Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?
Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda i Sverige.
Många undomar pratar rinkebysvenska med hesigt och dåligt utal.
Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda i Sverige.
Många undomar pratar rinkebysvenska med hesigt och dåligt utal.
Man blir som man umgås. Snart kanske det klassas som en dialekt
Mycket bra fråga. Många andragenerationens invandrare, som alltså är födda här, talar usel svenska med det typiska Rinkeby-idiomet. Som föregående talare helt riktigt har påpekat så beror det naturligtvis att man inte umgås utanför kretsen av s.k.utsatta människor.
Jag pratade med en försäljare i datoraffären mellan 20 och 25 år gammal som talade perfekt svenska och han förklarade att hanfrlyttat ifrån Rinkeby så snabbt som möjligt just för att skafffa sig svenska kompisar (ja ni vet vad jag menar) och lära sig svenska.
Det är sorgligt att invandrarkillarna inte inser att Rinkebysvenska är ett svårt handikapp när det gäller att få jobb o.s.v.
Det är fruktansvärt.
Bra fråga, och det gäller inte bara andra generationens invandrare utan problemet är än större när det gäller de som kom som barn eller unga, kan svenska men som inte lärt sig språket bra nor. Jag tror att både de och omgivningen är nöjda när de väl gjort sig förstådda och slutar utvecklas språkligt istället för att fortsätta anstränga sig att bli bättre. Det borde vara högre krav på språkkunskaper och uttal.
Miljön de umgås i har också stor betydelse. Jag känner de som lärt svenska på SFI som nykomna och pratade hyfsat. Sedan har deras svenska gradvis försämrats då de mest umgås med landsmän men kan fortfarande tillräckligt för att göra sig förstådda på svenska. Som hörselskadad är det ett elände att förstå dem ,jag undviker dem helst och riskerar därmed kallas rasist. Önskar att alla parter kunde förstå hur viktigt det är att lära landets språk väl!
Svenska? Tänk vad skönt att få prata svenska. På mitt jobb pratar vi bara engelska. Till och med avdelningsmöten är på engelska. Vi nyanställde nyligen två personer, till min avdelning, ingen av dem talar eller skriver svenska. Verkar inte finnas folk som kan svenska längre.
Vi får inte ha svenskakunskaper som krav när vi anställer säger min chef, personalavdelningen förbjuder det.
Kanske av samma anledning som gör att du skriver såpass inkorrekt. Tror att mycket beror på att det handlar om talspråk men att kunskaperna egentligen är bättre än de verkar.
Kanske av samma anledning som gör att du skriver såpass inkorrekt. Tror att mycket beror på att det handlar om talspråk men att kunskaperna egentligen är bättre än de verkar.
Svenska? Tänk vad skönt att få prata svenska. På mitt jobb pratar vi bara engelska. Till och med avdelningsmöten är på engelska. Vi nyanställde nyligen två personer, till min avdelning, ingen av dem talar eller skriver svenska. Verkar inte finnas folk som kan svenska längre.
Vi får inte ha svenskakunskaper som krav när vi anställer säger min chef, personalavdelningen förbjuder det.
Mycket bra fråga. Många andragenerationens invandrare, som alltså är födda här, talar usel svenska med det typiska Rinkeby-idiomet. Som föregående talare helt riktigt har påpekat så beror det naturligtvis att man inte umgås utanför kretsen av s.k.utsatta människor.
Jag pratade med en försäljare i datoraffären mellan 20 och 25 år gammal som talade perfekt svenska och han förklarade att hanfrlyttat ifrån Rinkeby så snabbt som möjligt just för att skafffa sig svenska kompisar (ja ni vet vad jag menar) och lära sig svenska.
Det är sorgligt att invandrarkillarna inte inser att Rinkebysvenska är ett svårt handikapp när det gäller att få jobb o.s.v.
Som hörselskadad är det ett elände att förstå dem ,jag undviker dem helst och riskerar därmed kallas rasist. Önskar att alla parter kunde förstå hur viktigt det är att lära landets språk väl!