• Anonym (Ts)

Hur ska jag ändra på min känsla?

Träffade en man i somras, han precis som jag har barn i skolåldern. 
    Han är alltså vuxen, har fast jobb (med ganska dålig lön har jag förstått) och hus.

Det märktes efter nån månad att han har ont om pengar. Veckan innan lön har han inte ens så att han skulle kunna köpa hämtmat en helgkväll eller gå och bowla t.ex. Det är ett ständigt pusslande för honom att få ekonomin att gå ihop.
    Han tankar t.ex aldrig bilen full tank då han inte vill "låsa kapital".

Jag står helt klart för mer av våra kostnader när vi spenderar en helg ihop, betalar mat och sånt.

Och jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är avtändande. Det påverkar mina känslor och hur jag ser på honom.
    Han är fin mot mig och vi har det trevligt tillsammans men detta påverkar mer och mer vad jag känner för honom.
    Hur ska jag tänka annorlunda?

• Svar på tråden Hur ska jag ändra på min känsla?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ts) skrev 2025-05-05 13:47:53 följande:
    Hur ska jag ändra på min känsla?

Träffade en man i somras, han precis som jag har barn i skolåldern. 
    Han är alltså vuxen, har fast jobb (med ganska dålig lön har jag förstått) och hus.

Det märktes efter nån månad att han har ont om pengar. Veckan innan lön har han inte ens så att han skulle kunna köpa hämtmat en helgkväll eller gå och bowla t.ex. Det är ett ständigt pusslande för honom att få ekonomin att gå ihop.
    Han tankar t.ex aldrig bilen full tank då han inte vill "låsa kapital".

Jag står helt klart för mer av våra kostnader när vi spenderar en helg ihop, betalar mat och sånt.

Och jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är avtändande. Det påverkar mina känslor och hur jag ser på honom.
    Han är fin mot mig och vi har det trevligt tillsammans men detta påverkar mer och mer vad jag känner för honom.
    Hur ska jag tänka annorlunda?

Gör en överenskommelse om att ni delar fiftyfifty. Om han säger att han inte har råd så får ni väl hitta på något billigare. Skogspromenad, tevekväll, vitkålsgratäng...
  • Anonym (Grabb)

Vet du om att han har en "dålig lön"? Eller kan det vara så att han helt enkelt har höga kostnader i sin ekonomi och budget (hus, hemmavarande barn etc), och kanske även små marginaler...

Är det något han är öppen med eller är detta något du bara "listat" ut, utifrån ert umgänge?

Somliga är kanske också mer aktsamma med sina pengar, när det kommer till hämtmat, nöjen på stan etc speciellt om de har tajta marginaler i sin ekonomi.

Vad är det som är avtändande? Att du betalar mer än han? Eller att ni inte kan "leva på samma nivå"?

Du skall givetvis inte behöva betala mer än han, men samtidigt så kan du inte heller kräva att ni skall käka hämtmat på fredagen och bowla på lördagen, veckan innan löning (om han inte har "råd").

Så antingen så får ni snacka om detta. Eller så får du bestämma dig för hur du vill ha det.

Jag har högre inkomst än min särbo. Jag har inga bekymmer med att bjuda henne på en lunch på stan, eller en utekväll med bubbel och drinkar. I min värld så jämnar det ut sig och vi älskar varandra för de vi är och vi trivs tillsammans. Att räkna kronor hit och dit har aldrig varit min grej...

• Anonym (Ts)
    Lynx123 skrev 2025-05-05 14:01:56 följande:

Du ska inte betala mer än honom. 

Det gör jag ju för att jag inte vill äta makaroner och köttbullar eller alltid vara utan nån aktivitet på helgen. Men ja, det börjar skava.
  • Anonym (E)

Visst är det inte så upphetsande men just nu pga en del saker jag inte kan påverka (situationen kommer att förbättras inom ett par månader) lever jag löning till löning, det är jättejobbigt, jag kan betala mina räkningar men hämtmat strax innan löning klarar jag inte om jag inte snålat extra i början av månaden. Min kompis ville åka till spa på sin födelsedag, jag förklarade att jag verkligen ville men inte kunde, hon bjöd då mig, hon förklarade att det här var något HON ville göra, och hon ville göra det med mig, om du försöker se det som att du gör det för dig själv med rätt sällskap så blir det mer som en gemensam aktivitet, vet inte om jag får fram hur jag menar, haha..... Jag skulle däremot ta upp ett samtal, är det en övergående period  där ekonomin förbättras eller "sitter han i skiten" så att säga, 

En tillfällig period skulle jag inte ha problem med att betala merparten så länge jag själv har ekonomin till det, men att försörja en annan  vuxen är inget på min agenda 

• Anonym (Ts)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-05 14:23:08 följande:
    Gör en överenskommelse om att ni delar fiftyfifty. Om han säger att han inte har råd så får ni väl hitta på något billigare. Skogspromenad, tevekväll, vitkålsgratäng...
    Såklart vi kan göra sånt som inte kostar, och äta billig mat. Men NÅN GÅNG skulle jag vilja göra/äta saker som kostar mer.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2025-05-05 16:17:41 följande:

Visst är det inte så upphetsande men just nu pga en del saker jag inte kan påverka (situationen kommer att förbättras inom ett par månader) lever jag löning till löning, det är jättejobbigt, jag kan betala mina räkningar men hämtmat strax innan löning klarar jag inte om jag inte snålat extra i början av månaden. Min kompis ville åka till spa på sin födelsedag, jag förklarade att jag verkligen ville men inte kunde, hon bjöd då mig, hon förklarade att det här var något HON ville göra, och hon ville göra det med mig, om du försöker se det som att du gör det för dig själv med rätt sällskap så blir det mer som en gemensam aktivitet, vet inte om jag får fram hur jag menar, haha..... Jag skulle däremot ta upp ett samtal, är det en övergående period  där ekonomin förbättras eller "sitter han i skiten" så att säga, 

En tillfällig period skulle jag inte ha problem med att betala merparten så länge jag själv har ekonomin till det, men att försörja en annan  vuxen är inget på min agenda 

Det verkar inte vara en övergående period utan ha iallafall varit såhär senaste åren.

Och jag förstår hur du menar att jag kan försöka tänka men det går inte. Jag tycker det är osexigt.

Jag har själv inte massa pengar. Jag studerar och har ett litet extrajobb. Så jag kan inte betala för oss båda hela tiden. 
  • Postman

Jag hade fimpat honom, det låter hårt men jag skulle inte inleda en relation med någon som har en svag eller dålig ekonomi. Det leder alltid till problem, förr eller senare, såvida du inte vill förstås skjuta till pengar hela tiden. Jag hade backat undan och sökt vidare alternativt hellre varit ensam.

• Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2025-05-05 19:15:14 följande:
    Det verkar inte vara en övergående period utan ha iallafall varit såhär senaste åren.

Och jag förstår hur du menar att jag kan försöka tänka men det går inte. Jag tycker det är osexigt.

Jag har själv inte massa pengar. Jag studerar och har ett litet extrajobb. Så jag kan inte betala för oss båda hela tiden. 
    Ok, då hade jag nog tagit mig en tankeställare om jag vill ha ett "enklare" liv, typ filmkvällar i soffan eller om jag faktiskt vill ha det där lilla extra, det finns ju inget som hindrar att du umgås med dina väninnor på utemiddagar men jag fattar ju att man vill vara med sin partner
  • Anonym (Ts)
    Postman skrev 2025-05-05 19:17:01 följande:

Jag hade fimpat honom, det låter hårt men jag skulle inte inleda en relation med någon som har en svag eller dålig ekonomi. Det leder alltid till problem, förr eller senare, såvida du inte vill förstås skjuta till pengar hela tiden. Jag hade backat undan och sökt vidare alternativt hellre varit ensam.

Känns bara så elakt av mig. Men jag tänker också på när jag pluggat klart snart, då kommer jag definitivt ha mer pengar än honom. Och jag vill inte leva mitt liv utifrån de ekonomiska premisser han har nu.
Svar på tråden Hur ska jag ändra på min känsla?