• Anonym (Pia)

Lägga sig i vuxna bonusbarn

Min mans barn är 25 år och har inte gått i gymnasiet. Hen har stora drömmar om att bli rik och söker sig enbart till destruktiva relationer. Hen missköter arbetet och är typ alltid sjuk. 

Jag tycker min man behöver stötta sitt vuxna barn så åtminstone gymnasiet blir färdigt. Det kommer vara mycket svårt för hen att klara sig annars. 

Förr klarade man sig med enbart grundskolan, kanske t o m enbart 7årig grundskola. Tiderna har förändrats. Och att bara gå runt och säga att man ska bli rik när man är 25 år tycker jag är väldigt omoget. 

Hur får jag min man att förstå detta? 

• Svar på tråden Lägga sig i vuxna bonusbarn
  • MsM84

En 25-årong är för gammal för att uppfostras. Dess föräldrar verkar inte ha lyckats så bra, nu är det dags för ungdomen att lära sig den hårda vägen vad som krävs av en vuxen.

• Anonym (Pia)
    MsM84 skrev 2025-05-04 14:51:56 följande:

En 25-årong är för gammal för att uppfostras. Dess föräldrar verkar inte ha lyckats så bra, nu är det dags för ungdomen att lära sig den hårda vägen vad som krävs av en vuxen.

Jo men då behöver man ju pusha den unga vuxne i rätt riktning? 
  • Grässtrå77

Hur mycket stöttade föräldrarna ungdomen under den ordinarie gymnasietiden och åren därefter? Kan det vara så att de gjorde allt som stod i deras makt då utan så mycket resultat och nu bestämt sig för att backa?

• Anonym (Pia)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-04 15:01:10 följande:

Hur mycket stöttade föräldrarna ungdomen under den ordinarie gymnasietiden och åren därefter? Kan det vara så att de gjorde allt som stod i deras makt då utan så mycket resultat och nu bestämt sig för att backa?

Skulle inte säga att min man gjorde något. Han lät hen vara och la ansvaret på barnets mamma. Barnet gick inte dit och det var okej. Men hen fick hänga med kompisar och sånt.
  • EpicF
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 14:58:41 följande:
    Jo men då behöver man ju pusha den unga vuxne i rätt riktning? 
    Det är försent när den unga vuxna är 25 år. 
  • Anonym (Pia)
    EpicF skrev 2025-05-04 15:32:00 följande:
    Det är försent när den unga vuxna är 25 år. 
    Så man ska se personen som förlorad? 
  • Grässtrå77
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:22:07 följande:
    Skulle inte säga att min man gjorde något. Han lät hen vara och la ansvaret på barnets mamma. Barnet gick inte dit och det var okej. Men hen fick hänga med kompisar och sånt.
    Ja, det låter ju inte som en strålande insats av pappan. Hur kunde han agera så? Har han fortfarande inte kommit till insikt att han agerat fel under sonens gymnasietid? Då ser jag tyvärr inte någon potential att han kommer kunna hjälpa sin son i detta läge heller.
  • Anonym (E)
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:40:44 följande:
    Förlorad är väl att ta i, så småningom måste hen flytta hemifrån och kanske får lära sig den hårda vägen, men det är ju knappast så att hela framtiden är förstörd, du behöver inte lägga dig i öht men självklart så kan du ju komma med idéer som faller naturligt i era konversationer
  • EpicF
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:40:44 följande:
    Om man som förälder inte har brytt sig tidigare varför tror du man helt plötsligt skulle börja bry sig när ens vuxna barn är 25?
  • Anonym (M)
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:22:07 följande:
    Han fortsätter alltså i samma stil och tar inget ansvar. Det kommer sannolikt att fortsätta så. 

Jag skulle också bli frustrerad av att se på när en förälder inte ingriper och låter barnet förstöra sitt liv fast man kan inte göra mer än att påpeka det. 
Svar på tråden Lägga sig i vuxna bonusbarn