

Om det innebär att äta frukost till middag, att köpa hämtmat 2 gånger i veckan, eller att kasta ut sambo/make är liksom inte lätt att säga, eftersom man naturligtvis behöver göra de åtgärder man känner sig okej med. 

Som förälder behöver man också välja sina strider, varesig det handlar om gympapåsar eller bildstöd. Och man behöver också inse när det är dags att faktiskt är dags att vara lite krass. 

Har man 4 barn och en partner som inte mår bra, så behöver man försöka hitta ett sätt att hantera detta. Och i min värld låter det som att ni också har det väldigt komplicerat, när medföräldern inte förmår och där det är viktigt att saker blir rätt.

Det finns en ständig ström av hushållssysslor, så det rimliga är att det blir good enough. Inte perfekt. Och du kanske behöver ta en paus en kväll eller helg utanför hemmet, trots andra medlemmars oförmåga....

Oj, vårt hem är långt ifrån perfekt. Föräldraskapet är långt ifrån perfekt. Ett barn spelar större delen av sin vakna tid. Ett annat får riva hela huset i princip varje dag för att jag inte har ork att hela tiden underhålla, roa osv. Läxorna får stå åt sidan för att jag inte orkar tjata varenda dag. Det duschas alldeles för sällan för barnen för att jag inte orkar tjata. Ibland står disken från middagen fortfarande framme på bordet vid läggdags för att jag inte orkat ta tag i det. Vi äter mst med hemkörning för ofta. Flera gånger per vecka. Tvättkorgarna svämmar ständigt över. Men städa behöver man göra ibland. Jag har en dag i veckan, torsdagar, då jag städar rubbet. Det är inte misär hemma hos oss, men mycket grejer. Leksaker på golvet, skorna huller om buller i hallen, disk på barnens rum osv som får stå där tills jag har min städdag. Köket plockas dock alltid ihop senast innan läggdags och diskmaskinen startas.

Gympapåsarna behöver packas och packas upp för att tvättas. Det går inte att tumma på. Bildstödet orkar jag ej med. De permanenta får sitta uppe, men att göra scheman vecka för vecka har jag slutat med. Ingen kollar ändå på det. Däremot har barnen alldeles för mycket skärmtid, de curlas för mycket för att jag inte orkar tjata och ta striden osv. 

Jag försöker ta mig iväg ibland. Men det är ständigt samtal. Det blir en stor oro bland barnen när jag inte är hemma, för det avviker från det normala. De blir oroliga, ringer mig konstant, frågar när jag ska komma. Alla är väldigt mammiga. De ringer mig trots att pappan är hemma, för han vet inte svaret på deras fråga t ex. Det blir inte så mycket till avkoppling tyvärr.
Svar på tråden Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?