Inlägg från: Lynx123 |Visa alla inlägg
  • Lynx123

Det värsta i världen är att Gud inte finns

Vilken gud skulle du vilja att den fanns? Och varför? Vad skulle vara så bra med just den?

Självklart går det inte att veta, varken hit eller dit, men själv lever jag lyckligt i en känsla av avsaknad av en himmelsfarsa. Det som är viktigt för mig är här och nu, att vara snäll mot djur och människor och att försöka ha ett så fint liv som möjligt.

• Lynx123
    Anonym (Läs) skrev 2025-05-06 15:39:33 följande:

Många ateister som haft en NDU, har ändrat åsikt.

Synd bara att andra ateister ska förneka och påstå att det bara är hjärnan som spelat dem ett spratt. Som om de visste bättre än personer som ?faktiskt? haft en NDU.

Fast inte ens den som haft en NDU kan ju bevisa att det faktiskt var på riktigt. Hur gärna man än skulle vilja att det var det så går det inte att verifiera.
  • Lynx123
    Anonym (Läs) skrev 2025-05-06 16:04:02 följande:

Nej förvisso sant, men ändå mer troligt än de som inte upplevt en NDU, och ändå påstår sig veta bättre. Världen och universum består av fler oförklarliga saker än så.

Eben Alexander, neurokirurg (som endast trodde på vetenskap) hade en NDU, som inte ens andra läkare lyckades bortförklara med att hjärnan spelar ett spratt. Den fick honom att ändra åsikt helt om döden. Hans historia tycker inte jag är mindre trovärdig, än andra ateister som aldrig upplevt en NDU. 
    Om något inte går att förklara så går det ju helt enkelt inte att förklara. Det kommer ingen slutsats på det, annat än att det är just oförklarligt.

Den som upplever en hallucination är inte mer trovärdig än den som.inte gör det.

Inget går att bevisa - varken hit eller dit.
  • Lynx123
    Anonym (GudFinns) skrev 2025-05-06 17:40:22 följande:
    Gud gav människan en fri vilja, och det är människan som står för ondska, krig, förtryck och maktbegär.
    Så barn med cancer är fri vilja? Djur som lider? Människor som drabbas av naturkatastrofer?
Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns