Inlägg från: RainbowFamilyDreams |Visa alla inlägg
  • RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Ja nu äntligen är det överstökat! Har bara enormt ont i magen och känner mig förstoppad typ😅. Det hade ju varit fint om något kunde befruktas. Men man vet ju aldrig hur kvaliten är!

Det går jättebra med frågorna! Vi går via regionen och har en nordisk donator, men som måste vara skriven i Sverige. De har försökt matcha min sambos (vi är två kvinnor) ögonfärg samt hårfärg. I övrigt vet vi inte mer än så :). 

Intressant med östrogenprov, brukar du göra det och är det ett vanligt blodprov man tar då? har du  VUL på fredag, hur många dagar har du tagit sprutorna nu och på vilken dos?

kramar till Dig!

starrsky skrev 2025-05-12 19:58:21 följande:
    Woho! Nu är det avklarat! Skönt att det gick bra och att det blev 9 ägg! Håller tummarna för många befruktningar! Är det ok om jag frågar hur ni gjort med donator, Sverige/utomlands? Får man välja eller 'matchar' dom åt er? 

Vila på nu och unna dig något gott! Hoppas på ett bra samtal imorgon ☺️

Jag fick nyss ett tel meddelande från sköterskan om att mitt östrogenprov idag var i underkant, men de kan inte öka min dos mer då jag är på max redan. Låter inte lovande precis. Är rädd att jag inte ska ha svarat alls och ivf blir en flopp trots maxdos och långt protokoll :( Aja, vi får se på fredag. 
  • RainbowFamilyDreams

Tack snälla starrsky!

Ja det var tur de har öppet på helgen, för alla andra behandlingar har de stängt så det är nog bara för långtidsodling som de har öppet skulle jag tro. 

Blir vi gravida, så anses vi inte vara barnlösa då så vi kommer inte få fler langstingsfinansierade försök. Vi kommer behöva bekosta det själva privat. Kanske får jag som bärande nu bära ett syskon till om det finns kvoter kvar på mannen hos kliniken, men då kommer jag ändå få betala det själv. Min sambo kommer oavsett behöva betala privat Rynkar på näsan.

Det är nedfrusen sperma nrär det donerade spermier Glad.

Aha, vad intressant! Jag har inte tagit något östrogenprov, men är det annorlunda vid långt protokoll? Det kanske är standard där. Hur mår du av dina sprutor just nu!?

starrsky skrev 2025-05-13 11:26:45 följande:
    Åh hurra!!! Wow 9/9 var ju fantastiskt! Och vad bra är de har öppet på helgen så du kan få börja ruva på lördag Skrattande 

Vad intressant att höra hur de matchar! Kan man använda sig av samma donator igen framöver för t ex syskonförsök (oavsett vem av kvinnorna som ska bära graviditeten?)? Var det nedfruset spermieprov? Tack för att du delar med dig! Skrattande

Jag tror man måste lämna östrogenprov på rutin efter 5e sprutan när man gör långa protokollet iaf, sen är det VUL dagen efter 9e sprutan! Jag har tagit maxdos Menopur 400. 
  • RainbowFamilyDreams

Hej igen på dig :).

Tänkte på hur det har gått för dig idag! Vilken tur att de hittade blåsor hos dig, 3 på ena och en på andra! Det känns ju lovande och hoppfullt och då har du ju ändå flera dagar kvar på din hormonbehandling! Jag håller verkligen mina tummar och tår att det blir en fortsatt bra utveckling!

Det där med att återföra mina befruktade till min sambo är något jag tänkte på bara häromdagen! Vet inte om det är lagligt att göra sånt i Sverige?! Jag måste kolla det , haha! Tack för påminnelse :).

Det är jättebra att man kan använda upptinade ägg, jag vet inte hur känsliga de är för upptining men tror att kunskapen idag är bra kring hanteringen av det, så man kan ju alltid hoppas :). Kliniken har inte ringt dessa dagar om tidigare insättning så jag har en förhoppning om att vi kanske får en blastocyst imorgon, ska bli intressant att se vad resultatet blev (vi får den informationen imorgon). 

Skönt att du mår bra av sprutorna men förstår även ditt illamående, så jobbigt :(. Vet inte om jag frågat innan men ska du ta någon antagonist? Jag vet att du sprayar som nedreglering, men kommer du även ta typ Fyremadel ? Jag har dålig koll på långt protokoll Tyst

Tack för lyckönskningarna imorgon, jag uppdaterar hur det gick imorgon kväll :). Och vi håller dig under "luppen" också nu kommande vecka :D.{#emotions_dlg.flower}

starrsky skrev 2025-05-16 13:21:43 följande:
    Intressant! Ursäkta min nyfikenhet haha. Om allt går som vi hoppas och embryot du får på lördag fäster, och ni har embryon (med dina ägg) kvar i frysen nu, får inte din sambo få bära på de framöver? Tycker inte det borde vara någon skillnad i pris oavsett vem av er som bär det, så man bara får betala får FET? (Eller räknas det som äggdonation då? Vore orimligt, är ju erat embryo och barn  ❤️) 

Vad bra att man kan använda nedfrusna och att de klarar upptining så bra! 

Jag mår ok, lite illamående av sprutorna bara, annars känner jag inte så mycket. VUL gick över förväntan ändå, 3 blåsor på ena sidan, en på andra, om ca 11 mm. Så något i alla fall. Hoppas det växer på sig och att de alla innehåller bra ägg. Läkaren blev ändå positivt överraskad. Jag var så rädd att det skulle vara noll och att de skulle säga att IVF är inget för mig.

Fortsätter med samma dos, så nytt ultraljud efter helgen och ÄP i slutet på nästa vecka! Hoppas jag. 

Lycka till med ET imorgon! Snart får du ruva på ett litet mirakel <3 
  • RainbowFamilyDreams

Då var ET genomförd och det gick jättebra! Resultatet blev 3 blastocyster, några embryon odlas vidare till imorgon dag 6 (de behövde lite mer tid). Två föll bort pga de var lite för långsamma. Men samtliga ägg befruktades normalt  så det känns jättebra! Läkaren var så nöjd och sa att blastocysten var av toppkvalitet :). Så nu börjar ruvardagarna och så blir det graviditesttest i slutet av månaden!

• RainbowFamilyDreams

Så det blev 1 till mig och 2 till frysen idag iallafall :) kan bli något imorgon också :D

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-17 14:08:01 följande:

Då var ET genomförd och det gick jättebra! Resultatet blev 3 blastocyster, några embryon odlas vidare till imorgon dag 6 (de behövde lite mer tid). Två föll bort pga de var lite för långsamma. Men samtliga ägg befruktades normalt  så det känns jättebra! Läkaren var så nöjd och sa att blastocysten var av toppkvalitet :). Så nu börjar ruvardagarna och så blir det graviditesttest i slutet av månaden!

• RainbowFamilyDreams

Hej på dig! Tack snälla :). Jag är väldigt glad. Fick idag reda på att två stycken till kunde frysas ner idag, så det blir totalt 4 nedfrysta långtidsodlade embryon! Känns bra som en ?back-up?. 

Aha! jag har inte riktigt förstått ännu hur nedregleringen funkar, trodde det funkade som Fyremadelen för mig. Jag måste nog läsa mig in lite på det :). Vet du hur många ultraljud som du ska göra innan ev. Äggplock? Förresten, vet du hur ni har det med BMI-gränser? I min region är strikt 30 och ligger verkligen själv precis där Tyst

starrsky skrev 2025-05-18 11:11:07 följande:
    Åh vad kul!! Bra jobbat och skönt att också det gick bra. Hoppas du kan koppla av lite, kanske tänka på annat och att dagarna till test går fort nu :) Skönt att också ha två bra embryon i frysen som back up ;) 

Ja jag fortsätter med nässprayen i lägre dos då det fungerar som ett hinder för ägglossning (säger dom...), medan i hög dos sätts man i klimakteriet. Så det är egentligen en agonist och inte antagonist men det ska ha samma effekt på något magiskt sätt. Jag håller tummarna att mina ägg växer bra, och håller sig kvar där de ska tills äggplock! 
  • RainbowFamilyDreams

Jaa!! Jag håller tummarna. Låter som goda förutsättningar för att de alla 4 ska  hinna få sig en sista "spurt" tills på torsdag! När ska du ta Ovitrelle-sprutan?

Så spännande, jag håller tummarna för dig och ser fram emot att följa din resa också här. Med vårt gemensamma mål att en dag få bli föräldrar{#emotions_dlg.flower}

Förstår att det är pirrigt men det kommer gå jättebra. Jag var också så nervös inför äggplocket, jag har ju gjort äggspolningen och den är helt klart värst av alla grejer jag har gjort i fertilitetsutredningen. Äggplocket var en upplevelse i sig också då man fick följa allt på skärmen :)

starrsky skrev 2025-05-19 15:54:59 följande:

Äggplock på torsdag för mig! Idag hade jag en 18 mm, 2 på 14 mm och en 15 mm blåsa. Hoppas de mognar bra nu! 

Så pirrigt! 

• RainbowFamilyDreams

Tack, vad fint av dig!

Hur mår du? :)

Josefine1987 skrev 2025-05-19 14:38:03 följande:
    Fantastiskt ju med 4 nedfrysta, vad fint att höra! Håller tummarna för att redan den första är ert guld-embryo <3 lycka till! 
  • RainbowFamilyDreams

Vad tufft. Ja livet fortsätter ju att hända trots att IVF:en är en helt egen livsresa Drömmer. Så jag förstår att du är trött och tankspridd. Väntan är väldig jobbig och förstår din oro när man är färgad av tidigare erfarenheter. Jag ser fram emot att få följa dig också och hoppas att du ska få igång så snart kroppen är "redo" igen. Man vill ju bara känna att man "är på banan".

Jag har haft molande värk och det blev mer idag tisdag :/ känns som vanligt som mensvärk, så börjar som vanligt nojja. Jag fick ju en kemisk graviditet i december och är nog också rätt präglad av det. 

I våra papper efter ET står det att man ska känna sug utvilad och ta hand om sig "normalt". Men jag har svårt att sova dessa dagar och vaknade helt svettig inatt. Svårt att koppla av när man ska leverera på jobb också.. ååå.... hur gör du med jobb eller liknande parallellt med hela denna IVF-resa? Jag tycker det är väldigt tufft att orka vara "bra" överallt liksom.

Josefine1987 skrev 2025-05-19 21:28:36 följande:
    Jag mår okej, men har mycket annat utanför IVF-en som tar energi och jag känner mig lite slut. Dåligt minne, tankspridd och sådär.

Känns som en fullständig evighet att behöva vänta på en ny cykel och viss oro för att det inte ska bli något att återföra den här gången heller. Väntan är nog värst.

Men det är väldigt fint att få följa er!
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?