• Anonym (Pia)

Lägga sig i vuxna bonusbarn

Min mans barn är 25 år och har inte gått i gymnasiet. Hen har stora drömmar om att bli rik och söker sig enbart till destruktiva relationer. Hen missköter arbetet och är typ alltid sjuk. 

Jag tycker min man behöver stötta sitt vuxna barn så åtminstone gymnasiet blir färdigt. Det kommer vara mycket svårt för hen att klara sig annars. 

Förr klarade man sig med enbart grundskolan, kanske t o m enbart 7årig grundskola. Tiderna har förändrats. Och att bara gå runt och säga att man ska bli rik när man är 25 år tycker jag är väldigt omoget. 

Hur får jag min man att förstå detta? 

• Svar på tråden Lägga sig i vuxna bonusbarn
  • EpicF
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:22:07 följande:
    Skulle inte säga att min man gjorde något. Han lät hen vara och la ansvaret på barnets mamma. Barnet gick inte dit och det var okej. Men hen fick hänga med kompisar och sånt.
    Vilket är samma som att inte göra något. 
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-04 16:49:37 följande:
    Vilket är samma som att inte göra något. 
    Asså det är ju precis det ts skriver, "skulle inte säga att min man gjorde något...."
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-04 16:56:30 följande:
    Asså det är ju precis det ts skriver, "skulle inte säga att min man gjorde något...."
    Ja, såg det nu. 
  • Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 15:40:44 följande:
    Så man ska se personen som förlorad? 
    Absolut inte, det finns ännu många år att rätta till livet på.

Dock är det inte din sak att lägga dig i.
  • Anonym (Bitte)

Jag kan nog tycka att en 25-åring är ansvarig för sitt eget liv. Bor hen hemma om så se till att hen betalar ordentligt för det. Spara pengarna om möjlighet finns till att kanske lämna övef vid ett senare bra tillfälle. Curla inte. 
    Bor hen inte hemma så måste faktiskt hen sköta sitt eget liv. Om hen har ambitioner så blir det nog bra tillslut. 

• Jemp

Så du ska uppfostra din partner att uppfostra sin vuxna son att göra klart gymnasiet. Trots att han har jobb och inte verkar så motiverad. Varför?
    Bor hen själv idag?

• Anonym (ÖRK!)

Jag hade aldrig kunnat bli intresserad av en person som har misslyckats så kapitalt som förälder. 

Det tyder på att det är något allvarligt fel på vederbörandes sociala förmåga om man skaffar barn och sen inte engagerar sig i dem alls.

• Anonym (Svprt)

Svårt det där. Det ena i mig hade sagt att du ska skita i det där. Föräldrarna till barnet borde sett till att barnet var på rätt sida från början. Men på andra sidan så hade jag i den åldern (eller långt tidigare egentligen) behövt någon som dig vid min sida när mina egna föräldrar bara brydde sig om sig själva. 

• Anonym
    Anonym (ÖRK!) skrev 2025-05-04 19:14:00 följande:

Jag hade aldrig kunnat bli intresserad av en person som har misslyckats så kapitalt som förälder. 

Det tyder på att det är något allvarligt fel på vederbörandes sociala förmåga om man skaffar barn och sen inte engagerar sig i dem alls.

Så lite du är förmögen att förstå...
  • Anonym (Pia)
    Anonym (ÖRK!) skrev 2025-05-04 19:14:00 följande:

Väldigt många har barn idag som är hemmasittare. Det är svårt att veta vad man ska göra, särskilt när barnen mår så dåligt. Däremot så ska riktningen vara tydlig. Gymnasieutbildning ska man ha. Punkt. Även om man inte är klar med detta vid 19 års ålder. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 22:30:13 följande:
    Väldigt många har barn idag som är hemmasittare. Det är svårt att veta vad man ska göra, särskilt när barnen mår så dåligt. Däremot så ska riktningen vara tydlig. Gymnasieutbildning ska man ha. Punkt. Även om man inte är klar med detta vid 19 års ålder. 
    Du är ju verkligen slut som artist - på riktigt!
    För din egen skull, sluta skriva i tråden!!
  • Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2025-05-04 22:30:13 följande:
    Då får du väl satsa på att bli politiker och jobba för det. 
    Punkt. Flört
  • Anonym
    Anonym skrev 2025-05-05 05:28:50 följande:
    Då får du väl satsa på att bli politiker och jobba för det. 
    Punkt. Flört
    Edit*

Sedan är det bara trams att kalla skolkare för "hemmasittare". Men det är en annan historia.
  • Anonym (Lite skillnad)
    Anonym skrev 2025-05-05 05:29:59 följande:
    Edit*

Sedan är det bara trams att kalla skolkare för "hemmasittare". Men det är en annan historia.
    Du har egentligen rätt. Att strunta i skolan är skolk.
    Jag tror ändå att man väljer att kalla det hemmasittare respektive skolkare för att där finns skillnader.
    En skolkare är någon som skippar en dag då och då eller vissa lektioner under dagen. 
    En hemmasittare än någon som mest sitter hemma under lång tid och ofta har problem med kamrater och det sociala i skolan. Ofta depressiv. 
    Det ÄR skillnad. Jag hade blivit betydligt mer orolig om mitt barn satt hemma ett halvår i sträck än om det skolkade ibland.
Svar på tråden Lägga sig i vuxna bonusbarn