• Anonym (1)

Det värsta i världen är att Gud inte finns

Ja, det är det.
    Detta är det värsta. På riktigt. Värre än förintelsen osv. 
    Helt säker är jag såklart inte. Gud kanske visst finns. Men jag är ganska säker på att Gud inte finns. 

Detta gör mig jätteledsen på riktigt. För jag vill verkligen att Gud ska finnas. 

Vet att det finns tusentals religioner. Världsreligioner är dem första man kanske tänker på. 

Kristendomen dras jag mest till kanske pga kulturtradition.

• Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns
  • Lynx123

Vilken gud skulle du vilja att den fanns? Och varför? Vad skulle vara så bra med just den?

Självklart går det inte att veta, varken hit eller dit, men själv lever jag lyckligt i en känsla av avsaknad av en himmelsfarsa. Det som är viktigt för mig är här och nu, att vara snäll mot djur och människor och att försöka ha ett så fint liv som möjligt.

• Anonym (Religion)

Religion är ju bra ett hitte på för människor som inte kan tänka och se själva!

• Anonym (Läs)

Läs och se på massor av NDU upplevelser s kanske du börjar tro? lite mer. Fanns för ett tag sen på Netflix. 

Om du inte börjar tro, så kommer du åtminstone inte se döden som lika hemsk.

• Anonym ((keep the faith))

Jag håller helt med. Jag är inte säker på vad jag tror men det vore verkligen det värsta att upptäcka att det inte finns någon Gud alls. 

• Anonym (feminista horde)
    Anonym (1) skrev 2025-05-03 23:48:08 följande:
    Jag håller nog inte med om att den kristna Guden finns så skiter han i oss. 

Det är det klassiska problemet om teodicéproblemet. 
    Hur kan Gud tillåta allt detta onda om han är god?
    Enligt kristendomen så beror det på den fri vilja. 
    Och det är naturligtvis bara en värdelös ursäkt om man är allsmäktig, och bara tittar på medan ens egna präster förgriper sig på barn i tusental.

En antingen maktlös eller ond gud är det enda man är då.
  • Snälla Killen
    Anonym ((keep the faith)) skrev 2025-05-04 09:38:42 följande:

Jag håller helt med. Jag är inte säker på vad jag tror men det vore verkligen det värsta att upptäcka att det inte finns någon Gud alls. 

Av vilken anledning då menar du?
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (1)
    Anonym (feminista horde) skrev 2025-05-04 09:59:40 följande:
    Och det är naturligtvis bara en värdelös ursäkt om man är allsmäktig, och bara tittar på medan ens egna präster förgriper sig på barn i tusental.

En antingen maktlös eller ond gud är det enda man är då.
    www.svenskakyrkan.se/kristentro/gud-och-det-onda

Tycker detta är en bra artikel som förklarar saker och ting bra. 
  • Anonym (1)
    Anonym ((keep the faith)) skrev 2025-05-04 09:38:42 följande:

Solig
Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns