• Anonym (1)

Det värsta i världen är att Gud inte finns

Ja, det är det.
    Detta är det värsta. På riktigt. Värre än förintelsen osv. 
    Helt säker är jag såklart inte. Gud kanske visst finns. Men jag är ganska säker på att Gud inte finns. 

Detta gör mig jätteledsen på riktigt. För jag vill verkligen att Gud ska finnas. 

Vet att det finns tusentals religioner. Världsreligioner är dem första man kanske tänker på. 

Kristendomen dras jag mest till kanske pga kulturtradition.

• Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nja)

Nja, jag vill nog säga att det inte. Är det. Värsta. 

Däremot OM kristendomens / bibelns gud fanns, så skulle det översta vara att han inte levde upp till vad han påstod sig vara och siter fullständigt i oss. Den som är stark måste vara snäll. 

• stallet90

Varför skulle det så självsäkert inte kunna finnas en Gud? Världen är antingen oändlig lr ändlig i tid och rum, inget av det går att förstå. Allt är möjligt!

• Anonym (1)
    Anonym (Nja) skrev 2025-05-03 23:39:41 följande:

Nja, jag vill nog säga att det inte. Är det. Värsta. 

Däremot OM kristendomens / bibelns gud fanns, så skulle det översta vara att han inte levde upp till vad han påstod sig vara och siter fullständigt i oss. Den som är stark måste vara snäll. 

Jag håller nog inte med om att den kristna Guden finns så skiter han i oss. 

Det är det klassiska problemet om teodicéproblemet
    Hur kan Gud tillåta allt detta onda om han är god?
    Enligt kristendomen så beror det på den fri vilja. 
  • Anonym (1)
    stallet90 skrev 2025-05-03 23:45:48 följande:

Varför skulle det så självsäkert inte kunna finnas en Gud? Världen är antingen oändlig lr ändlig i tid och rum, inget av det går att förstå. Allt är möjligt!

Det har du såklart rätt i. 

Vet inte riktigt hur jag tänker. Annat jag tycker det är otroligt. 
  • Tow2Mater

Nej inte det värsta. Värre kommer det vara om han finns och du inser du valt fel och får spendera en evighet med den andra snubben kallad satan eller djävulen.

• Anonym (-)

Redan i viljan att tro finns tro. Alla dina synder dog Gud för som människa på korset. Han har betalat allt.

Oavsett om du vill att döden ska vara slutet, om jag vill det, om 100 miljarder människor vill det spelar det ingen roll. När du dör, när jag dör, när alla som någonsin levt dör kommer de träffa Herren. Då kommer vi se att endast Herren är Gud.

• Anonym (Dio)

Det finns ju en del berättelser från folk som säger sig ha fått kontakt med Gud på ett eller annat sätt. Fått sina önskningar uppfyllda, sanndrömmar eller drömmar där de menar att Gud har talat till dem och gett dem olika tecken och vägledning.

Vill du stärka din egen tro så sök runt lite online kring ämnet.

• Mayjel

Det finns även riktiga smartisar som är religiösa. Forskare och sånt. Lyssnar på dem i Youtubeklipp ibland. Sånt kan ju också inge lite hopp. 

Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns