• Anonym (1)

Det värsta i världen är att Gud inte finns

Ja, det är det.
    Detta är det värsta. På riktigt. Värre än förintelsen osv. 
    Helt säker är jag såklart inte. Gud kanske visst finns. Men jag är ganska säker på att Gud inte finns. 

Detta gör mig jätteledsen på riktigt. För jag vill verkligen att Gud ska finnas. 

Vet att det finns tusentals religioner. Världsreligioner är dem första man kanske tänker på. 

Kristendomen dras jag mest till kanske pga kulturtradition.

• Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns
  • Anonym (Läs)
    Anonym ((keep the faith)) skrev 2025-05-04 09:38:42 följande:

Jag håller helt med. Jag är inte säker på vad jag tror men det vore verkligen det värsta att upptäcka att det inte finns någon Gud alls. 

Nej. Jag tror det är etter värre att upptäcka att djävulen existerar. 😈
  • Anonym (GudFinns)

Gud eller någon sorts skaparkraft finns, ateister och skeptiker tror att livet uppstått ur död materia och av en slump, så hjärndött det kan bli. Självklart har liv uppstått ur något som ger liv.

• Anonym (Läs)
    Anonym (GudFinns) skrev 2025-05-06 11:16:32 följande:

Gud eller någon sorts skaparkraft finns, ateister och skeptiker tror att livet uppstått ur död materia och av en slump, så hjärndött det kan bli. Självklart har liv uppstått ur något som ger liv.

Många ateister som haft en NDU, har ändrat åsikt.

Synd bara att andra ateister ska förneka och påstå att det bara är hjärnan som spelat dem ett spratt. Som om de visste bättre än personer som ?faktiskt? haft en NDU.

• Lynx123
    Anonym (Läs) skrev 2025-05-06 15:39:33 följande:

Många ateister som haft en NDU, har ändrat åsikt.

Synd bara att andra ateister ska förneka och påstå att det bara är hjärnan som spelat dem ett spratt. Som om de visste bättre än personer som ?faktiskt? haft en NDU.

Fast inte ens den som haft en NDU kan ju bevisa att det faktiskt var på riktigt. Hur gärna man än skulle vilja att det var det så går det inte att verifiera.
  • Anonym (Läs)
    Lynx123 skrev 2025-05-06 15:44:05 följande:
    Fast inte ens den som haft en NDU kan ju bevisa att det faktiskt var på riktigt. Hur gärna man än skulle vilja att det var det så går det inte att verifiera.

Nej förvisso sant, men ändå mer troligt än de som inte upplevt en NDU, och ändå påstår sig veta bättre. Världen och universum består av fler oförklarliga saker än så.

Eben Alexander, neurokirurg (som endast trodde på vetenskap) hade en NDU, som inte ens andra läkare lyckades bortförklara med att hjärnan spelar ett spratt. Den fick honom att ändra åsikt helt om döden. Hans historia tycker inte jag är mindre trovärdig, än andra ateister som aldrig upplevt en NDU. 
  • Anonym (1)
    Lynx123 skrev 2025-05-04 05:28:44 följande:

Vilken gud skulle du vilja att den fanns? Och varför? Vad skulle vara så bra med just den?

Självklart går det inte att veta, varken hit eller dit, men själv lever jag lyckligt i en känsla av avsaknad av en himmelsfarsa. Det som är viktigt för mig är här och nu, att vara snäll mot djur och människor och att försöka ha ett så fint liv som möjligt.

Jag skulle vilja att den kristna guden fanns. Varför? Pga kulturtradition
    Väldigt bra fråga. Jesus verkar vara en härlig typ
    Glad

Väldigt fint skrivet. 
  • Anonym (Sf)

Och, då kommer ju såklart frågan: vem skapade gud?
  • Anonym (Q)

Men lek med tanken att han fanns. Vilken fruktansvärt grym gud han i så fall skulle vara som hade skapat denna värld så full av lidande och nöd. Så kallsinnig han måste vara i sin allsmäktighet som kan se på när oskyldiga barn och djur svälter, har ont och förtvinar i sjukdomar.

Kanske finns det mer förtröstan i tanken på att en sådan gud inte finns?

• Anonym (Hej)

Vem har sagt att livet uppstått av en slump? Liv uppstår när förutsättningarna för det uppfylls. Det handlar om kemi.

Jag fattar inte hur man kan vara troende år 2025.
  • Anonym (GudFinns)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-06 17:07:20 följande:
    Vem har sagt att livet uppstått av en slump? Liv uppstår när förutsättningarna för det uppfylls. Det handlar om kemi.

Jag fattar inte hur man kan vara troende år 2025.
    Vi går mot en ny andligt upplyst era, därför framväxten av New Age, och därför fler unga söker sig till kyrkan. Ateister och skeptiker ses inte längre som så "upplysta" som de tror att de är. Genom att tro att kroppen är det enda människan är, att det här livet är det enda vi har, samt att allt består av fysik och kemi, begränsar ateister och skeptiker sig rejält, eftersom de utesluter allt som har en annan entitet än fysik och kemi. Vetenskapen har varken bevisat eller motbevisat guds existens, men forskarna börjar nu luta åt att universum och livet kan vara mer komplext än vi tror, med parallella universum, multiversum, med olika händelseförlopp, samt att det har börjats spekulera i om allt har en själ, även materiella ting.

Det som sågs som upplyst igår, kan ses som oupplyst om 100 år.
Svar på tråden Det värsta i världen är att Gud inte finns