• fornminne

Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?

Anonym (TS) skrev 2025-05-07 18:24:48 följande:
    Ja, det är så det känns här också. 
    Han fokuserar på jobbet som är en del av hans specialintresse och då finns inte orken till annat. Idag kom han hem från jobbet och la sig i sängen och somnade direkt. Nu har han sovit två timmar. Jag har fått fixa middag, läxor och tvätt och sköta barnen.

Såhär är det oftast varje dag. Han sover flera timmar efter jobbet. Han somnar där han sitter. I soffan, vid bordet eller i sängen. Han somnar på 2 minuter och han sover sig igenom alla typer av oljud. Resten av kvällen går ut på att klaga över att han är trött. Vilket jag också förstår eftersom all han energi går till att hålla ihop på arbetet. 
    Folk i tråden svarar inte som de gör för att vara elaka, utan för att försöka hjälpa dig. Få dig att vakna.

Din man kanske inte orkar mer än jobbet, men du kan inte fortsätta ta hand om alla. Det förstår du väl? Du är utmattad, på väg in i väggen, det är antagligen därför du inte tänker klart.

Du har i första hand ansvar för dina barn. Vem ska ta hand om dem när du kraschar totalt? 

Har man NPF som gör det svårt att kombinera jobb och familjeliv, kan man kanske inte ha båda delarna. Det kan funka om barnen är gemensamma och man har en partner som vill och orkar dra ett tungt lass. Men du tar inte bara hand om dina egna barn, utan hans barn också. Troligen är det detta som knäcker dig. Du vill men du orkar inte. Och det räcker inte att ni får lite mer hjälp. Hela er livssituation måste ändras.

Så länge du inte förstår det, kommer inget att bli bättre.
Svar på tråden Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?