Anonym (Sara) skrev 2025-05-02 09:43:26 följande:
Jo fast nu pratar vi ju om verkligheten (även om jag fortfarande tror att historien är påhittad) och inte teoretiskt. Det kanske går att komma undan på något sätt men det är inte lätt och de släpper det verkligen inte så lätt. Mitt ex blev till just på en krogtoalett och han fick inte veta vem hans biologiska pappa var förrän han var vuxen (och pappan levde , det var ingen som tog DNA från en nyss avliden kropp). Däremot var det en annan som stod som pappa då. Kan ha varit så att mamman faktiskt trodde att den andra var pappan, det är jag lite osäker på.. men eftersom exet är pappa till mitt barn är jag tacksam att jag vet vem den biologiska pappan är även om de inte har någon relation nu.
Det krävs nog väldigt mycket för att de ska skriva att fadern är okänd. När reglerna ser ut som de gör i Sverige med till och med ägg och spermadonation (barnet har rätt att få veta), tror du verkligen det är så lätt att ingen ska stå som pappa? Även om du säger att det var en turist på en krogtoalett kommer de utreda det vidare. Vilken krog var det? Kanske de frågar andra som var där. Och dessutom är det extremt fel mot barnet att säga det när man faktiskt vet vem som är pappan. Tänk om TS hade gått bort innan pappan och så behöver sonen till exempel en njure eller något annat eller drabbas av någon genetisk sjukdom eller om det finns någon sjukdom i släkten som han borde veta om innan han skaffar barn.
Jag förstår allt det där. Och nej, jag tror absolut inte att det är lätt. Det har jag inte påstått heller. Men helt omöjligt kan det väl inte vara?
Jag misstänker också att TS är påhittad men tycker att frågeställningen är intressant ändå.
Tänk om man helt enkelt inte vet vem pappan är eller hur man får tag i honom? Det är väl många som har ONS utomlands på semestern med nån de bara vet förnamn på? För 20 år sen hade man ju inte heller samma möjligheter att kolla upp folk via sociala medier och liknande (jo, det kunde man till viss del men inte på samma sätt som idag).
Exempel; "Jacob", 31 år, från Berlin, lång och mörk, iklädd mörkblå jeans och vit skjorta, som jag träffade på Club Texas i London lördagen den 11 april och hade sex med i parken några kvarter bort, säger vi. Ska de kontakta Club Texas och fråga om de sett nån lång och mörk kille i 30-årsåldern som hade jeans och vit skjorta? Kontakta stammisar och fråga? Förhöra min väninna som var med på klubben? Gå till parken och fråga folk om de sett nåt? Efterlysa Jacob på nätet? Kontakta tyska myndigheter eller polisen i Berlin? Kontakta flygbolag och fråga om de känner igen signalementet? Gå igenom alla tyska killar i 30-årsåldern som flög mellan Berlin och London i maj månad och kalla dem till dna-test?
Alltså jag ifrågasätter inte det du säger. Du låter trovärdig och jag håller med dig i sak. Jag tänker bara att helt omöjligt kan det väl inte vara?
Och vad händer om man vägrar berätta då? Blir man åtalad? Fängelse?
Det är klart att det är fel att TS har ljugit! Det tycker jag att jag har varit väldigt tydlig med.
TS kan förhoppningsvis själv berätta hur hon har lyckats undanhålla för myndigheterna vem pappan är. Nu var det ju 20 år sen så det kanske var annorlunda då. Kanske uppgav hon en annan man som pappa.