• starrsky

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Hej tjejer, 

Hoppas huvudvärken avtar Josefine, brukar du ha huvudvärk annars? 

När har du ultraljudskontroll/ÄP? Hoppas du kan sänka doserna efter ultraljudet och att biverkningarna försvinner! 

Jag mår bättre psykiskt, men sover fortfarande dåligt, mår fruktansvärt illa så fort jag blir hungrig (vilket bara känns positivt egentligen), och det har varit en sjukt slitig jobbvecka. Men inga blödningar än trots 'mensvärk' dagligen som kommer o går. Nu är jag v 5+1, och fått tid för ultraljud 26/6. Fortfarande lika nojig och kan inte riktigt tillåta mig själv att vara glad, men så kommer det nog vara tills ultraljudet. Längtar och önskar och hoppas så innerligt på detta lilla embryo ❤️ 

Tack så mycket för er omtanke, betyder mycket för mig! 

• starrsky

Åh vilken känslosam resa Josefine! Så glad att du äntligen får ruva nu! Låter ju jättebra att du fick en blastocyst återförd, att den klara av att utvecklas till det stadiet är ju lovande! Statistiskt bättre chans än att återföra en dag2 som jag fick t ex! 

Håller alla tummar och tår att detta ska va ert guldägg och att ni slipper fler omgångar nu. Heja heja! 

Jag ruvar på och redan v 6+4, med planerat ultraljud på torsdag. Så nervös. Mått fruktansvärt illa också dygnet runt, så om det inte är ett frisk viabelt embryo nu så kommer det kännas så ovärt alltihop. Vill bara att denna vecka ska vara över. 

• starrsky

Hej tjejer. Hoppas ruvardagarna går bra Josefine, och att dina dagar också känns mindre tunga och mer hoppfulla RainbowFamilyDreams. Det är sån tuff tid, men det kommer vara värt allt elände i slutändan när man har sin bebis i sin famn ❤️ Man behöver absolut ge sig en paus från forum och allt som har med fertilitet att göra ibland för att orka och ge sif en chans att återhämta sig. 

Idag var det dags för ultraljud för vår del och jag var så nervös att jag skakade där på britsen. Men det såg bra ut. En 10 mm liten böna med ett tickande hjärta. Brast i tårar. Lilla guldägget ❤️ 

Kan äntligen tillåta mig att vara lite glad och det känns mer verkligt nu. Nu är man ju orolig för nästa milstolpe, v 12, KUB osv. Men får helt enkelt inse att denna oro är något jag får leva med, och det som händer är utanför min kontroll. Kan bara hoppas på det bästa. 

Jag håller alla tummar och tår för er nu. Ta hand om er och uppdatera gärna när ni vill. Kram

• starrsky

Finaste ni! 

Jag lever (och lilla pyret i magen också :))! Ursäkta min tystnad, haft problem med att logga in, men har följt den här tråden och er under tiden och hejjat på er! Hjärta

Så himla häftigt med ett plus Rainbow! Nu är det er tur, jag tror stenhårt på denna graviditet för er. Stort grattis, och jag hoppas ni får se det där tickande hjärtat snart. 

Jag håller alla tummar och tår för er Josefine, så ledsen att det varit sån tuff resa för er men jag hoppas med lite nytt tänk, nya mediciner och på en ny klinik, att det blir framgångsrikt för er. Jag var också mentalt förberedd på äggdonation efter att vi bara fick ett enda ägg på stimuleringen med maxdoser, men det krävs verkligen bara ett ägg ibland :') 

Vi har nyss varit på rutinultraljud i v 20 vilket såg bra ut, en liten flicka blir det, min lilla guldtjej Hjärta Jag lovade mig själv att efter det ultraljudet måste jag våga tro på den här graviditeten och börja mentalt förbereda mig på en bebis. Har inte vågat köpa något eller berätta för någon förrän nu (trots att jag fått en kula...). Men inser nu att jag kommer nog vara orolig i 18+ år säkert ;) Förutom oro mår jag rätt ok nu, illamåendet gick över v 12 och nu har jag lite foglossningsmärtor men är annars helt ok! Veckopendlar till annan ort under hösten så det är lite slitigt men jag hoppas kunna jobba in i det sista i alla fall. 

Jag finns här och hejar på er hela vägen! Skickar er massa kramar och lyckönskningar! 

• starrsky

Hej igen tjejer! 

Hur gick ultraljudet? Tänkt på dig och er. Håller tummarna för positiva besked och att graviditeten fortsätter utan komplikationer Hjärta 10/2 är bf! Nu senaste veckan känner jag massa sparkar också, vilket är häftigt och betryggande. 

Josefine, jag är ledsen att situationen känns så uppgiven. Men ge inte upp! Det finns alltid nya vägar att pröva. Om jag minns rätt har ni inte gjort alla 3 landstingsförsök än va? I Västerås sa de att det bara räknas som ett försök om man fått något att överföra. Men man måste psykiskt orka också, och tror det är viktigt att ge sig lite paus. Jag tror och hoppas verkligen att ni kommer få uppleva att bli föräldrar!

Vi var inne på äggdonation inom ramen för det regionen kunnat erbjuda, ifall denna ivf inte lyckades, och samma gäller fortfarande för ev. syskonförsök framöver men privat isf, då jag är så nära ett tidigt klimakterium. Kändes tungt först men jag försökte vänja mig vid tanken att det är bara en cell från en annan kvinna, resten av hela personen bygger jag ju själv från scratch ;) Men jag är sån som har en plan a, b, c och d från början hehe vilket kanske är lite väl... (vi påbörjade t o m utredning för adoption med kommunen parallellt med ivf.)

Men man ska inte pressa sig in i något som inte känns rätt för en själv såklart. Jag hoppas ändå ni träffar någon klok nytänkande läkare, kanske utomlands?, som hjälper er med ivf. 

Ta hand om er och varandra. Kram 

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-10-20 11:32:13 följande:

Så Häftigt vad snabbt det går framåt för er, även om kanske februari känns långt bort. Så fint att höra om sådana som det går bra för ♥️

Vår klinik räknar lika som ni, att bara ett av våra tre försök räknas eftersom vi inte återfört på andra. Dom vill dock inte ge oss fler chanser än den här fjärde eftersom dom inte tror på det då allt ser bra ut, men ändå misslyckas. 

vi kontaktade Linnekliniken i Uppsala som var betydligt mer positiva och hade flera försök på hur vi skulle justera behandlingen så jag tror vi kommer gå över till dom. Dock är vi mitt i vår fjärde stimuerling nu, så vi gör klart den först ☺️ det är helt fantastiskt att det finns dom som donerar sina ägg (och spermier), men vi är mentalt inte riktigt där än. 

Stor kram till dig och tack för pepp ♥️

Åh håller tummarna för denna fjärde runda nu, och vad bra med Linnekliniken, har hört väldigt mycket positivt om dom, de verkar vara i framkant när det gäller forskning och nya metoder. Skickar alla världens lycka-till-önskningar{#emotions_dlg.flower}

Stay strong! Kram 
  • starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-10-27 09:11:04 följande:

Åh jag är så tacksam nu 😭 3/11 befruktade, planerad färsk återföring på onsdag och två stycken odlas vidare med förhoppning om att kunna frysas. 

Livrädd för det känns för bra för att vara sant, men också så otroligt tacksam ♥️

Åh vad glad jag blir! Hejja befruktade embryos!!! Hjärta
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-25 09:54:15 följande:

Själv har jag haft spottings i en hel vecka sedan VUL och fick mensont idag igen med mer flytningar :/ är så orolig.. har ju ett hematom där inne och jag vet inte om det är det som he triggats men det har inte varit något innan VUL så ofta, några enstaka gånger efter promenader bara. Ja får se hur det utvecklar sig under helgen. man har då ALLTID något att oroa sig för i den här processen eller hur?

hoppas de inte ringt från kliniken än Josse <3

Vad jobbigt med konstanta småblödningar, men skönt att ha en förklaring till det i alla fall! Har man sett det där tickande hjärtat är riskerna väldigt små för missfall, jag vet att du vet det, och jag vet att oron ändå finns där. 

Men snart har ni tagit er förbi 12 v tröskeln! Gud vad bra att få Nipt gratis, var surt att vi betala 6500 kr haha men jag kunde inte vänta till Kub. 

Jag tänkte jobba så långt jag kan, till 10 dagar innan bf 😅 har rätt slitigt jobb/högriskjobb men vi får se hur det går. Personligen har jag tyckt det är rätt skönt att få jobba speciellt i andra trimestern efter illamåendet la sig, så jag slipper tänka på graviditeten hela tiden och ha lite normalitet/distraktion. Annars tar mina hjärnspöken över. 

Nu går jag runt i känner efter fosterrörelser hela tiden, läser statistik om intrauterin fosterdöd och dödfödda barn. Ena oron ersätter bara den andra ;) ...  
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-27 14:26:55 följande:

Tack ska du ha <3. Har varit hemma från jobbet tors/fre sen helgen och idag måndag. Vansinnigt trött och sov kasst inatt. Hela lördagen låg jag med vetekudde nedbäddad med mensliknande värkar. Lugnat sig med spottings och molvärken lite lugnare Igen, men trötthet och huvudvärk är helt galet :(. Hur orkade du jobba i första trimestern? Jag är dock en rätt känslig person och jobbar hands on med att hjälpa folk så blir rätt matt av ständig interaktion. På vilket sätt utgör ditt jobb högrisk? beundrar dig verkligen som jobbar! Kanske får man mer energi sen: jag har dock funderat på att gå ner i tid till 80 % from december. Men det koster ju och vet inte om arbetsgivaren kan tillåta det heller tyvärr.. 

Ja kan tänka mig att oro avlöser vartannat.. men heja dig och er när det har gått så långt!!
    och fantastiska nyheter för dig Josefine, hoppas verkligen på dig och er <3. Vore så fint om vi alla fick vara gravida nu samtidigt! Försiktigt optimistiskt!

Första veckorna var verkligen hemska! Jag var sjukskriven en vecka pga kräktes så mycket o sen hade jag tack o lov semester de värsta 4 veckorna. Men efter v 11-12 började det vända och nu mår jag typ som vanligt, mer trött bara! 

Din hälsa är det viktigaste! 

Jag jobbar med mycket infektionspatienter, cytostatika osv, så behövs lite anpassningar på jobbet vilket inte alltid är lätt att få till :/ Får se hur jag orkar i tredje trimestern sen 
  • starrsky

Så glad jag blir att höra att du får ruva på en fin blastocyst nu, Josefine! Heja Guldägget! Hjärta 

Och hoppas innerligt på positiva besked för er testdag resp NIPT dag!

Jag tyckte Lergigan Mite 10-15 mg hjälpte rätt bra både för sömn och illamående nattetid, rätt lugnande också, sen fick jag ta starkare Xonvea också senare mot kräkningarna vilket var guld värt. Och att hitta nått man kan äta nattetid. Jag hade torkad mango under kudden haha. Men du kanske kan be om recept, man ska inte behöva lida i onödan tycker jag när det finns säkra bra mediciner som kan hjälpa!  Hoppas du får sova lite bättre snart.  

Tänk att vi alla tre har små liv vi ruvar på just nu i våra magar Oskyldig Läskigt, spännande, hoppfullt och fascinerande på samma gång. 

• starrsky

Och jag gick upp 2 kg under ivf, ytterligare 3-4 kg första veckorna under graviditeten bara (hälften känns som det bara var ren förstoppning haha). Tycker inte alls det är något för barnmorskan att anmärka på 2 kg! 

Nu gått upp nästan 10 kg totalt i vecka 26.

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-11-06 22:47:06 följande:

Det känns som en mardröm. Att hela tiden ta dessa smällar, motgång på motgång. Känner mig i så fruktansvärt dålig form psykiskt och fysiskt. 

Det är tortyr att behöva fortsätta med cyklogest som ändå kommer ut direkt i en blodig gegga. Bara fem dagar kvar, men det känns som en evighet.

Hatar ovissheten över framtiden, att det snart är julledighet och klinikerna har stängt. Att fira ännu en nyårsafton utan barn och dessutom minskande hopp om att det någonsin kommer gå. Vill bara köra igång igen direkt, har så svårt för denna väntan. 

Förlåt min deppighet ♥️ ska tänka på er extra mycket på tisdag!

Så ledsen att höra om blödningarna och hur du mår :( Tänker massa på dig och er. Håll ut ❤️ I slutändan kommer det vara värt allt. En dag i taget. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-02 22:33:59 följande:

Hej tjejer! Har en fråga till er båda. Vilken dos fick ni vid era olika behandlingar? Vi ska ev göra ett första äggplock / äggfrys av min tjej i december. Hon ska ta 375 i dos med Gonal F! Ihop med 1 provera. Vi har inte varit där ännu på besök men ska dit om cirka 2 veckor för att diskutera mer. Känns bara som en stark dos, men AMH är också lågt.. minns inte riktigt vad ni hade i era behandlingar , och vad du tog Starrsky och med vilket värde du hade ? (Ange gärna i enhet också)
    Kramar!!!

Mitt AMH var 0.6 (vet inte enhet tyvärr), körde långa protokollet med synarela nedreglering sen Menopur 400, svarade rätt skralt när de mätte östrogen sen, fick fyra blåsor varav ett ägg. 
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?