• EpicF

NPF ärftlighet

Anonym (M) skrev 2025-05-05 16:20:32 följande:
    6 st?
    Ja, inte ovanligt alls. 

Inte alla barn utreds som små heller så man kan mycket väl ha fått fler barn innan någon av barnen utreds och får diagnos. 

Jag känner en familj som har 8 barn, där två av barnen har npf. Dessa fick utredning samtidigt vid 14 års och 12 års ålder. Ingen av föräldrarna har, däremot finns det i släkten på den ena förälderns sida. 
  • EpicF
    Anonym (Ina) skrev 2025-05-05 16:22:02 följande:

Varken jag eller min man har npf, däremot ett av barnen. Npf är ju inte ärftligt på samma sätt som bruna ögon tex, där man antingen har genen eller inte. Både jag och maken har vissa drag av npf men det har inte utgjort några direkta problem för oss i livet. Alla har vi ju bra och mindre bra sidor liksom. Vårt barn har däremot fått flera av de här dragen och det påverkar så pass mycket att hen fått diagnosen adhd. 

Jag har en förälder med (iofs odiagnosticerad) npf, men som sagt har jag inte ärvt min förälders svårigheter. Min man har också npf i sin släkt, men har det inte själv. 

Arv av personliga egenskaper är inte riktigt så enkelt som du lägger fram det. 

De flesta människor har någon eller några drag inom npf.
  • EpicF
    Grässtrå77 skrev 2025-05-05 19:24:38 följande:

Många som är vuxna idag klarade skolan utan större problem som skolan var på 80-talet. Men om de skulle gå i skolan idag skulle det inte funka. Så därför har man inte upplevt att man har adhd. Barnen ärver adhd problematiken och får stora problem i dagens skola. När det uppmärksammas så har man redan två-tre barn.

Det är ju ovanligt med 6 barn, diagnos eller inte.

Är knappast väldigt ovanligt med 6 barn 
  • EpicF
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 19:43:49 följande:
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 19:43:49 följande:
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.

Jag känner fyra familjer (som är utanför min egna släkt] som alla har 6 barn eller mer. Dessa är dock släkt med varandra och kommer från stora släkter. Alla de är från Sverige. 

Sedan min egen mamma som har mer än 6 barn. Min äldsta syster som har 6 barn samt mig och min sambo som har mer än 6 barn tillsammans. 

I min släkt är det min mamma som hade/har 9 syskon, min mormor som hade 11 syskon och min mormorsfar som hade 15 syskon. Det var dock ovanligt då. 
  • EpicF
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 20:08:02 följande:
    Jag förstår. Du och din släkt är dock inte representativa. De flesta svenskar får inte så många barn. För 100 år sen var det fortfarande vanligt, men inte sen dess.

Min pappa hade som sagt 7 syskon, men ingen i syskonskaran fick själva många barn. En fick 4 barn, de andra fick 3 eller 2, utom en som inte fick egna barn.

De förde alltså inte traditionen vidare, som din familj verkar ha gjort. Inte heller har vi gjort det i nästa generation. De flesta av oss har barn, men inte så många.
    Klart vi inte är representativa, vilket jag aldrig heller påstått. Inte heller de familjerna jag känner (som är släkt med varandra, inte med mig) är representativa. 

I min mammas syskonskara (de var 10 barn) är det enbart hon som fått mer än 6 barn (vi är 10 syskon med två olika pappor). Och för min mormor var det också enbart hon som fick många barn. 
  • EpicF
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 20:47:57 följande:
    Du skrev att det inte är ovanligt med 6 barn. Det var det jag svarade på.

Det är inte extremt ovanligt, men ganska ovanligt. Det var länge sen det var vanligt med 6 barn eller fler per kvinna, i vår kultur och liknande kulturer. Man får gå tillbaka 100 år eller mer. 

Grässtrå77 skrev att de flesta inte har 6 barn, med eller utan npf. Det stämmer ju.

Sen verkar det ha varierat i din släkt. Min släkt är kanske mer typisk. Farmor och farfar var de enda som stack ut med många barn, i sin generation och i generationerna efter. Går man däremot längre tillbaka (vi har släktforskat), dyker de stora barnkullarna upp. Ibland 10-12 barn per familj. Men då snackar vi mormors mor, mormors mormor osv. Det har inte varit vanligt sen dess.
    Jag skrev "Är knappast väldigt ovanligt med 6 barn ". Men det var tydligen fel. 

Fast nej, några 100 år behöver man verkligen inte gå tillbaka för att finna 6 eller fler barn per familj. Men ja, verkar inte vara vanligt direkt. 
  • EpicF
    Jesper f skrev 2025-05-06 13:24:20 följande:
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.
    Alla med npf har inte svårigheter eller problem och inte heller diagnos. 

Bara för att en förälder har npf-diagnos innebär inte det att barnet behöver få det. 

Du drar för höga växlar om något du inte har kunskap i. 
  • EpicF
    Jesper f skrev 2025-05-06 13:24:20 följande:
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.
    Vad tänker du sjukvården ska göra?

Det är inget handikap utan en funktionsvarkation som ter sig olika för olika personer. 
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2025-05-06 14:26:45 följande:
    Fast är man två vuxna med NPF och får barn med NPF och det behöver inte vara 4-5-6 stycken utan det räcker med ett eller två, så har man arslet fullt.
    Även om samhället skulle vara mindre oflexibelt och stelbent så är det BUP, SIP, kurator, elevhälsoteam och habilitering för barnen. Och sen kanske boendestöd, arbetsterapeut, läkarbesök etc för vuxna om svårigheterna är stora.
    En pråm kan kantra för mindre. 
    Eller så har man inte så stora problem utan enbart drag av npf. 
  • EpicF
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 15:15:47 följande:
    Alla vuxna med NPF upplever inte sin diagnos som ett problem. Inte alla barn med NPF behöver sådant massivt stöd som du beskriver. Det finns grader, det är inte svart-vitt.
    Precis 👌
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 20:43:29 följande:
    Att vara dålig på att prioritera ingår i både autism och ADHD men visst finns det inviduella variationer. 
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 20:43:29 följande:
    Att vara dålig på att prioritera ingår i både autism och ADHD men visst finns det inviduella variationer. 

Nja, endel kan prioritera dårligt eller inte alla och andra kan prioritera utmärkt. Det är inte den biten som gör att man får en diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

PANDAS är när saker hos barnet plötsligt har ändras sig under kort tid (ett til två dygn). Ex att man får tvångslidelser, tics eller andra autistiska symtom. Händer också i  oftast (nästan alltid) sambad/efter streptokocker infektion. 

Mens autism/adhd har funnits där hela tiden, och har inget att göra med streptokocker. 

Det är skillnader mellan dem, men ja det finns säkert några är feldoagnostiserade. 

Och PANDAS är fortfarande en ovanligt sjukdom. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

PANDAS är när saker hos barnet plötsligt har ändras sig under kort tid (ett til två dygn). Ex att man får tvångslidelser, tics eller andra autistiska symtom. Händer också i  oftast (nästan alltid) sambad/efter streptokocker infektion. 

Mens autism/adhd har funnits där hela tiden, och har inget att göra med streptokocker. 

Det är skillnader mellan dem, men ja det finns säkert några är feldoagnostiserade. 

Och PANDAS är fortfarande en ovanligt sjukdom.
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 22:05:28 följande:
    Det är EN av flera orsaker till att man får en diagnos. 
    Nej, inte bara. 

Det krävs idag mycket för att man öht ska få en diagnos inom npf. 
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 22:57:50 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev till och med EN av orsakerna med stora bokstäver. Tror du en av orsakerna betyder att det är det enda diagnoskriteriet? 
    Nej, det är inte en av orsakerna. 

Nej, har dyslexi men jag klarar fint av att läsa. 
Svar på tråden NPF ärftlighet