Inlägg från: Anonym (1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1)

Det värsta i världen är att Gud inte finns

Ja, det är det.
    Detta är det värsta. På riktigt. Värre än förintelsen osv. 
    Helt säker är jag såklart inte. Gud kanske visst finns. Men jag är ganska säker på att Gud inte finns. 

Detta gör mig jätteledsen på riktigt. För jag vill verkligen att Gud ska finnas. 

Vet att det finns tusentals religioner. Världsreligioner är dem första man kanske tänker på. 

Kristendomen dras jag mest till kanske pga kulturtradition.

• Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns
  • Anonym (1)
    Anonym (Nja) skrev 2025-05-03 23:39:41 följande:

Nja, jag vill nog säga att det inte. Är det. Värsta. 

Däremot OM kristendomens / bibelns gud fanns, så skulle det översta vara att han inte levde upp till vad han påstod sig vara och siter fullständigt i oss. Den som är stark måste vara snäll. 

Jag håller nog inte med om att den kristna Guden finns så skiter han i oss. 

Det är det klassiska problemet om teodicéproblemet
    Hur kan Gud tillåta allt detta onda om han är god?
    Enligt kristendomen så beror det på den fri vilja. 
  • Anonym (1)
    stallet90 skrev 2025-05-03 23:45:48 följande:

Varför skulle det så självsäkert inte kunna finnas en Gud? Världen är antingen oändlig lr ändlig i tid och rum, inget av det går att förstå. Allt är möjligt!

Det har du såklart rätt i. 

Vet inte riktigt hur jag tänker. Annat jag tycker det är otroligt. 
  • Anonym (1)
    Anonym (feminista horde) skrev 2025-05-04 09:59:40 följande:
    Och det är naturligtvis bara en värdelös ursäkt om man är allsmäktig, och bara tittar på medan ens egna präster förgriper sig på barn i tusental.

En antingen maktlös eller ond gud är det enda man är då.
    www.svenskakyrkan.se/kristentro/gud-och-det-onda

Tycker detta är en bra artikel som förklarar saker och ting bra. 
  • Anonym (1)
    Anonym ((keep the faith)) skrev 2025-05-04 09:38:42 följande:

Jag håller helt med. Jag är inte säker på vad jag tror men det vore verkligen det värsta att upptäcka att det inte finns någon Gud alls. 

Solig
  • Anonym (1)
    Lynx123 skrev 2025-05-04 05:28:44 följande:

Vilken gud skulle du vilja att den fanns? Och varför? Vad skulle vara så bra med just den?

Självklart går det inte att veta, varken hit eller dit, men själv lever jag lyckligt i en känsla av avsaknad av en himmelsfarsa. Det som är viktigt för mig är här och nu, att vara snäll mot djur och människor och att försöka ha ett så fint liv som möjligt.

Jag skulle vilja att den kristna guden fanns. Varför? Pga kulturtradition
    Väldigt bra fråga. Jesus verkar vara en härlig typ
    Glad

Väldigt fint skrivet. 
  • Anonym (1)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-06 19:10:56 följande:
    Men allt lidande djuren får genomgå, dagligen och stundligen? De är väl ändå oskyldiga? Och nyfödda spädbarn? Hur mycket fri vilja har de haft? Samtidigt som djur och odöpta spädbarn inte kommer att ha någon frälsning efter döden och därmed inte ha mycket att vinna på själva lidandet. Och arvssynd är väl ändå inget som en riktigt barmhärtig och god gud skulle befatta sig med?
    Bra skrivet. Håller med dig. 
  • Anonym (1)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-07 22:08:49 följande:

Det är bara att inse att gud inte finns.

MM.
    Det är det som är det fruktansvärda. 
Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns