18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap
Hej!
Jag är 18 år gammal och har ett utomkvedshavandeskap på nacken. Det hände under förra hösten, lite mer än ett halvår sedan. Det var väldigt traumatiskt då det hela gick väldigt fort och de behövde operera bort en äggledare akut i v. 6+2. Jag och min pojkvän fick reda på att jag var gravid bara någon timme innan vi åkte in till akuten tillsammans med min mamma, anledningen till att jag testade var för att jag hade extremt ont på högersidan av nedre magen. Vi försökte aldrig aktivt utan har bara slarvat med skydd eftersom jag tidigare reagerat väldigt dåligt på hormonella preventivmedel.
Iallafall för att komma till saken: ?Jag är nu gravid igen. Hade inga misstankar om att jag var gravid alls och inga symptom, jag hade brunaktiga och rosa flytningar samt molvärk under vad jag var helt säker på skulle vara min ägglossning (då jag hade min mens ca 2v tidigare och alltid känner av min äl). Vi hade sex på fredagen och då fick jag en mindre blödning som var klarröd, vilket jag tyckte var konstigt då jag haft många mensrelaterade problem innan men det var väldigt länge sedan något sånt hände. När blödningarna inte försvann bestämde jag mig för att ta ett test på söndagen. Testet var digitalt clearblue och visade positivt.
Jag fick såklart en chock, jag trodde inte alls detta var fallet utan testade mest för att jag testat regelbundet efter mitt utomkveds förra hösten (oregelbundna cyklar och vill inte upprepa samma trauma igen). Jag har ingen aning om vad jag vill göra, då jag har misstänkt pcos och många hormonella problem är jag rädd att inte kunna bli gravid i framtiden. Min dröm har alltid varit att bli mamma, och gärna ganska tidigt, men kanske inte såhär tidigt. Min pojkvän (fyller snart 18) som jag varit tillsammans med i ungefär 1,5 år, känner sig inte alls redo, vilket jag förstår och respekterar.
Jag ringde iallafall gyn och fick komma för ett tidigt ultraljud då läkaren i höstas rekommenderade att jag skulle göra det om jag blev gravid igen. Hon kunde inte se något på ul, hon kände att min livmoder var förstorad och svullen men slemhinnan var ganska tunn. Jag hade en mensliknande blödning som var ganska lätt för att vara min mens den 11 april och senaste mensen innan det var 15 mars. Vi utgick från att förra var en ?spökmens?, vilket betyder att jag var i v. 6+3 vid ultraljudet. Hon misstänkte att blödningen jag hade kan ha varit ett missfall, men att jag också skulle kunna vara gravid (alt utomkveds igen men hon såg inget onormalt när hon kollade äggledare och äggstockar). Eftersom läkaren i höstas såg klart och tydligt att det var utomkveds tidigare i graviditeten förra gången, samt att jag inte fått några smärtor eller så på en sida än, skulle jag och barnmorska säga att det är ganska orimligt denna gång. Jag fick iallafall ta blodprov m 2 dgr mellanrum för att kolla om hcg går upp eller ner, men missade tiden häromdagen för att jag inte kunde sova. Jag ska in imorgon (söndag) för provtagning nr 2 och får svar imorgon eller måndag.
Jag är nu fast i ett jäkla dilemma, samtidigt som jag mår så förbannat illa hela dagarna och är extremt trött. Jag har också haft mensliknande blödningar sedan i tisdags och molvärk som lätt mensvärk nästan hela tiden. Vi båda går fortfarande i gymnasiet, jag har ett extrajobb där jag tjänar hyfsat (ca 5000/månad) där möjligheten finns att jobba mer. Jag vet att vi skulle få det att funka, våra familjer hade stöttat oss genom vått och torrt. Jag vet inte hur jag ska tänka kring att behålla eller göra abort om situationen kommer där jag behöver ta det beslutet, och jag vill heller inte involvera våra familjer eller någon utomstående halvdryg läkare i det beslutet.
De enda som vet just nu (lördag) är mina två närmsta vänner och min pojkvän, jag är i skrivande stund i vecka 7 och eventuell bebis är storleken av ett blåbär. Jag vill ha alla råd jag kan få. Har du gjort en abort, är en mamma eller ung mamma så uppskattas alla tankar och råd. Detta blev långt men hoppas någon irkar läsa och har några fina tankar att dela med sig av, om du bara ska skriva ?använd skydd ungjävel annars blir det såhär? så kan du dra åt fanders för det är lite försent för det rådet.??
Tack!