• Anonym (Lare)

Vanligt att nöja sig?

Anonym (Typ) skrev 2025-05-02 06:44:05 följande:
    När en kvinna möter en man som gör precis allt för henne och är snäll hela tiden, så tycker jag mig se att hon tappar attraktionen efter ett par år.
    Ja han behöver ha en viss självkänsla så att han inte blir helt utplånad och försvinner som person. Behöver göra en del som hans själv uppskattar också.

Men jag tror absolut att skilsmässor på grund av att mannen inte inte anstränger sig alls i förhållandet är vanligare.
  • Anonym (Lare)

Hållbar och stark kärlek kan växa fram både i efterfasen till en  stor förälskelse, eller i samband  att parterna bara känner en mer vanlig attraktion till varandra. 

Men en attraktion behöver finnas med från början, annars blir det svårare att hålla ihop när vanliga typer av svårigheter sedan prövar relatonen.

• Anonym (Lare)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-03 00:11:56 följande:
    Så oavsett är det allena mannens brister att det tar slut? Antingen är han för snäll/självutplånande, eller så anstränger han sig inte?
    Naturligtvis inte, det finns säkert många hundra anledningar till att ett förhållande tar slut, ibland är mannen orsaken, ibland kvinnan och ibland båda. 

Och ibland är de bara inte kompatibla, de behöver hitta någon annan.
  • Anonym (Lare)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-05-03 02:13:01 följande:
    Va? 6 mån - 1 år? Jag är inne på år 5 och passionen är extremt stark fortfarande. Tror det kommer vara passionerat minst ett par år till, den trygga äkta kärleken har också växt sig starkare. 

Tror inte du varit riktigt kär om det avtar så snabbt? 
    Det är vad forskningen säger, förälskelsen brukar lägga sig med åren, medan sexuell attraktion och kärlek kan vara hur länge som helst.

Men det är bara att gratulera om ni fortfarande är förälskade!

I en riktig förälskelse är man uppvarvad, producerar väldigt mycket dopamin och tänker väldigt mycket på den andra parten. Ofta minskat sömnbehov. Har svårt att se att det finns några nackdelar alls med den personen. Det är väldigt påfrestande för kroppen. Därför brukar den fasen inte vara hur länge som helst.
  • Anonym (Lare)
    Anonym (Ben) skrev 2025-05-03 13:54:55 följande:

Tråkigt att höra, jag beklagar.
    Då anstränger han sig inte för att uppskatta dig. Du funderar på skilsmässa pga det. 100% av de skilsmässor som initieras av en kvinna handlar om en man som inte anstränger sig. 

Jag tycker att det är mannens plikt att uppvakta sin kvinna. Inte tvärtom. 

De förhållanden som håller är de där båda parter visar uppskattning för varandra. En grundläggande sak enligt parterapeurer. 

Sedan kan uppskattningen visas på lite olika sätt, men den måste visas.
  • Anonym (Lare)
    Anonym (Ben) skrev 2025-05-03 13:54:55 följande:

Tråkigt att höra, jag beklagar.
    Då anstränger han sig inte för att uppskatta dig. Du funderar på skilsmässa pga det. 100% av de skilsmässor som initieras av en kvinna handlar om en man som inte anstränger sig. 

Jag tycker att det är mannens plikt att uppvakta sin kvinna. Inte tvärtom. 

Ibland växer man isär också.
  • Anonym (Lare)
    Anonym (Lare) skrev 2025-05-03 14:44:34 följande:
    Ibland växer man isär också.
    Det finns egentligen massor med olika anledningar till att en kvinna bestämmer sig för att skilja sig. Men visst, en del skiljer sig för att mannen inte anstränger sig på olika sätt. Det vanligaste är väl att hon får dra lasset av hemarbetet. Att de har helt skilda intressen och inte gör saker tillsammans, är ett annat skäl.
Svar på tråden Vanligt att nöja sig?