• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • starrsky

Jag (33) gör också första ivf nu! Ska börja med sprutorna 7/5, har långt protokoll med nedreglering nu. Vi kanske kan vara nervösa ihop? 😅 Jag har inget problem med sprutor men lite ängslig inför äggplock och att något ska gå fel under hela processen såklart. 

Hejja oss ❤️

• starrsky

Bra jobbat med vikten förresten! Viktigaste är att man är frisk och ta hand om sig, inte BMI (även om de är kinkiga med det...). Jag fick istället äta upp mig lite för att öka min BMI, vilket var kämpigt det med. Men en semla om dagen hela vintern gjorde susen, och nu kallar dom mig inte 'magerlagd' i journalen längre 😂 Istället har jag fått hål i en tand 😂

• Anonym (Väntare)

Jag kanske kan lugna lite inför äggplock!
    Själv tycker jag att det är superjobbigt med äggplock men man är ju så taggad ändå, man är ju äntligen igång liksom!
    Oavsett hur jobbigt det är så har det gått bra dom två gånger jag har gjort det. Sen kanske man är lite öm efter, men det går över.

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-01 23:23:35 följande:

Bra jobbat med vikten förresten! Viktigaste är att man är frisk och ta hand om sig, inte BMI (även om de är kinkiga med det...). Jag fick istället äta upp mig lite för att öka min BMI, vilket var kämpigt det med. Men en semla om dagen hela vintern gjorde susen, och nu kallar dom mig inte 'magerlagd' i journalen längre 😂 Istället har jag fått hål i en tand 😂

Haha, heja dig! 
  • RainbowFamilyDreams

Hej Starrsky tack för ditt svar! Det vore fint att följas åt här om du vill?❤️ jag är inte heller rädd för sprutor men ängslig inför allt som är så nytt. 💕 heja oss!

starrsky skrev 2025-05-01 23:21:07 följande:

Jag (33) gör också första ivf nu! Ska börja med sprutorna 7/5, har långt protokoll med nedreglering nu. Vi kanske kan vara nervösa ihop? 😅 Jag har inget problem med sprutor men lite ängslig inför äggplock och att något ska gå fel under hela processen såklart. 

Hejja oss ❤️

• RainbowFamilyDreams

Tack för svaret! Vad är det som är mest jobbigt med äggplock tycker du? 
    har du också tagit Ganirelix/Fyremadel och tyckte du den sprutan var jobbig? Har hört lite blandat om den nämligen och ska börja med den på söndag :).
    tack för ditt svar!!

Anonym (Väntare) skrev 2025-05-02 08:19:17 följande:

Jag kanske kan lugna lite inför äggplock!
    Själv tycker jag att det är superjobbigt med äggplock men man är ju så taggad ändå, man är ju äntligen igång liksom!
    Oavsett hur jobbigt det är så har det gått bra dom två gånger jag har gjort det. Sen kanske man är lite öm efter, men det går över.

• RainbowFamilyDreams

vad gör man inte för att skaffa barn? 😅 jag går mina milapromenader och du äter semlor, hoppas tanden läker fort!!

starrsky skrev 2025-05-01 23:23:35 följande:

• RainbowFamilyDreams

Vilka sprutor ska du ta förresten och hur ser det ut när du har långt protokoll, hur länge tar man sprutorna då:)?

starrsky skrev 2025-05-01 23:21:07 följande:

Hejja oss ❤️

• Anonym (Väntare)

Det som är mest jobbigt med äggplock är rädslan för att det ska göra ont och att det i sin tur ska leda till att jag inte ska kunna ligga still nog där och då typ. Jag är känslig som attan! Men som sagt, dom är proffs och det har gått bra! 

Haha jaa alltså fyremadel har jag tagit. Det var någon Barnmorska som sa till mig ?Ja herregud, finns verkligen ingen anledning till att nålarna ska va sådär stora?? Man vänjer sig! Jag fick mycket bättre resultat med fyremadelen än med nässprayen som jag tog första gången så det hundra gånger värt det.

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:29:50 följande:

Tack för svaret! Vad är det som är mest jobbigt med äggplock tycker du? 
    har du också tagit Ganirelix/Fyremadel och tyckte du den sprutan var jobbig? Har hört lite blandat om den nämligen och ska börja med den på söndag :).
    tack för ditt svar!!

• RainbowFamilyDreams

Jasså är Fyremadel-nålarna mycket tjockare?
    har bara hört att vissa tycker den är lite ?trög?  pga nålen typ. Men det blir spännande imorgon när jag ska testa den😅.

Jag lever i ett samkönat förhållande (två kvinnor), därav går vi igenom denna process. 

Har du/ni försökt få barn länge?
    kram:)!

Anonym (Väntare) skrev 2025-05-02 22:34:25 följande:

Det som är mest jobbigt med äggplock är rädslan för att det ska göra ont och att det i sin tur ska leda till att jag inte ska kunna ligga still nog där och då typ. Jag är känslig som attan! Men som sagt, dom är proffs och det har gått bra! 

Haha jaa alltså fyremadel har jag tagit. Det var någon Barnmorska som sa till mig ?Ja herregud, finns verkligen ingen anledning till att nålarna ska va sådär stora?? Man vänjer sig! Jag fick mycket bättre resultat med fyremadelen än med nässprayen som jag tog första gången så det hundra gånger värt det.

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?