Inlägg från: Anonym (Tala om att nöja sig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tala om att nöja sig!)

Vanligt att nöja sig?

I vår utvidgade bekantskapskrets fanns det två som var "eviga singlar".

De gjorde en Friends på riktigt- sa att om vi inte hittar nån så tar vi varandra vid 35. Och så blev det.

De har bråkat satan första åren även för öppen ridå. Men med tid, vana, barn och någon svår sjukdom så har de nu växt samman på ett sätt som man inte hade kunnat gissa från början. De flesta av oss får bättre förståelse och tålamod med tiden, så länge inte den andra har direkt destruktiva vanor.

Anonym (Ben) skrev 2025-05-02 13:23:05 följande:

"Snäll" Det är skillnad mellan att gå över berg och dalar mellan att vara en dörrmatta och göra som man blir tillsagd. De "snälla" dörrmattorna kvalificeras in på en oansvarig mansroll där skilsmässan är ett faktum efter ett tag. Inget tecken på kärlek, snarare tvärtom då det är en inlärd passivitet. Mannen sätter sig i en livbåt före sin kvinna och tittar på henne med tårar i ögonen när båten långsamt sänks ner. Han har nöjt sig med kvinnan.

En man som går all in i relationen där han delar allt, tar med henne i sitt liv, ekonomiskt, beslutande, livet i övrigt. Är en betydligt bättre dynamik än ovanstående. Han sätter sin kvinna i livbåten före sig själv. 

En kvinna borde inte acceptera en relation med en man som är som i första exemplet. Det är bättre att vara singel.

Om man inte har ett gemensamt ekonomiskt tänk och planering är man inte en familj enligt mig. Då är det bara en tillfällig hook-up, att bytas ut om det dyker upp något roligare.
    Anonym (Ben) skrev 2025-05-03 01:21:48 följande:
    Om det är kvinnan som initierar skilsmässan så handlar det till 100% om en man som inte anstränger sig.
    Min man har absolut ansträngt sig praktiskt men han har tyvärr glömt bort att uppskatta mig som kvinna senaste åtta åren eller så. 

Vilket är olyckligt eftersom det finns många andra män som gör det.
    Jag har sagt rakt ut inför parterapeut att jag känner mig mer uppskattad av 80% av männen i min omgivning än den man jag lever med.

Det ledde inte till någon förändring. Jag funderar på skilsmässa och står i bostadskö sen januari 2023.
Svar på tråden Vanligt att nöja sig?