• Josefine1987

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-15 16:12:22 följande:

Tack Josefine! Ja det är absolut så mycket bättre än ett negativt test. Hade det varit negativt hade jag känt mig mer nedslagen tror jag. Nu finns ett litet hopp där, även om det är försiktigt {#emotions_dlg.flower}. Ska försöka vara glad så länge det finns något därGlad. Bifogar bild från eftermiddagens analoga test.. Tack för din pepp. Man får hoppas på det bästa så länge. Jag är jätteglad att det börjat fästa så får jag ta dag för dag och invänta testdagen på lördag. 

Hur går det för dig, har du mycket ont nu? Ser fram emot er nästa tur, jättemycket. Jag vll att det här ska bli vår höst{#emotions_dlg.flower}

Jag hade ont ovanligt länge efter ägguttaget, vet inte om det berodde på att han behövde sticka igenom livmodern för att nå äggstocken som gömmer sig eller om det var psykiskt. Oavsett har det nästan släppt, äntligen. Vi har också fått en tid på den nya kliniken om en månad, vilket känns skönt. 

Men strunt samma, ditt test ger mig hopp och energi. Jag vet att vad som helst kan ske, men det är ett steg i rätt riktning. Kanske denna höst är vår ♥️
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-16 09:44:48 följande:

Jag förstår det. Jag tyckte också äggplocket var väldigt omtumlande, främst pyskiskt men så även fysiskt efteråt när kroppen skulle "hämta sig". Minns att tarmsystemet var helt off tills bedövningen gick ur kroppen också. Inte konstigt heller att du har upplevt mer smärta, det är ju en stor grej att "utsätta" kroppen för som kräver mycket. 

Skönt att ni har fått en tid på den nya kliniken :) att ha något att planera/se fram emot. Är det helt nytt för er , hur kom det sig att ni valde den kliniken som ni gjorde?

Jag vaknade tidigt imorse av att jag hade väldigt mycket mensvärk. Inga andra gravsymtom och mer intensiferad mensvärk, så jag börjar faktiskt bli orolig nu. Har inte vågat ta ett test ännu idag men är det positivt är det nog svagt ännu.

Nåväl, bara att vänta och se. Gillar bara inte att känna ännu mer som mens, den är inte välkommen alls :). Men men, en dag i taget som sagtHjärta men är inställd på det värsta ändå.

Vi valde kliniken efter att läst mycket och tittat på årsrapporter med de nationella resultaten. Dom har betydligt bättre resultat än vår klinik och ffa så verkar dom kommunicera bra med sina patienter vilket jag saknat lite på vår klinik där det bara finns en enda läkare, vilket såklart gör att han inte hinner med. 

Får se om den nya kliniken tycker det är värt att ge oss en ny chans. Är lite orolig att dom vill gå direkt på donation.

Jag förstår att det känns tufft, men tittar man på statistik så talar den för att du är gravid och jag håller alla tummar för det ♥️ allt du känner är normalt. Ta hand om dig ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-16 17:47:59 följande:

Ja just det, jag minns att du skrev om det att den kliniken hade visat på bra resultat. kommunikationen med patienterna är ju verkligen A och O. 

Hur går tankarna kring donation? Vilken är den största rädslan eller känslan inför det?

tack för dina peppande ord ❤️. Tog ett nytt test idag, fortfarande svagt men jämför jag med lördagens test så är det kanske en liten ökning ändå om än dock mycket liten. RFSU:s tester gav mig knappt något utslag alls, men ett svagt streck. Gillar dock Clearblue bättre.

mensvärken lugnade ned sig efter jag hade ätit mat konstigt nog. Kändes som världens mensvärk verkligen. Skumt att den bromsade upp när jag fick äta (var hungrig hela fm typ). Får se var det blir av allt det här. Känner mkt så icke gravid mer än magen som håller på att vända ut och in på sig :).

ps. Har du hört något från starrsky? hon försvann helt verkade det som!

kram på dig idag! Håller tummarna att Du slipper ha ont!

Jag har en hel del rädslor kring äggdonation som jag säkert tror att jag kan komma över. Jag känner mig dock inte redo att ?ge upp? än. 

Tyvärr inte hört något från Starrsky 😔 inte du heller?

Vad tror du skulle lugna din i ditt läge? Är det först om om några veckor med ultraljud eller kanske det känns bättre med positivt test på testdagen? Hoppas du kan få lite ro i det här ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-17 17:20:56 följande:

Jag förstår det. Det är väl ett nytt och kanske ganska oerfaret område med äggdonation. Jag vet typ ingenting alls om det. Jag förstår att du också känner att du vill försöka på andra sätt innan du/ni går vidare med att titta på det.

Jag har inte heller hört något från starrsky :/. Men jag hoppas att det går bra för henne och framåt. 

Tog ett test idag och tycker nog att det är starkare ändå om man jämför med lördagens test och att linjerna börjar bli lite mer lika varandra i färg? Tar med RFSU också då jag har några stickor över men de är så konstiga, de ger typ inget utslag alls.. (huh?), borde inte testa med dem egentligen för de funkar aldrig på mig haha. Får nog lita på mitt kära Clearblue iallafall..

Känner inte av några direkta gravsymtom mer än typ som inför mens, hungrig och molande värk som kommer och går i intensitet. Känner inte av några skillnader i smak eller något heller. Möjligen lite hårdare bröst men de ömmar inte...

Jag tror första steget nu är nog ett positivt graviditetstest på lördag och att kunna meddela kliniken det, ska ta både analogt och digitalt tror jag så det blir "svart på vitt". Nästa steg blir nog att få göra et Ultraljud samt hoppas att inga tester blir för svaga igen närmaste veckan typ. Så det är lite skräckblandad förtjusning men försöker faktiskt att börja njuta lite av strecket nu.. så en dag i taget :).

Hur mår du idag?

Åh 🥹 tycker absolut att det är tydligare. 

så fint att du vågar se lite positivt och vågar ha lite hopp. Det är modigt och så klokt. Jag tror på er ♥️ fortsätt gärna uppdatera om du vill!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-19 16:14:15 följande:

Jag kan knappt tro det. Den digitala har nu gått från 1-2 till 2-3 veckor. Och fullt utslag på ultratidigt. Jag trodde inte detta i början av veckan då jag tyckte testerna var svaga ännu, men mycket har hänt dessa sista dagar... jag kan inte förstå det. Vid den kemiska graviditeten i julas stannade det på 1-2, så jag var nervös inför dagens test..

Officiell test imorgon, får bara hoppas att knytet nu vill stanna denna gång.

Hur har du det idag? Jag hoppas du får en skön fredag kväll.{#emotions_dlg.flower}

Åh så alldeles, alldeles fantastiskt. Jag har haft en så bra känsla för pyret hela tiden, men förstår att det såklart är mycket lättare att tro på det när man står bredvid. 

så otroligt fint att se 😭♥️

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-09-20 16:16:52 följande:

Finaste ni! 

Jag lever (och lilla pyret i magen också :))! Ursäkta min tystnad, haft problem med att logga in, men har följt den här tråden och er under tiden och hejjat på er! Hjärta

Så himla häftigt med ett plus Rainbow! Nu är det er tur, jag tror stenhårt på denna graviditet för er. Stort grattis, och jag hoppas ni får se det där tickande hjärtat snart. 

Jag håller alla tummar och tår för er Josefine, så ledsen att det varit sån tuff resa för er men jag hoppas med lite nytt tänk, nya mediciner och på en ny klinik, att det blir framgångsrikt för er. Jag var också mentalt förberedd på äggdonation efter att vi bara fick ett enda ägg på stimuleringen med maxdoser, men det krävs verkligen bara ett ägg ibland :') 

Vi har nyss varit på rutinultraljud i v 20 vilket såg bra ut, en liten flicka blir det, min lilla guldtjej Hjärta Jag lovade mig själv att efter det ultraljudet måste jag våga tro på den här graviditeten och börja mentalt förbereda mig på en bebis. Har inte vågat köpa något eller berätta för någon förrän nu (trots att jag fått en kula...). Men inser nu att jag kommer nog vara orolig i 18+ år säkert ;) Förutom oro mår jag rätt ok nu, illamåendet gick över v 12 och nu har jag lite foglossningsmärtor men är annars helt ok! Veckopendlar till annan ort under hösten så det är lite slitigt men jag hoppas kunna jobba in i det sista i alla fall. 

Jag finns här och hejar på er hela vägen! Skickar er massa kramar och lyckönskningar! 

Ah vad fantastiskt att äntligen få en uppdatering ♥️ stort grattis till dig och er. Jag tror tyvärr inte oron kommer gå över ens när dom flyttar hemifrån 😅 bara att vänja sig!

Stor kram!
  • Josefine1987

Och till er båda 🌟🌈

Helt fantastiskt att få följa er och ni känns som så genuina, fina människor. Så glad att det går så bra för er ♥️ även fast jag förstår att oron finns kvar!

Jag tror tyvärr inte det kommer lyckas för oss. IVF-läkaren kändes väldigt uppgiven efter senaste försöket. 

Men jag är glad för er skull och önskar er all lycka ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-22 18:35:09 följande:

Tack Josefine, vad fin och snäll du är som säger så! Detsamma till dig!

Önskar med allt från mig att det kan finnas ett guldembryo för er där ute också framöver. Att resan inte är över {#emotions_dlg.flower} och att det finns lite grejer kvar ni kan testa och göra <3 Men det är alltid lättare att hoppas för andra när man själv har fått ett plus tror jag... men sen vill jag verkligen tro det ändå, inte minst med tanke på det du kunde återföra senast även om det inte gick hela vägen!

Vill gärna fortsätta följa dig Josefine och säg till om det blir jobbigt med "graviditetssnack" eller information innan du kommit igång med ditt försök, kan hålla det avskalat i såfall. Tänker på dig och er process också! Mycket.

Som du säger är nervositeten ständigt där, men måste också försöka njuta av plusset så länge det finns där. Vilket stadie man än är i, i denna resa så känns det lite oroligt, är det inte märkligt?

Kram!Hjärta

Jag vill väldigt gärna höra uppdateringar om er fortsatt ♥️
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-25 09:26:39 följande:

Liten uppdatering. Ser ut som Hcg fortsätter stiga Hjärta. Är idag 17 dagar sedan FET. Testlinjerna har blivit starkare än kontrollinjerna. Det är ett gott tecken, får bara hoppas knytet vill och kan stanna kvar. Inväntar återkoppling från kliniken ännu, hoppas få tid för Ultraljud om ett par veckor.

Åh älskar att du bifogar bild. Blir så verkligt och så fint att se ♥️ heja det lilla pyret och heja er!

Jag tycker det är rätt tufft, men försöker att tänka så lite som möjligt på det (vilket är omöjligt). Vill gärna följa er fortsatt dock och jag kommer uppdatera här så länge som du eller starrsky är kvar! 
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-10-19 18:36:09 följande:

Hej igen tjejer! 

Hur gick ultraljudet? Tänkt på dig och er. Håller tummarna för positiva besked och att graviditeten fortsätter utan komplikationer Hjärta 10/2 är bf! Nu senaste veckan känner jag massa sparkar också, vilket är häftigt och betryggande. 

Josefine, jag är ledsen att situationen känns så uppgiven. Men ge inte upp! Det finns alltid nya vägar att pröva. Om jag minns rätt har ni inte gjort alla 3 landstingsförsök än va? I Västerås sa de att det bara räknas som ett försök om man fått något att överföra. Men man måste psykiskt orka också, och tror det är viktigt att ge sig lite paus. Jag tror och hoppas verkligen att ni kommer få uppleva att bli föräldrar!

Vi var inne på äggdonation inom ramen för det regionen kunnat erbjuda, ifall denna ivf inte lyckades, och samma gäller fortfarande för ev. syskonförsök framöver men privat isf, då jag är så nära ett tidigt klimakterium. Kändes tungt först men jag försökte vänja mig vid tanken att det är bara en cell från en annan kvinna, resten av hela personen bygger jag ju själv från scratch ;) Men jag är sån som har en plan a, b, c och d från början hehe vilket kanske är lite väl... (vi påbörjade t o m utredning för adoption med kommunen parallellt med ivf.)

Men man ska inte pressa sig in i något som inte känns rätt för en själv såklart. Jag hoppas ändå ni träffar någon klok nytänkande läkare, kanske utomlands?, som hjälper er med ivf. 

Ta hand om er och varandra. Kram 

Så Häftigt vad snabbt det går framåt för er, även om kanske februari känns långt bort. Så fint att höra om sådana som det går bra för ♥️

Vår klinik räknar lika som ni, att bara ett av våra tre försök räknas eftersom vi inte återfört på andra. Dom vill dock inte ge oss fler chanser än den här fjärde eftersom dom inte tror på det då allt ser bra ut, men ändå misslyckas. 

vi kontaktade Linnekliniken i Uppsala som var betydligt mer positiva och hade flera försök på hur vi skulle justera behandlingen så jag tror vi kommer gå över till dom. Dock är vi mitt i vår fjärde stimuerling nu, så vi gör klart den först ☺️ det är helt fantastiskt att det finns dom som donerar sina ägg (och spermier), men vi är mentalt inte riktigt där än. 

Stor kram till dig och tack för pepp ♥️

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-10-23 19:42:34 följande:
    Åh håller tummarna för denna fjärde runda nu, och vad bra med Linnekliniken, har hört väldigt mycket positivt om dom, de verkar vara i framkant när det gäller forskning och nya metoder. Skickar alla världens lycka-till-önskningar{#emotions_dlg.flower}

Stay strong! Kram 

Tack för dina tummar. Det känns fint att ha ert stöd. Fick ut 11 ägg idag, vilket känns skönt. Vet dock inget om mognad då blåsorna var små och man egentligen hade velat vänta 1-2 dagar med uttaget. 

Vi har haft problem med låg befruktning och att embryona slutar utvecklas. Jag hoppas så innerligt att det är annorlunda denna gång. Dom ringer på måndag och berättar befruktning. Livrädd att dom ska ringa redan imorgon och berätta att inget klarat sig, så har det varit förut. 

Ta hand om dig och den lilla ♥️ fortsätt jättegärna uppdatera! 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-24 08:40:09 följande:

Hej på er tjejer!

Jättekonstigt men har inte fått några notiser om att ni har varit aktiva i tråden, så har missat era inlägg just här senaste dagarna :). Kul att höra från dig igen starrsky och att graviditeten fortlöper som den ska! Otroligt med BF den 10/2 ,det går så vansinnigt fort. Fast visst, ser man tilllbaka så är det ju många månader nu sedan sen vår/sommar och nu höst, men tycker ändå att tiden både går långsamt (och fort...!). Hoppas så på att allt fortsätter som det är planerat :). Hur länge hade du tänkt jobba? Jättegrattis till att allt så långt gått så fint <3.Och att det fortsätter så :)

Själv är jag i vecka 9+2 idag och fick se ett hjärta slå både i vecka 7+6 och sen i v.8+6. Kliniken skjöt på vårt planerade VUL troligtvis för att de hade för mkt att göra, så bokade in ett privat då vi hade hunnit ta ledigt den dagen redan. Allt såg bra ut och nu senast i söndags var det en liten krabat på 19,5 mm och hjärtat slog :). Har dock ett litet hematom (blodansamling) som kan orsaka blödningar (vilket jag misstänker att det också har gjort och gör), har haft spottings vid några tillfällen, ofta har det varit kopplat till någon form av aktivitet / längre promenader. Denna vecka har jag haft bruna spottins och även lite ljusrosa vilket oroat mig. Men barnmorska och läkare har sagt att jag kan få det med mitt hematom och jag ska bli orolig först när och om det börjar blöda. Så försöker verkligen lita på det...

Är hemma från jobbet idag och var även igår, och förra veckan.. sover uselt, oroar mig för flytningarna då det ju även trycker lite mer i magen då, äter hungrig, ont i huvudet... ja och så försöker man bita ihop på jobbet, men man pallar inte riktigt. Har pratat med min chef och ska se över möjligheten att få kanske ta lite ledigt. Min chef sa att hela IVF-resan och väntan gör ju att jag har extra mycket känslor kring hela processen, känns fint med förståelse.

Har inskrivning hos BM om en vecka och sen inbokad på NIPT den 11 november. Där vi bor får man tydligen NIPT direkt så det är ju jättebra, verkar vara kostnadsfritt för oss som gjort behandling regionalt.

Vi får se hur allt utvecklas.

Jag tänker SÅ mycket på dig idag Josefine och förstår både din oro och stress. Jag kommer inte säga att allt löser sig, för givetvis vet vi ju faktiskt inte det. MEN jag vill, liksom starrsky, givetvis hoppas på och tro på att det finns chanser kvar för er och inte ge upp den tanken förrän det mesta är uttömt. Men, precis som vi alla vet så ska man ju orka också. Det krävs ju bara ett guldägg, men givetvis ska ju det guldägget också finnas. Och det vill man ju hoppas och tro på till varje pris. Men jag kommer inte säga att allt löser sig, det är inte så enkelt, men jag vll säga att jag HOPPAS att det löser sig Hjärta Om du orkar och vill får du gärna uppdatera här idag, eller när du har möjlighet. Tänker innerligt på er. Det är en förjävla jobbig resa det här. Kan bara sända min omtanke <3

Varma kramar till er tjejer <3

Förstår att det känns orörligt med flytningar trots att det är väldigt vanligt. kanske lite skönt att du vet om hematomet och att det kan komma därifrån? 

Så bra att ni får ordentligt uppföljning sedan, med NIPT osv. 

Tack för dina tankar, tummar och eviga pepp. Vi fick ut 11 ägg vilket är bäst hittills. Hoppas verkligen några är mogna och kan befruktas. Vi har ju haft problem med både låg befruktning och att embryona sen inte utvecklas vidare, så jag känner mig orolig. På måndag ringer dom angående befruktningen, labb ringer tidigare om det slitit sig helt. Är så rädd att dom ska ringa imorgon så som dom gjort tidigare. 

Hoppas så innerligt och tar dag för dag, men oavsett är jag tacksam för bäst resultat hittills. 

ta hand om dig ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-25 09:54:15 följande:

Själv har jag haft spottings i en hel vecka sedan VUL och fick mensont idag igen med mer flytningar :/ är så orolig.. har ju ett hematom där inne och jag vet inte om det är det som he triggats men det har inte varit något innan VUL så ofta, några enstaka gånger efter promenader bara. Ja får se hur det utvecklar sig under helgen. man har då ALLTID något att oroa sig för i den här processen eller hur?

hoppas de inte ringt från kliniken än Josse <3

Åh vad tufft! Även fast man hör att det är vanligt och särskilt när du har ett hematom, så förstår jag verkligen din oro. Jag tänker att hematom-resterna förr eller senare behöver komma ut, men jag förstår verkligen din oro. Att varje steg ska vara så läskigt ♥️

hur långt är det till nästa ultraljud? Heja er!

dom har inte ringt än, så det borde betyda att minst ett ägg är befruktat. Hoppas sååå!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-25 09:54:15 följande:

Själv har jag haft spottings i en hel vecka sedan VUL och fick mensont idag igen med mer flytningar :/ är så orolig.. har ju ett hematom där inne och jag vet inte om det är det som he triggats men det har inte varit något innan VUL så ofta, några enstaka gånger efter promenader bara. Ja får se hur det utvecklar sig under helgen. man har då ALLTID något att oroa sig för i den här processen eller hur?

hoppas de inte ringt från kliniken än Josse <3

Åh jag är så tacksam nu 😭 3/11 befruktade, planerad färsk återföring på onsdag och två stycken odlas vidare med förhoppning om att kunna frysas. 

Livrädd för det känns för bra för att vara sant, men också så otroligt tacksam ♥️

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-10-27 15:25:45 följande:
    Första veckorna var verkligen hemska! Jag var sjukskriven en vecka pga kräktes så mycket o sen hade jag tack o lov semester de värsta 4 veckorna. Men efter v 11-12 började det vända och nu mår jag typ som vanligt, mer trött bara! 

Din hälsa är det viktigaste! 

Jag jobbar med mycket infektionspatienter, cytostatika osv, så behövs lite anpassningar på jobbet vilket inte alltid är lätt att få till :/ Får se hur jag orkar i tredje trimestern sen 
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-27 14:26:55 följande:

Tack ska du ha <3. Har varit hemma från jobbet tors/fre sen helgen och idag måndag. Vansinnigt trött och sov kasst inatt. Hela lördagen låg jag med vetekudde nedbäddad med mensliknande värkar. Lugnat sig med spottings och molvärken lite lugnare Igen, men trötthet och huvudvärk är helt galet :(. Hur orkade du jobba i första trimestern? Jag är dock en rätt känslig person och jobbar hands on med att hjälpa folk så blir rätt matt av ständig interaktion. På vilket sätt utgör ditt jobb högrisk? beundrar dig verkligen som jobbar! Kanske får man mer energi sen: jag har dock funderat på att gå ner i tid till 80 % from december. Men det koster ju och vet inte om arbetsgivaren kan tillåta det heller tyvärr.. 

Ja kan tänka mig att oro avlöser vartannat.. men heja dig och er när det har gått så långt!!
    och fantastiska nyheter för dig Josefine, hoppas verkligen på dig och er <3. Vore så fint om vi alla fick vara gravida nu samtidigt! Försiktigt optimistiskt!

Kära ⭐️🌈 vilka kämpar ni är. Var rädda om er och prioritera ert mående framför jobbet (även fast jag förstår att ekonomi också spelar roll). Tänk att ni är blivande föräldrar, viktigare roll i livet kan man inte ha ♥️

Idag gjorde vi återföring av en blastocyst 🥹 tyvärr gick det inte så bra som dom trodde i måndags med de andra två. En klarade sig inte och en utvecklas långsamt, men den får några timmar till på sig. 

Oavsett känns det väldigt fint att fått ett fint embryo till återföring. Vår enda tidigare återföring trodde dom nog inte riktigt på embryot, så det här känns som ett framsteg. Hur sjutton får man de kommande två veckorna att gå? 🙏

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?