• Goneril

Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?

Anonym (M) skrev 2025-05-01 10:21:02 följande:

Jag kan tillägga att jag själv måste ha strategier och olika verktyg för att kunna ha en fungerande tillvaro, 

Jag är rätt säker på att jag har autistiska drag, det finns i släkten, och jag använder påminnelser i mobilen, listor, lappar och andra sätt att hålla ordning på minsta grej för det faller sig inte naturligt för mig. 

Skillnaden mellan mig och TS sambo är att jag är ensamstående på heltid med mitt barn så jag har inget val

Jag har ingen som TS som håller reda på allt åt mig. Jag skulle inte vilja ha det heller för jag skulle inte klara av att se någon jag bryr mig om bränna ut sig själv för min skull. 

Jag är helt säker på att TS sambo kan fixa allt det där men är som sagt bekväm, lat och egoistisk. Det fungerar ju jättebra för honom så varför skulle han ändra sig? 

Det faktum att han har träffat en arbetsterapeut, vilket jag så jag gärna skulle vilja göra själv för att få tips och råd, men ändå inte använder det han har lärt sig säger allt. Han är inte motiverad för han trivs bra som det är medan TS går på knäna fullständigt. 

I call bullshit. Om TS lämnade honom imorgon så skulle han garanterat klara allt det som TS fixar nu. 

TS är inte partner eller mamma utan har tagit rollen som föreståndare för ett vårdhem. Jag tror precis som M att mannen skulle klara sin vardag om han ansträngde sig men det är bekvämt att luta sig tillbaka och låta TS göra rubbet.                                                                                                                                                          Om han är så glömsk och handfallen, hur klarar han att arbeta? Inte gå till doktorn på egen hand och inte kunna handla i en affär utan att fråga vad han ska köpa? Glömma uppgifter i hushållet efter 10 minuter? Värsta jag har hört, TS ska helt enkelt kräva att han hela tiden har block och penna på sig och skriva upp i detalj vad han ska göra. Barnen ska hjälpa till, inga kläder slängs på golvet och skor ställs undan i skåp. Golvytorna ska vara framkomliga.                                                                                                                                                                  Kan inte mannen skärpa sig skulle jag separera. Hur kan man älska någon som man egentligen ser ner på för det är ju det TS gör, ett riktigt mähä till man beskriver hon honom som.
    Nu riskerat hon utbrändhet och han ser bara på utan att avlasta henne. Barnen får också steppa upp i den mån deras ålder medger det. Alla ska hjälpas åt i familjen. Jag köper inte att de alla är fullständigt invalidiserade.
  • Goneril
    ClumsySmurf skrev 2025-05-05 00:26:41 följande:
    Jag får ut mycket av relationen

Du ja, men hur mycket tid och ork har du haft över till dina egna barn efter du valde att ta hand om en vuxen man och hans barn?

Som flera övriga i tråden måste jag ifrågasätta hela livssituationen, TS. Den är ohållbar. Det som framstår som en gåta är att mannen kan sköta sitt arbete till punkt och pricka men inte, till exempel, komma ihåg att tömma diskmaskinen. TS, du ursäktar honom hela tiden i stället för att faktiskt kräva att han börjar se sin del av ansvaret hemma, du har blivit medberoende.                                                                                                                Det går inte, hävdar du, att han steppar upp eftersom han har en diagnos. Det tror jag inte. Efter en uppväxt med ett utvecklingstört syskon har jag en annan erfarenhet. En situation vi kom till rätta med var att förmå honom att ta av sig ytterskorna innan han klev in i huset. Det kom han inte ihåg och det krävdes oändliga påminnelser " Vad var det nu du skulle kom                        Man måste påminna i STUNDEN, just när saker händer, ,"Töm diskmaskinen  nu" och upprepa detta varje gång Jan glömmer. Han ska handla I affären utan hålla på och ringa och störa,  han får väl för sjutton kolla hemma vad det är för typ av vara ni vanligtvis använder!                                                                                                                         Nu är detta inget utvecklingsstört barn utan en vuxen  som arbetar, bidrar ekonomiskt och som till och med lyckats sätta barn till världen, diagnos till trots. Och viket samhällsstöd ska han få just i den sekund hans minne sviktar? Vem från "kommunen" ska dyka upp i det läget, vem ska komma rusande just  i den sekund hans glömska slår till? Många i tråden klagar på övriga skribenters brist på kunskap om NPF och att det inte GÅR att ställa krav. Jag tror inte på det. När det gällde syskonet märkte vi att fasta rutiner och krav, hela tiden,, hjälpte. Jag tror att TS måste vara mer ihärdig och ställa större krav för stt inte gå under.
                                                                                                      När han inte kommer  ihåg saker och ting får han väl skriva lappar? Att hela tiden krypa bakom NPF håller inte när han verkar fungera yrkesmässigt och han borde inte komma undan så lätt.                                                                                                                                                   TS påstår sig älska honom, men älskar hon honom som en fullvärdig partner eller handlar det om medlidande? Hon skriver att hon får ut så mycket av relationen, han busar och skämtar och då verkar allt dåligt vara glömt. Fullständigt surrealistiskt, mitt i glömskekaoset skämtar och skojar han.TS har inga högt ställda  krav, må jag säga, när hon tycker att detta uppväger lite av det dåliga. När han skojat lite tycker TS att allt är bra, diskmaskinen är ännu inte tömd. Att TS går på knäna ser han inte, han har ju varit så skojig och glad och då räcker det, mer ska TS inte begära.
  • Goneril

Tillägg till tidigare: detta är en klassiker, mannen hittar snart en ny partner efter en skilsmässa, mycket bekvämt. Hopflyttning, som jag ser det, ägde rum alldeles för fort, om den ens någonsin skulle ha ägt rum, med facit i hand. Under dejtingperioden skärpte han nog till sig och visade framfötterna men väl ihopflyttad kunde han låta glömskan ta över, helt OK, det behövs nu bara lite skämt och skoj emellanåt för att lätta upp stämningen.                                                                                                                                                                               Nu när TS råddar, och räddar familjen kan han lugnt falla tillbaka i glömskan. Att TS är nära utbrändhet ser han inte, och ser han det till äventyrs är det "inte hans business". Handling talar starkare än ord.                                                                                                                               TS, det är ju väldigt korkat att låta läkare tro att det är jobbet som spökar när det är hemsituationen som är problemet. Om dina chefer tror att du inte klarar jobbet kan du ju bli omplacerad, väldigt ofördelaktigt. Det kan ju bli rent fatalt, sämre lön, om du nu ska separera, vilket du ju borde göra. Du kan inte leva som vårdhemsföreståndare. Skaffa en egen bostad och flytta dit med de barn som är dina.

• Goneril
    Anonym (Silla) skrev 2025-05-05 10:02:36 följande:

Jag är i lite likadane situation som dig. Vi har gjort så att mannen som har svårt att vara flexibel har ett schema där han gör de flesta fasta hemmasysslor som att laga mat, skjutsa till träning, handla och städa. Jag tar mer med barnen och allt planerande och fix som dyker upp utanför det fasta schemat. 

I början tyckte jag det kändes fel att han skulle göra så mycket för det ser mycket mer ut på pappret än det jag gör. Men jag var också utbränd och det var inte min man, han hade kapacitet att göra mer och jag behövde avlastning. 

I verkligheten gör jag fortfarande mer än vad han gör eftersom det tar så mycket tid och energi att styra upp en familj där flera har npf. Man måste bara inse att allt det arbetet som inte syns också är arbete och måste räknas in när man ska få en rättvis fördelning hemma. 

Du har läget under kontroll verkar det som. Hoppas TS tar lärdom av dina erfarenheter. Ni har en fungerande tillvaro och risken för utbrändhet har reducerats. Det som är svårt i TS fall är att nu måste det bli annan ordning därhemma och det kommer inte mannen att gilla. Glömma att tömma diskmaskinen efter några sekunder, har väl aldrig hört på maken...när man är fungerande i arbetslivet, nej, den mannen har byggt upp ordentliga ridåer. Tror inte inte ögonblick på den glömskan.
Svar på tråden Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?