• Anonym (Nojjan)

Han döljer något

Varit tillsammans med min sambo många år nu. Det finns mycket kärlek i hemmet och vi är normalt ett bra team. På sistone har något dock ändrats i dynamiken. Egentligen inga saker som kanske ses som uppseendeväckande hos andra par, men jag har en gnagande känsla av att något inte står rätt till. Jag är övertygad om att han hemlighåller något viktigt för mig. Han tar med sin post in på toaletten och öppnar där till exempel. Frågar jag så är det för att han "ändå skulle sitta en stund", men sen försvinner liksom alla papper med en gång. När jag frågar honom om enkla saker kan han plötsligt bli defensiv och misstolka mig, det känner jag inte heller igen. Vet inte vad jag ska göra. Jag tror inte jag får sanningen ur honom genom att bara fråga. Har någon annan haft en liknande känsla? Hade ni då rätt? 

• Svar på tråden Han döljer något
  • Anonym (J)

Jag har upplevt liknande, det handlade då om skulder pga spelmissbruk. Hur funkar ekonomin för er?

• Anonym (J)

Man kan ringa kronofogden och begära att få ta del av en persons skuldsituation då det i viss mån är allmänna uppgifter (Krav på betalning som har skickats till personen om jag minns rätt). 

• Anonym (Nojjan)

Tack för tips!

Han hade bekymmer med skulder i yngre dagar men han har haft stabil ekonomi sedan vi flyttade ihop. Mig veterligen! Det är jag som betalar alla våra räkningar och han för över "sin del" till mig varje månad och det har aldrig varit något bekymmer. Så vi har ingen inblick i varandras konton.

• Anonym (Nojjan)

Vet ju inte om det är hela sanningen, men lyckats snoka reda på att det inte rör sig om skulder utan tvärtom större kapital och vinster därav. 

Hoppas att han självmant berättar. Men lite undrar man ju... Han har alltid hävdat att han inga pengar har eftersom han levde loppan i unga år och sen tjänat väldigt dåligt. Jag har således stått för merparten av alla utgifter och gladeligen gjort så i tron om att var och en bidrar efter bästa förmåga. Om detta visar sig vara sen långt tillbaka så ställer det nog förhållandet i ny dager.

• Anonym (usch)

ja - känns som ett svek både om han har hemliga skulder och är hemligt rik och skott sig på dig.

• Goneril
    Anonym (Nojjan) skrev 2025-05-16 22:16:55 följande:

Vet ju inte om det är hela sanningen, men lyckats snoka reda på att det inte rör sig om skulder utan tvärtom större kapital och vinster därav. 

Hoppas att han självmant berättar. Men lite undrar man ju... Han har alltid hävdat att han inga pengar har eftersom han levde loppan i unga år och sen tjänat väldigt dåligt. Jag har således stått för merparten av alla utgifter och gladeligen gjort så i tron om att var och en bidrar efter bästa förmåga. Om detta visar sig vara sen långt tillbaka så ställer det nog förhållandet i ny dager.

Så fräckt! Han har alltså utnyttjat dig! Har du möjlighet att samla ihop dina utlägg under en följd av år, kontokuranter från banken kan du alltid få sen lång tid tillbaka. Du kan även rekonstruera hur mycket av detta som du har stått för. Jag skulle presentera detta och kräva att han kompenserar dig samt att han berättar hur mycket han tjänar. Tilliten till mannen är nu borta och det är tveksamt om jag skulle vilja leva med en man som lurar mig.
  • Anonym (Fuck off-kapital)

Det pratas ju om att kvinnor ska se till att ha ett hemligt  sk  Fuck off-kapital.

Låter nästan som han också har det.  

Lägger ingen värdering i det utan mer en tanke. 

• TriC

Brev från sjukvården -Han kanske utreds för något trist. 

Brev från inkasso och kronofogde -Har skuldsatt sig

Jag gissar på något av dessa. 

• Anonym (Nojjan)
    Goneril skrev 2025-05-22 01:02:40 följande:
    Så fräckt! Han har alltså utnyttjat dig! Har du möjlighet att samla ihop dina utlägg under en följd av år, kontokuranter från banken kan du alltid få sen lång tid tillbaka. Du kan även rekonstruera hur mycket av detta som du har stått för. Jag skulle presentera detta och kräva att han kompenserar dig samt att han berättar hur mycket han tjänar. Tilliten till mannen är nu borta och det är tveksamt om jag skulle vilja leva med en man som lurar mig.
    Jag hoppas på att det dyker upp någon rimlig förklaring inom en snar framtid. Jag vet hur mycket han tjänar, det har jag sett när han kommit hem efter lönesamtal och det är verkligen inte mycket. Jag är fackligt engagerad så jag har hjälpt honom mycket kring vad han har rätt till och vad han ska säga. 

Det skulle kunna vara, och är säkert, en gåva från hans familj, som har det gott ställt. Frågan är väl bara hur länge han suttit på dessa summor (och räntor!). Jag har avstått från en del bekvämligheter och ibland lagt ner mycket möda på extrajobb för att finansiera våra gemensamma projekt, så om han bara suttit på händerna när han hade kunnat hjälpa till... Nä då ska han ha en jäkligt bra anledning. 

Skulle vara om det är till vårt barn, men varför inte berätta det i så fall? Jag har ju själv ett sparkonto till barnet men det vet ju sambon om. Ser ingen anledning till att hålla det hemligt.
  • KimLinnefeldt

Känslan är ofta sann. Något är det nog. Du bör tala om det för honom att det gnager i dig, att det påverkar ert förhållande negativt, att han kan berätta vad som helst för dig. Att du älskar honom ändå.

• Sportlunch

Om vi verkligen ska överanslysera detta så skulle det kunna vara droger som kommer med posten Om det händer kontinuerligt. 

sen ?går han ut med hunden? eller ?sticker till affären? o då gömmer han grejerna i förrådet. 

eller? så passar han på o läsa posten medans han är på toan sen torkar han sig på breven för o spara in lite pengar. 

Svar på tråden Han döljer något