• Anonym (Varför)

Varför anses det så fult att vara stolt över betyg eller liknande?

Alltså, varför? Jag är i 40-årsåldern och det enda, förutom min familj, jag någonsin lyckats med är mina betyg i skolan och universitetet. 

Jag är tjejen som aldrig blev vald till lucia genom precis hela skolåren, tjejen som fått höra av killar att "vet du, du är så himla ful". Tjejen som aldrig lyckats med idrott (vi hade ett klubbmästerskap i idrotten jag utövade som var en bedömningssport med många grenar, jag var den enda av alla deltagare som inte gick därifrån med en medalj). Hon som aldrig fått en ros eller kort på alla hjärtans dag, hon som aldrig kort sagt lyckats med något som andra visat upp och "skrutit" med. Inte populär, ingen idrottstalang, inte bra på musik och sång. 

Däremot hade jag lätt att plugga och fick bra betyg, det är det enda jag haft. Men varje gång jag nämnt något om att jag varit stolt över det så har folk sagt åt mig att vara tyst och inte skryta, för andra inte haft det lika lätt. Ingen har dock sagt åt dem som framhävt andra saker de haft det lätt för och där jag verkligen försökt men misslyckats.

Varför är det såhär? Funderar på det just då jag har egna barn som jag vill kunna stötta rätt beroende på vad de vill och kan och lyckas och misslyckas med.

• Svar på tråden Varför anses det så fult att vara stolt över betyg eller liknande?
  • Anonym (samma här)

Jo, så funkar det i Sverige. Det är även min erfarenhet.

Jag hade bäst betyg av alla i min grundskola, hade högsta betyg i det mesta under gymnasiet. Skrev 2.0 på högskoleprovet i 20-års-åldern. Slog i taket på skalan på kontrollerat iq-test i samma ålder.

Jag har aldrig kunnat vara öppen med detta utom till nära vänner och familj. Lärde mig snabbt att detta var inget man fick tala om särskilt mycket då andra blev provocerade.

I vissa fall har det legat väldigt nära till hands att tro att det rör sig om avundsjuka och jantelagen.

Mitt råd är att acceptera att det är såhär det förhåller sig. Du kan inte påverka hur andra reagerar. Du får gilla läget och nyttja dina talanger till att göra bra saker. Dessa kan du sedan vara mer öppen med och sola dig i glansen av om du behöver det.

• Anonym (Annica)

Tolkar din trådstart kanske galet nu men du nästan ursäktar att berättar om dina bra betyg med att du inte haft utseendet, fysiken osv? 

Vet inte men låter konstigt I min värld att behöva jämnföra så. 
    Bekräftelse  behov ? Har dina föräldrar uppmärksammat dina goda betyg och sett dig? Lärare på skolan måste gett dig beröm? Precis som en snygg får kommentarer om sitt utseende. En som är duktig i idrott får medalj.

Jag förstår inte riktigt varför du vill.berätta om dina betyg? 

• Anonym (Skryt o skryt)

det är nog skillnad mellan att prestationer syns på något vis och att oombedd berätta om dem.

Att prestationen syns, typ du hamnar på prispallen, du blir vald till Lucia, du får stipendium eller går läkarlinjen. Det provocerar nog inte folk i allmänhet.

Om du däremot oombedd berättar om att du är snabb, snygg eller smart så är det skryt. 

• Anonym (K)

Brukar ju ofta vara tvärtom också att folk inte presterar så bra i skolan kompenserar det med annat.

• Anonym (Wop)
    Anonym (Duktig) skrev 2025-05-04 20:01:21 följande:

Ja de är väl bra att du är stolt över dina betyg. Jag hoppade av skolan. Läste senare en yrkesutbildning där det slog mig: ingen kommer någonsin vilja se mina betyg. Jag är här för att nätverka och hitta kontakter. Jag hade sämst betyg av alla i hela min klass men har kommit längst karriärmässigt idag. Däremot de som låg längst upp i klassen med betygen hade absolut noll social kompetens och hade svårt att få jobb när vi var klar. 

betyg = visar att du infunnit dig på en plats och genomfört något du trott på. 

Ja naturligtvis. De med höga betyg måste ju ha dålig social kompetens. Och det är ju det värsta man kan ha. Betydligt värre än att hoppa av skolan i förtid. Tänk att den fördomen fortfarande lever kvar. 

Vad är det som gör att du känner ett behov av att insinuera att TS har utmaningar med den sociala kompetensen?  
  • Anonym (Wop)
    Anonym (Varför) skrev 2025-05-04 19:31:50 följande:
    Jag ser verkligen inte ned på nån alls. Att jag testade för Mensa var mest att jag kände att den typen av logik var något som jag kände föll sig lätt för mig, och det var kul att få känna mig duktig på något. Få en framgång och bevis att jag var bra på nåt. Andra är ju liksom snabbare, starkare, mer street smarta än mig. Det vet jag, och jag har inte alls gjort någon superkarriär heller men har ändå ett helt okej liv liksom.

Jo, mamma och pappa var stolta, men inte direkt över betygen men över att jag verkligen gjorde mitt bästa och ansträngde mig. Men de är av typen som varit stolta över mig för vad jag än tar mig för, de är väldigt peppande.

Men ja, som du säger är det okej att beundra prestationer i mycket saker så länge det inte är skolan eller typ IQ. Pluggiga saker. 
    Å vad jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har inte testat för Mensa, men skulle säkert komma in om jag gjorde det.

Men just detta att ha lätt för de teoretiska ämnena i skolan, sämre på idrott och ha utseendet emot mig. Så plågsam tid. 

Där jag växte upp var det fult med goda betyg. Jag skrev medvetet fel på proven för att slippa alla rätt. I en förhoppning att bli accepterad av klasskamraterna. Vilket jag inte blev. Först på universitetet som jag kände att jag landade i en grupp av likasinnade. 

Det där med social kompetens som någon skrev om. Det är en lurig variabel som beror på sammanhanget. Om den grupp du förväntas vara social med föraktar dig och det du är intresserad av, är det då du eller gruppen som  saknar social kompetens?

Tyvärr ser jag liknande idag. Duktiga fotbollsspelare höjs till skyarna. Duktiga på matematik kallas nördar och aspiga. Trots att de båda är duktiga inom sina områden ger kunskapen olika status. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-04 19:41:13 följande:
    Det låter konstigt.

Jag är van att i akademisk miljö är det positivt att ha goda betyg och resultat, och det kan man prata om utan problem. Däremot mina egna släktingar på ena sidan kunde inte för sitt liv förstå varför man väljer att studera vidare, det är helt fel och då blir man bara konstig och förläst.

Medan min svärmor var småskollärare av gamla stammen och var ärkestolt över en svärdotter med många högskolepoäng. Jag behövde aldrig berätta om det för makens släkt för det gjorde hon åt mig (hjälp!). Tyst

Däremot nämner jag bara min sons prestationer för vänner som valt att inte ha några barn. Det känns mindre känsligt då än för de som har barn som fått kämpa i skolan.

Sen tycker jag kanske det är lite sorgligt om man vid 40 fortfarande berättar för folk om sina betyg i gymnasiet, för rimligen borde man med en god hjärna ha presterat något som är mer värt att berätta om vid det laget. En vän som tyvärr varit arbetslös av och till i flera år har blivit lite så, personen dröjer sig gärna kvar vid och berättar om och om igen om saker som hänt för 20-30 år sedan där hen gjorde något bra. Jag fattar så klart att man behöver det på ett sätt, men det gör mig lite ledsen att det inte gått bättre. Personen är glad och rar, men har tyvärr vissa hinder som gör det svårt att fungera i den arbetsmiljö som hen har valt.
    Fast det kanske fortfarande är det bästa man gjort rent utanför familj? Såklart rankar jag mina barn över mina betyg alla dagar i veckan - men krasst är mina betyg från gymnasiet och min akademiska examen det bästa jag presterat som är mätbart så. Jag har ett bra jobb kopplat till det, men det är inget jobb med någon direkt wowfaktor alls. Det ger mig en ekonomisk trygghet men jag har ingen fantastisk karriär liksom eftersom det i sig är otroligt ointressant för mig.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Wop) skrev 2025-05-05 12:08:07 följande:
    Å vad jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har inte testat för Mensa, men skulle säkert komma in om jag gjorde det.

Men just detta att ha lätt för de teoretiska ämnena i skolan, sämre på idrott och ha utseendet emot mig. Så plågsam tid. 

Där jag växte upp var det fult med goda betyg. Jag skrev medvetet fel på proven för att slippa alla rätt. I en förhoppning att bli accepterad av klasskamraterna. Vilket jag inte blev. Först på universitetet som jag kände att jag landade i en grupp av likasinnade. 

Det där med social kompetens som någon skrev om. Det är en lurig variabel som beror på sammanhanget. Om den grupp du förväntas vara social med föraktar dig och det du är intresserad av, är det då du eller gruppen som  saknar social kompetens?

Tyvärr ser jag liknande idag. Duktiga fotbollsspelare höjs till skyarna. Duktiga på matematik kallas nördar och aspiga. Trots att de båda är duktiga inom sina områden ger kunskapen olika status. 
    Ja men precis så. Jag har hittat gamla inskickade brev till diverse gör-om-mig program där jag skrev och desperat bad om en styling för att iaf på något vis hamna närmre de som var attraktivare. Säkert inget ovanligt, men jag minns så väl känslan av att verkligen inte vara bra nog i mitt sammanhang jag var och att jag försökte dölja det jag var bra på för att det ansågs fel att vara bra på liksom. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Skryt o skryt) skrev 2025-05-05 11:09:12 följande:

det är nog skillnad mellan att prestationer syns på något vis och att oombedd berätta om dem.

Att prestationen syns, typ du hamnar på prispallen, du blir vald till Lucia, du får stipendium eller går läkarlinjen. Det provocerar nog inte folk i allmänhet.

Om du däremot oombedd berättar om att du är snabb, snygg eller smart så är det skryt. 

Så den som inte är duktig inom områden som frontas utåt får aldrig uppleva den känslan då.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Annica) skrev 2025-05-05 10:00:47 följande:

Tolkar din trådstart kanske galet nu men du nästan ursäktar att berättar om dina bra betyg med att du inte haft utseendet, fysiken osv? 

Vet inte men låter konstigt I min värld att behöva jämnföra så. 
    Bekräftelse  behov ? Har dina föräldrar uppmärksammat dina goda betyg och sett dig? Lärare på skolan måste gett dig beröm? Precis som en snygg får kommentarer om sitt utseende. En som är duktig i idrott får medalj.

Jag förstår inte riktigt varför du vill.berätta om dina betyg? 

Jag förstår inte?

Nej, lärare på skolan gav inte beröm. De gav däremot pikar om jag missade saker och när jag ställde frågor ifrågasatte de mig inför hela klassen (även om jag hade rätt i det jag frågade om), vilket gjorde att jag slutade fråga.

Det jag menar är ju att den som är snabb och snygg får positiv uppmärksamhet. Den som fått bra betyg ombads inte berätta det.
Svar på tråden Varför anses det så fult att vara stolt över betyg eller liknande?