• Milatinkorb

18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap

Hej!
    Jag är 18 år gammal och har ett utomkvedshavandeskap på nacken. Det hände under förra hösten, lite mer än ett halvår sedan. Det var väldigt traumatiskt då det hela gick väldigt fort och de behövde operera bort en äggledare akut i v. 6+2. Jag och min pojkvän fick reda på att jag var gravid bara någon timme innan vi åkte in till akuten tillsammans med min mamma, anledningen till att jag testade var för att jag hade extremt ont på högersidan av nedre magen. Vi försökte aldrig aktivt utan har bara slarvat med skydd eftersom jag tidigare reagerat väldigt dåligt på hormonella preventivmedel.

Iallafall för att komma till saken: ?Jag är nu gravid igen. Hade inga misstankar om att jag var gravid alls och inga symptom, jag hade brunaktiga och rosa flytningar samt molvärk under vad jag var helt säker på skulle vara min ägglossning (då jag hade min mens ca 2v tidigare och alltid känner av min äl). Vi hade sex på fredagen och då fick jag en mindre blödning som var klarröd, vilket jag tyckte var konstigt då jag haft många mensrelaterade problem innan men det var väldigt länge sedan något sånt hände. När blödningarna inte försvann bestämde jag mig för att ta ett test på söndagen. Testet var digitalt clearblue och visade positivt.
    Jag fick såklart en chock, jag trodde inte alls detta var fallet utan testade mest för att jag testat regelbundet efter mitt utomkveds förra hösten (oregelbundna cyklar och vill inte upprepa samma trauma igen). Jag har ingen aning om vad jag vill göra, då jag har misstänkt pcos och många hormonella problem är jag rädd att inte kunna bli gravid i framtiden. Min dröm har alltid varit att bli mamma, och gärna ganska tidigt, men kanske inte såhär tidigt. Min pojkvän (fyller snart 18) som jag varit tillsammans med i ungefär 1,5 år, känner sig inte alls redo, vilket jag förstår och respekterar.

Jag ringde iallafall gyn och fick komma för ett tidigt ultraljud då läkaren i höstas rekommenderade att jag skulle göra det om jag blev gravid igen. Hon kunde inte se något på ul, hon kände att min livmoder var förstorad och svullen men slemhinnan var ganska tunn. Jag hade en mensliknande blödning som var ganska lätt för att vara min mens den 11 april och senaste mensen innan det var 15 mars. Vi utgick från att förra var en ?spökmens?, vilket betyder att jag var i v. 6+3 vid ultraljudet. Hon misstänkte att blödningen jag hade kan ha varit ett missfall, men att jag också skulle kunna vara gravid (alt utomkveds igen men hon såg inget onormalt när hon kollade äggledare och äggstockar). Eftersom läkaren i höstas såg klart och tydligt att det var utomkveds tidigare i graviditeten förra gången, samt att jag inte fått några smärtor eller så på en sida än, skulle jag och barnmorska säga att det är ganska orimligt denna gång. Jag fick iallafall ta blodprov m 2 dgr mellanrum för att kolla om hcg går upp eller ner, men missade tiden häromdagen för att jag inte kunde sova. Jag ska in imorgon (söndag) för provtagning nr 2 och får svar imorgon eller måndag.

Jag är nu fast i ett jäkla dilemma, samtidigt som jag mår så förbannat illa hela dagarna och är extremt trött. Jag har också haft mensliknande blödningar sedan i tisdags och molvärk som lätt mensvärk nästan hela tiden. Vi båda går fortfarande i gymnasiet, jag har ett extrajobb där jag tjänar hyfsat (ca 5000/månad) där möjligheten finns att jobba mer. Jag vet att vi skulle få det att funka, våra familjer hade stöttat oss genom vått och torrt. Jag vet inte hur jag ska tänka kring att behålla eller göra abort om situationen kommer där jag behöver ta det beslutet, och jag vill heller inte involvera våra familjer eller någon utomstående halvdryg läkare i det beslutet.

De enda som vet just nu (lördag) är mina två närmsta vänner och min pojkvän, jag är i skrivande stund i vecka 7 och eventuell bebis är storleken av ett blåbär. Jag vill ha alla råd jag kan få. Har du gjort en abort, är en mamma eller ung mamma så uppskattas alla tankar och råd. Detta blev långt men hoppas någon irkar läsa och har några fina tankar att dela med sig av, om du bara ska skriva ?använd skydd ungjävel annars blir det såhär? så kan du dra åt fanders för det är lite försent för det rådet.??
    Tack!

• Svar på tråden 18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap
  • Anonym (qwerty)

Sluta slarva med skydd om ni knullar är enda rådet jag kan ge dig.

• Milatinkorb
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-03 21:44:18 följande:

Någon läste inte till slutet guys <3
  • Anonym (a)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-03 21:44:18 följande:

Ack så skönt att vi har vuxna som beter sig såhär. Såna som kan läsa en trådstart.
  • Anonym (a)

Man brukar få prata med en kurator om man är osäker på beslutet. Vi kan inte råda till mycket här.

• Anonym (Tid)

Prata med kurator och ge det lite tid. Du har väl knappt hunnit smälta att du är gravid ens?

Nu är jag mycket äldre men blev oplanerat gravid. Satte en deadline två veckor fram och sa till mig själv att innan dess tas inga beslut. Tankarna får ta sin tid och svänga fram och tillbaka. Slutade med att vi behöll och nu har jag en liten grabb på tre månader som ligger och sussar bredvid mig. Älskar honom, men det är väldigt tungt att vara förälder också. Prata mycket med pappan. Jag tycker att ett barn har rätt till två engagerade föräldrar (om inte det är ett val att skaffa barn på egen hand, min poäng är att ingen unge ska behöva känna sig bortvald) så jag tycker personligen att det är jätteviktigt att pappan också är med på tåget. Att han inte är redo, vad innebär det i ert fall? Vad får det för konsekvenser för barnet? 

För egen del hade jag inte velat ha barn när jag var tonåring. Jag visste verkligen ingenting om livet då, jämfört med nu efter 30. Fast man trodde att man hade koll, då. "Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet."

Jag var exempelvis tillsammans tio år med mitt ex, från att jag var 17. Var helt övertygad om att vi skulle spendera resten av livet ihop och vid 25 ville jag ha barn. Det blev inte så och två år senare tog det slut. Först då insåg jag att relationen jag varit i inte alls var speciellt fantastisk och att det fanns så mycket mer av livet att upptäcka och lära sig. 

Men som sagt, låt tankarna få ta sin tid. Lyssna in både känslor och förnuft. Bolla tankar med någon opartisk. Det blir nog bra, oavsett vad du väljer.

• Anonym (qwerty)
    Milatinkorb skrev 2025-05-03 21:47:20 följande:
    Någon läste inte till slutet guys <3
    Anonym (a) skrev 2025-05-03 21:55:13 följande:
    Ack så skönt att vi har vuxna som beter sig såhär. Såna som kan läsa en trådstart.

Det är ju fakta. TS har redan blivit gravid en gång och fick komplikationer, och om det var såååå traumatiskt så är man jävligt noga med skydd för att det inte ska ske igen. Nu är hon gravid igen, och kommer säkert göra abort för det är för tidigt i livet. Om ett halvår är hon gravid igen eftersom ingen av dem verkar veta hur man gör med en kondom.
    Det är celibat eller skydd som gäller. Någon måste ju påtala det eftersom det inte görs hemifrån eller helt enkelt inte gått in.
  • Anonym (a)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-03 23:11:21 följande:

Det är ju fakta. TS har redan blivit gravid en gång och fick komplikationer, och om det var såååå traumatiskt så är man jävligt noga med skydd för att det inte ska ske igen. Nu är hon gravid igen, och kommer säkert göra abort för det är för tidigt i livet. Om ett halvår är hon gravid igen eftersom ingen av dem verkar veta hur man gör med en kondom.
    Det är celibat eller skydd som gäller. Någon måste ju påtala det eftersom det inte görs hemifrån eller helt enkelt inte gått in.
    Eller så blir hon en ung mamma och dina ord kommer vara bortslösade. De är bortslösade hursomhelst för ingen reagerar positivt på en så pass dålig och nedsättande attityd. Tough love är inget för främlingar online, internet 101.
  • Milatinkorb
    Anonym (a) skrev 2025-05-03 21:56:18 följande:

Man brukar få prata med en kurator om man är osäker på beslutet. Vi kan inte råda till mycket här.

Jag har extremt dålig erfarenhet av vården/psykiatrin och vill inte involvera nån Karin på umo i mitt beslut, annars hade jag gjort det.
  • Milatinkorb
    Anonym (Tid) skrev 2025-05-03 22:39:25 följande:

Prata med kurator och ge det lite tid. Du har väl knappt hunnit smälta att du är gravid ens?

Nu är jag mycket äldre men blev oplanerat gravid. Satte en deadline två veckor fram och sa till mig själv att innan dess tas inga beslut. Tankarna får ta sin tid och svänga fram och tillbaka. Slutade med att vi behöll och nu har jag en liten grabb på tre månader som ligger och sussar bredvid mig. Älskar honom, men det är väldigt tungt att vara förälder också. Prata mycket med pappan. Jag tycker att ett barn har rätt till två engagerade föräldrar (om inte det är ett val att skaffa barn på egen hand, min poäng är att ingen unge ska behöva känna sig bortvald) så jag tycker personligen att det är jätteviktigt att pappan också är med på tåget. Att han inte är redo, vad innebär det i ert fall? Vad får det för konsekvenser för barnet? 

För egen del hade jag inte velat ha barn när jag var tonåring. Jag visste verkligen ingenting om livet då, jämfört med nu efter 30. Fast man trodde att man hade koll, då. "Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet."

Jag var exempelvis tillsammans tio år med mitt ex, från att jag var 17. Var helt övertygad om att vi skulle spendera resten av livet ihop och vid 25 ville jag ha barn. Det blev inte så och två år senare tog det slut. Först då insåg jag att relationen jag varit i inte alls var speciellt fantastisk och att det fanns så mycket mer av livet att upptäcka och lära sig. 

Men som sagt, låt tankarna få ta sin tid. Lyssna in både känslor och förnuft. Bolla tankar med någon opartisk. Det blir nog bra, oavsett vad du väljer.

Tack för superfina råd! Min pojkvän känner nog mest att han inte är redo för ansvaret det innebär, men jag vet att han hade stöttat oavsett och varit en fantastisk pappa. Har själv gått igenom en del i livet och vet mina värderingar klart och tydligt, mitt utomkveds i höstas gjorde också att jag mognade till rejält så jag skulle klassa mig själv som betydligt mer mogen än många andra i min ålder. Tycker det låter bra med en "deadline" för att inte ta något förhastat beslut! Tack!
  • Milatinkorb
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-03 23:11:21 följande:

Jag är väl medveten om riskerna men du måste också förstå att så många gånger jag blivit sviken av sjukvården kring preventivmedel har jag inget hopp där. Vi har för övrigt använt skydd efter första graviditeten, inte för att det är din sak att lägga dig.
Svar på tråden 18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap