• Anonym (Sanna)

Spara vs spendera

Hej! 

Jag försöker hitta en balans mellan att leva nu och spara för framtiden. Det känns ofta som jag sparar för lite och samtidigt  att jag aldrig går på konsert etc då jag tycker det är för dyrt. 
    Hur tänker ni kring balansen? 

• Svar på tråden Spara vs spendera
  • TvillingmammaVästgöte

Jag bestämmer hur mycket jag skall spara, med automatiskt sparöverföring samma dag som lönen kommer. Det som är kvar kan jag leva på och spendera. Typ tio procent av nettolönen brukar jag spara.

• Dexter dot com

Fram tills jag hade en buffert jag kände mig trygg med sparade jag så mycket jag kunde. Nu när jag tycker jag har tillräckligt för att klara en lång sjukskrivning, arbetslöshet , buffert för huset och djuren, kan ta en saftig reparation på bilen osv är jag mer frikostig mot mig själv.

• Anonym (Millan)

För mig är det viktigt att vara trygg med en buffert. Man kommer att hinna gå på t ex konsert senare. Betydligt värre att inte kunna laga bilen när den går sönder. 

Mina föräldrar var smarta och lärde mig massor om ekonomi.

• Anonym (livet)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-03 13:15:55 följande:
    Spara vs spendera

Hej! 

Jag försöker hitta en balans mellan att leva nu och spara för framtiden. Det känns ofta som jag sparar för lite och samtidigt  att jag aldrig går på konsert etc då jag tycker det är för dyrt. 

Om man har ett överskott så är det väl rimligt att en del av det kan gå till att göra roliga saker. Inte bara spara på hög för något eventuellt framtida behov. Livet blir ju rätt trist om man aldrig någonsin tycker att man kan spendera utan bara spara hela tiden. 

Jag har länge tänkt som du, och är fostrad så, att pengar ska sparas och inte läggas på onödigheter. Men då kan man ju även fundera över vad som är nödvändigheter eller inte: är det onödigt att ha en riktigt rolig upplevelse som en konsert eller resa? Eller är det kanske det som är livet, att kunna göra nåt sånt?
  • Anonym (livet)
    Anonym (Millan) skrev 2025-05-03 18:16:37 följande:

För mig är det viktigt att vara trygg med en buffert. Man kommer att hinna gå på t ex konsert senare. Betydligt värre att inte kunna laga bilen när den går sönder. 

Mina föräldrar var smarta och lärde mig massor om ekonomi.

När blir det senare då? Det kanske aldrig kommer, om man alltid tänker att man ska vänta till senare?

Håller med om att man ska ha en buffert, men man kanske även ska ha utrymme för nåt roligt. 
  • Anonym (Millan)
    Anonym (livet) skrev 2025-05-06 09:28:39 följande:
    När blir det senare då? Det kanske aldrig kommer, om man alltid tänker att man ska vänta till senare?

Håller med om att man ska ha en buffert, men man kanske även ska ha utrymme för nåt roligt. 
    Klart man ska göra saker man gillar men kanske inte varje vecka om man har begränsade resurser. Avstår man en vecka kanske man kan gå veckan efter?

Har man alltid pengar kvar är det ju inga problem och man har alternativet spara eller slösa/unna sig.
  • TvillingmammaVästgöte

Många spenderar för mycket och sparar för litet.
    Många sparar för mycket och unnar sig för lite. 
    Mitt tips är att ta en medelväg. Utav ditt överskott, dvs din lön minus nödvändiga utgifter. Denn summa som blir över, därav sparar du hälften och använder hälften till lyxkonsomution som uteliv och konserter. 

Då får du både roligt och bygger upp ett sparkapital. 

• Anonym (livet)
    Anonym (Millan) skrev 2025-05-06 11:02:32 följande:
    Klart man ska göra saker man gillar men kanske inte varje vecka om man har begränsade resurser. Avstår man en vecka kanske man kan gå veckan efter?

Har man alltid pengar kvar är det ju inga problem och man har alternativet spara eller slösa/unna sig.
    Men det är ju just den balansen som är frågan. Att alltid bara spara, till nåt odefinierat kanske, blir ju väldigt torrt och trist. Livet ska ju också levas, här och nu. 
  • Anonym (Anonym)

Spara mest när man är ung.  Tänk ränta på ränta effekten 

• Anonym (Trike)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-03 13:15:55 följande:
    Spara vs spendera

Hej! 

Handlar om att köpa det som höjer livskvaliteten men avstå det som inte gör det eller t.o.m. det som sänker livskvaliteten.

Köp: Bra mat, upplevelser som stärker relationer, saker/utbildning  som förbättrar ens situation på arbetsmarknaden.
    Avstå: Spel, tatueringar, droger, småköp
  • Anonym (Trike)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-06 12:58:33 följande:

Många spenderar för mycket och sparar för litet.
    Många sparar för mycket och unnar sig för lite. 
    Mitt tips är att ta en medelväg. Utav ditt överskott, dvs din lön minus nödvändiga utgifter. Denn summa som blir över, därav sparar du hälften och använder hälften till lyxkonsomution som uteliv och konserter. 

Då får du både roligt och bygger upp ett sparkapital. 

Väldigt klokt detta. Spenderande är en sjukdom. Snålhet likaså.
Svar på tråden Spara vs spendera