Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Anonym (XY) skrev 2025-05-27 19:39:37 följande:

Åter en negativ artikel från svt/sr om män. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-rapport-man-samre-an-kvinnor-pa-att-upptacka-cancer

Anonym (XY) skrev 2025-05-27 20:10:28 följande:
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 19:55:08 följande:
    Är det dåligt att uppmärksamma män på detta? 
    Nej självklart inte men vad kvinnor med rubriken att göra. Varför ens jämföra med kvinnor. Man hade kunnat skriva att män är dåliga på att upptäcka cancer kort och gott. Varför göra det till en könsfråga. 
    Män är i allmänhet är sämre på att reagera på symptom som kan tyda på cancer och är även sämre på att söka vård, visar en ny rapport från Cancerfonden.
    Jag har nog allmänt sämre kunskap om symptom hos män än hos kvinnor, det är ju negativt, för mej, så det är ju egentligen något positivt med artikeln.

"Varför ens jämföra med kvinnor."
    "Varför göra det till en könsfråga."

Har det varit mindre information till män?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-28 16:53:02 följande:

Angående det där med män och cancer. 

Jag tror att män inte alls är "sämre" på det. Det handlar om att män ska vara macho, för annars får de sig ingen kvinna eller får respekt eller lyckas skaffa sig en familj (om de inte är rika eller kommer att bli rika.) Det gör att män inte söker vård. Det är alltså ett helt annat problem det handlar om. 

Min pappa sökte inte vård efter att ha klämt armen under 2 TON tryck! Han blav förbannad när han fastnade med armen och lyckades i sin ilska skjuta tillbaka 2 ton! ca 2 centimeter för att komma loss med armen! Jag var 12 år och såg det med egna ögon! För mig var han hulken (bonne). Beundrar det än idag, fast han har gått bort! 

Men söka vård efteråt vägrade han, fast han till slut inte kunde röra armen. Han blev övertalad av sina systrar till slut. Han retorik var; "Man besvärar inte sjukvården i onödan" och samtidigt förminskade han sitt problem. Han klarade ju göra det mesta med en arm med hjälp av kinden / hakan. Inget att "gnälla över liksom". Skulle han lufta tunga saker hjälpte han till med den friska axeln. Gråta fick han göra när ingen såg. Men gråta gör ju alla, inget man ska söka hjälp för! 

Nej, män är inte sämre än kvinnor på att söka hjälp. De vill heelt enkelt inte besvära sjukvården, (kanske inte har förtroende för det heller) och de är rädda för att förlora sitt värde som man ifall de gör. Det är HELT andra parametrar än att jämföra mot kvinnor. Så ja, jag håller med om att artikeln är helt åt helvete fel skriven ! 

Och du som vill svara emot detta, ska bevisa för mig att du lyckas rubba på 2 TON fysiskt med enbart dina armar och händer utan andra redskap innan jag ens överväger att respektera ditt svar ! 

Så om man ska svara mot något som du skrev på internet, ska man först kunna bevisa det du själv inte kan bevisa?
    jag tycker det blir orättvist

Och jag tycker att det där med att man måste lyfta något flyttar fokus från påståendet om matcho
  • ClumsySmurf
    Anonym (BS) skrev 2025-05-28 23:13:53 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-05-28 23:00:23 följande:
    har du?
    Ja. Man har gjort en studie med magnetkamera där män och kvinnor fått lyssna på en text. Det man såg var att en större del av kvinnors hjärna aktiverades än hos männen vilket kan visa på att män de facto inte lyssnar (på samma vis) på det som sägs. 

Är rubriken lite tillspetsad? Absolut. Förvränger den sanningen? Nä. Det är ju vad man såg, att en betydligt mindre del av hjärnan aktiverades vid lyssningen. 
    det står inte bara i rubriken.
    står det i atrikeln att man såg att män inte kunde höra eller förvränger du sanningen om en artikel som förvränger sanningen?
    Nu är det bevisat: Män kan inte lyssna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-29

Det är forskare vid Indiana University of Medicine som har undersökt hur hjärnan på tio män och tio kvinnor reagerade när de lyssnade.

Resultatet, som i går presenterades på årsmötet för den nordamerikanska radiologiska föreningen, är en triumf för alla de kvinnor världen över som påstår att deras män inte hör vad de säger. I alla fall om kvinnors prat kan likställas med en roman av Grisham.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On32eq/nu-ar-det-bevisat-man-kan-inte-lyssna
    Men Do Hear -- But Differently Than Women, Brain Images Show
    Date:November 29, 2000 Source:Indiana University

The study may add fuel to the females' argument, but researchers say the findings don't address whether women are better listeners than men.

"Our research suggests language processing is different between men and women, but it doesn't necessarily mean performance is going to be different," said Joseph T. Lurito, M.D., Ph.D., assistant professor of radiology at IU School of Medicine. "We don't know if the difference is because of the way we're raised, or if it's hard-wired in the brain."

------

In the study, 20 men and 20 women underwent functional magnetic resonance imaging (fMRI) while listening to a passage from "The Partner," a John Grisham novel. A majority of the men showed exclusive activity on the left side of the brain, in the temporal lobe, which is classically associated with listening and speech. The majority of women showed activity in the temporal lobe on both sides of the brain, although predominantly on the left. The right temporal lobe traditionally is associated with non-language auditory functions. "As scientists, we're figuring out what normal is, and more and more often it seems we're finding that normal for men may be different than normal for women," said Micheal Phillips, M.D., assistant professor of radiology and co-author of the study. "That doesn't mean one is better or more capable than the other

https://www.sciencedaily.com/releases/2000/11/001129075326.htm
    Crossing the divide
    Do men really have it easier? These transgender guys found the truth was more complex.

The hormones made me more impatient. I had lots of female friends and one of the qualities they loved about me was that I was a great listener. After being on testosterone, they informed me that my listening skills weren't what they used to be. Here's an example: I'm driving with one of my best friends, Beth, and I ask her "Is your sister meeting us for dinner?? Ten minutes later she's still talking and I still have no idea if her sister is coming. So finally, I couldn't take it anymore, and I snapped and said, "IS SHE COMING OR NOT?" And Beth was like, "You know, you used to like hearing all the backstory and how I'd get around to the answer. A lot of us have noticed you've become very impatient lately and we think it's that damn testosterone!" It's definitely true that some male behavior is governed by hormones. Instead of listening to a woman?s problem and being empathetic and nodding along, I would do the stereotypical guy thing - interrupt and provide a solution to cut the conversation short and move on. I'm trying to be better about this.

https://www.washingtonpost.com/news/local/wp/2018/07/20/feature/crossing-the-divide-do-men-really-have-it-easier-these-transgender-guys-found-the-truth-was-more-complex/
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?