• Anonym (Ben)

Vanligt att nöja sig?

Hörde någon gång att någons mamma hade sagt att en kvinna borde hitta en man som älskar henne mer än vad hon älskar honom.

Håller faktiskt med om det. Tror ett förhållande blir bättre för båda då.

• Anonym (Ben)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-01 16:03:47 följande:
    Tvärtom skulle jag säga. Det är oftast kvinnor som bryter upp och separerar. Män kan fortsätta en relation även om dom tycker den är medelmåttig.
    Jag tror att det är ett recept på en dålig relation.
  • Anonym (Ben)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-01 17:23:43 följande:
    Om kvinnan tycker om mannen mer så gör hon inte slut. Mannen har generellt lättare för att nöja sig.
    Om mannen får kvinnan att känna sig trygg, åt hållet att han skulle kunna gå över berg och dalar för hennes skull så gör hon inte slut.

Kvinnor avslutar relationen om mannen vill att kvinnan ska vara deras mamma och ta hand om dom. Därför är det då också kvinnan som avslutar. För att hon är den enda som tar ansvar i förhållandet. Enkelt beskrivet.
  • Anonym (Ben)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-02 06:44:05 följande:
    När en kvinna möter en man som gör precis allt för henne och är snäll hela tiden, så tycker jag mig se att hon tappar attraktionen efter ett par år.

"Snäll" Det är skillnad mellan att gå över berg och dalar mellan att vara en dörrmatta och göra som man blir tillsagd. De "snälla" dörrmattorna kvalificeras in på en oansvarig mansroll där skilsmässan är ett faktum efter ett tag. Inget tecken på kärlek, snarare tvärtom då det är en inlärd passivitet. Mannen sätter sig i en livbåt före sin kvinna och tittar på henne med tårar i ögonen när båten långsamt sänks ner. Han har nöjt sig med kvinnan.

En man som går all in i relationen där han delar allt, tar med henne i sitt liv, ekonomiskt, beslutande, livet i övrigt. Är en betydligt bättre dynamik än ovanstående. Han sätter sin kvinna i livbåten före sig själv. 

En kvinna borde inte acceptera en relation med en man som är som i första exemplet. Det är bättre att vara singel.

• Anonym (Ben)
    Anonym (Tala om att nöja sig!) skrev 2025-05-02 14:45:28 följande:
    Om man inte har ett gemensamt ekonomiskt tänk och planering är man inte en familj enligt mig. Då är det bara en tillfällig hook-up, att bytas ut om det dyker upp något roligare.
    Det är en del av det jag pratar om. Det är inte ovanligt att ha delad ekonomi i ett förhållande idag. Tror inte det är positivt för teamkänslan. Finns också par som lever i princip skilda liv under samma tak. De kanske har gemensamt barn t o m. mamman som ansvarar över allt och får be om pengar av den inlärt hjälplösa pappan.

Såna förhållanden är ju giftiga. Mannen kan säkert vara nöjd. Men han älskar inte kvinnan.
  • Anonym (Ben)

Och med ett tillägg:
    Hon kan omöjligen stanna kvar i förhållandet under en längre tid, oavsett hur mycket hon älskar honom.
    ergo: skilsmässa.

• Anonym (Ben)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-03 00:11:56 följande:
    Så oavsett är det allena mannens brister att det tar slut? Antingen är han för snäll/självutplånande, eller så anstränger han sig inte?
    Om det är kvinnan som initierar skilsmässan så handlar det till 100% om en man som inte anstränger sig.
  • Anonym (Ben)
    Anonym (Tala om att nöja sig!) skrev 2025-05-03 08:20:16 följande:
    Min man har absolut ansträngt sig praktiskt men han har tyvärr glömt bort att uppskatta mig som kvinna senaste åtta åren eller så. 

Vilket är olyckligt eftersom det finns många andra män som gör det.
    Jag har sagt rakt ut inför parterapeut att jag känner mig mer uppskattad av 80% av männen i min omgivning än den man jag lever med.

Det ledde inte till någon förändring. Jag funderar på skilsmässa och står i bostadskö sen januari 2023.

Tråkigt att höra, jag beklagar.
    Då anstränger han sig inte för att uppskatta dig. Du funderar på skilsmässa pga det. 100% av de skilsmässor som initieras av en kvinna handlar om en man som inte anstränger sig. 

Jag tycker att det är mannens plikt att uppvakta sin kvinna. Inte tvärtom. 

• Anonym (Ben)
    Anonym (Lare) skrev 2025-05-03 13:58:35 följande:
    De förhållanden som håller är de där båda parter visar uppskattning för varandra. En grundläggande sak enligt parterapeurer. 

Sedan kan uppskattningen visas på lite olika sätt, men den måste visas.
    Tror att de män som säger sig att de får för lite uppskattning av sin kvinna och vill att "båda" ska få uppskattning är såna män som får uppskattning men inte bidrar med något. De vill att kvinnan arrangerar romantiska saker för att de själva är för lata. Då tycker de att de visst gör romantiska saker, vad klagar hon på?

Det borde vara mannens uppgift att uppvakta. Kvinnan kan göra andra saker för att visa uppskattning.

Samma sorts "snälla" män som egentligen tycker synd om sig själv för att de har en inlärd hjälplöshet. De gör som de blir tillsagda och drar samtidigt offerkoftan runt sig. Mannen anstränger sig inte, för att han älskar inte kvinnan.

Ergo:skilsmässa.

Det går en epedemi av sånt när det gäller män.
Svar på tråden Vanligt att nöja sig?