• Anonym (Gym bara för tjejer)

Dags att införa gym bara för kvinnor?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/alo6X2/sofia-37-slutade-ga-till-gymmet-skams

Sorglig utveckling. Kvinnor som undviker att gå till gym. 

Ska vi börja med fler gym enbart för kvinnor? Jag tror det skulle bidra till att fler kvinnor rör på sig, vilket borde vara positivt för folkhälsan.

Sjukt samhälle vi har, utseende och vikthetsen  börjar spåra ur.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Dags att införa gym bara för kvinnor?
  • Anonym (Lösning)
    Anonym (Gym bara för tjejer) skrev 2025-05-05 20:05:14 följande:

Ska vi börja med fler gym enbart för kvinnor? Jag tror det skulle bidra till att fler kvinnor rör på sig, vilket borde vara positivt för folkhälsan.

Vad tycker ni om detta?

Det är inte männens fluktande som är problemet. Det är sociala medier, självkänsla och att bli bedömd.

Jag tror helt ärligt att kvinnor dömer andra kvinnor mer än vad män gör.

Hur ska gym för kvinnor lösa detta? Bättre att ge upp sociala medier som har en erkänd effekt på måendet med ständiga jämförelser.
  • Anonym (Gym bara för tjejer)
    Anonym (Lösning) skrev 2025-05-05 20:14:20 följande:
    Det är inte männens fluktande som är problemet. Det är sociala medier, självkänsla och att bli bedömd.

Hur ska gym för kvinnor lösa detta? Bättre att ge upp sociala medier som har en erkänd effekt på måendet med ständiga jämförelser.
     Jag tror nog att män bidrar en hel del med. Sociala medier och andra kvinnor lika så.

Som kvinnor som vill fortsätta träna med män kan väl bara göra det. Ser inte direkt problemet.

Du är man va? Annars ser jag faktiskt inte riktigt problemet. Men är ju där för att träna och inget annat i alla fall. Möjligt att män blir oroliga, för att det inte finns något att glo på.
  • Anonym (Lösning)
    Anonym (Gym bara för tjejer) skrev 2025-05-05 20:21:20 följande:
     Jag tror nog att män bidrar en hel del med. Sociala medier och andra kvinnor lika så.

Som kvinnor som vill fortsätta träna med män kan väl bara göra det. Ser inte direkt problemet.

Du är man va? Annars ser jag faktiskt inte riktigt problemet. Men är ju där för att träna och inget annat i alla fall. Möjligt att män blir oroliga, för att det inte finns något att glo på.
    Jag kan inte bry mig mindre om du eller andra går till ett tjejgym. Jag tror bara inte att lösningen finns där. Kvinnor bryr sig om män som dom vill ha (vilket inte är så många) och andra kvinnor.
  • Tukt

"Införa" Tänker du att stat en ska ge sig in i gym-branschen?

• Anonym (Lösning)
    Tukt skrev 2025-05-05 20:27:50 följande:

"Införa" Tänker du att stat en ska ge sig in i gym-branschen?

Det finns väl redan tjejgym har jag förstått?

Jag röstar fortfarande på att sociala medier och jämförelser är största boven i detta drama.

• cosinus

tror Inte heller det är männen som är problemet. Det sitter i hennes huvud.

Det finns ju olika gym med olika hippt klientel. Gym med sjukgymnaster anslutna är ju ofta alla möjliga sorters människor på. Allt från unga vältränade till äldre som kör väldigt basic rehab och såklart allt mellan.

Där jag tränar finns precis allt och då lovar jag allt. Du har allt ifrån såna som skulle kunna vara influensers på Instagram för träning till pensionärer, studenter, utbytesstudenter i jeans (av någon anledning oftast asiater), folk som kör sjukgymnastik, ungdomar i fotbollsländer och badtofflor, pensionärer o s v. Det senaste som sticker ut är en tant i manchesterbyxor. Men hon är i gymet och vill lära sig och det i sig är ändå imponerande. 

Kläder väljer man ju efter vad man är bekväm med, likaså träningsform.

Har fött fyra barn på sex år. Klart man varit i varierande form men aldrig övervägt att sluta gå till gymet för den sakens skull. 

• Anonym (Lösning)

Ett annat problem i dagens samhälle är att det är inne att vara ett offer. Gå till tidningen och snyfta lite. 

Det är väl bara att sätta på sig pösiga kläder och gymma hur mycket man vill. Vad är problemet? 

• Tukt
    Anonym (Lösning) skrev 2025-05-05 20:30:38 följande:

Det finns väl redan tjejgym har jag förstått?

Jag röstar fortfarande på att sociala medier och jämförelser är största boven i detta drama.

Det gör det säkert någon stans. Men eftersom gym oftast är en privat verksamhet så måste ju i så fall företag se det som en marknad. Annars måste ju det offentliga gå in.
    Jag tror mer att den stora boven är att kvinnor som känner som i tidningsartikeln kanske helt enkelt går till fel gym.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gym bara för tjejer) skrev 2025-05-05 20:05:14 följande:

Vad tycker ni om detta?

Införa för folkhälsans skull? Vad menar du? Vem ska införa det?
  • Anonym (h)
    Anonym (Lösning) skrev 2025-05-05 20:46:17 följande:

Ett annat problem i dagens samhälle är att det är inne att vara ett offer. Gå till tidningen och snyfta lite. 

Det är väl bara att sätta på sig pösiga kläder och gymma hur mycket man vill. Vad är problemet? 

Man borde kunna gymma i vilka kläder man vill.
  • Anonym (gymråttan)

Många gym har ju en tjejavdelning där man kan träna ifred.

Funkar klockrent. 

Man behöver inte ha något särskilt på sig för att gymma! 

• ClumsySmurf

Sofia jämför sig med andra kvinnor på sociala medier och tror att sociala medier är en orsak till att hon känner som hon gör.

Lösning:

Konstantin Kisin på X: 
    I think it's really important that creepy men stop staring at hot women at the gym. If this carries on, the hot women are going to stop wearing lingerie to work out and then everyone loses.

https://x.com/KonstantinKisin/status/1622367232398397441

• Anonym (Kanske)

Jag tror TS menade att man ska se till att det finns fler gym enbart för kvinnor. Och att på sikt, om det då bidrar till att fler kvinnor går till gym. Enligt artikeln har dom sett i undersökningen att allt fler kvinnor undviker gym.
    Och att för samhälle som stort blir det ju en vinst. Om fler håller sig friska och starka i kroppen.

Nu tror jag social media är en stor bov. Men man kan ju inte ignorera att män bidrar med. Hur mycket snackar dom inte just om kvinnors utseende och framför allt vikt.  Och att kvinnor ska vara smala. Man måste bo på en annan planet om man inte sett det. Män har varit besatt av skönhet i flera tusen år. Klart att även dom bidrar att sätta press på kvinnor att dom måste vara på ett visst sätt för att duga. 

Folk som svarat i denna tråd, har uppenbarligen inte det problemet. Då är det väldigt svårt att sätta sig in i hur människor med detta problem känner sig. Ungefär som att jag inte kan förstå hur en psykiskt sjuk person känner sig och vad den går igenom.

• Anonym (Kanske)
    ClumsySmurf skrev 2025-05-06 10:27:45 följande:

Sofia jämför sig med andra kvinnor på sociala medier och tror att sociala medier är en orsak till att hon känner som hon gör.

Lösning:

Konstantin Kisin på X: 
    I think it's really important that creepy men stop staring at hot women at the gym. If this carries on, the hot women are going to stop wearing lingerie to work out and then everyone loses.

Precis det där bevisar ju det jag påtalar om mäns del i det hela. En del kan inte sköta sig och glor på kvinnokroppar när dom ska träna. Kan du förstå att vissa kvinnor upplever det som obehagligt? Förmodligen inte.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-06 10:47:15 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-05-06 10:27:45 följande:
    Anonym (Lösning) skrev 2025-05-05 20:14:20 följande:

Konstantin Kisin på X: 

Precis det där bevisar ju det jag påtalar om mäns del i det hela. En del kan inte sköta sig och glor på kvinnokroppar när dom ska träna. Kan du förstå att vissa kvinnor upplever det som obehagligt? Förmodligen inte.
    🤔
    Konstantin Vadimovich Kisin (/?k?s?n/; Russian: ?????????? ????????? ?????; born 25 December 1982) is a British?Russian satirist, author, translator, pundit, and co-host with Francis Foster of the Triggernometry podcast.

en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Kisin
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-06 10:45:41 följande:

Jag tror TS menade att man ska se till att det finns fler gym enbart för kvinnor. Och att på sikt, om det då bidrar till att fler kvinnor går till gym. Enligt artikeln har dom sett i undersökningen att allt fler kvinnor undviker gym.
    Och att för samhälle som stort blir det ju en vinst. Om fler håller sig friska och starka i kroppen.

Nu tror jag social media är en stor bov. Men man kan ju inte ignorera att män bidrar med. Hur mycket snackar dom inte just om kvinnors utseende och framför allt vikt.  Och att kvinnor ska vara smala. Man måste bo på en annan planet om man inte sett det. Män har varit besatt av skönhet i flera tusen år. Klart att även dom bidrar att sätta press på kvinnor att dom måste vara på ett visst sätt för att duga. 

Folk som svarat i denna tråd, har uppenbarligen inte det problemet. Då är det väldigt svårt att sätta sig in i hur människor med detta problem känner sig. Ungefär som att jag inte kan förstå hur en psykiskt sjuk person känner sig och vad den går igenom.

Om jag skulle jämföra mej med män som tjänar pengar på att vara snygg på sociala medier och får dåligt självförtroende tvivlar jag på att gym bara för män skulle lösa något, det ju självklart någon hunkjävel på gymmet också.

Men varför inte, småtjocka småbarnspappor som har en kvinna men som jämför sej med hunkar på sociala medier är ju ändå medvetna om vilken kroppstyp kvinnor generellt föredrar och vilka de dreglar över på gymmet, hunkar i för små träningsbyxor.
    En avdelning för småtjocka småbarnspappor med fel kropp...
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-06 10:47:15 följande:
    ...och en annan för hunkar tajta underkläder så de slipper oönskade blickar.

mindre tid på sociala medier med hunkar lägger för mycket ansvar på en själv.
  • Anonym (Fluktande_män)

Ja, det tycker jag. Är så trött på utseendehetsen när det gäller oss kvinnor, samt äckliga män som fluktar på en när man är där för att TRÄNA!  Bara det är en anledning god nog att ha separata gym för män och kvinnor. Det kan ju förhoppningsvis också leda till att män går till gymmet för att träna och inte flukta på kvinnokroppar.

• Anonym (X)

Män glodde på gym även innan sociala medier fanns. 

• Anonym (Inget nytt under solen)

Vi hade redan ett eget tjejgym på plan 2 på [stor anläggning] då jag pluggade för 30+ år sen.

Och det var jätteskönt, inte minst för att man slipper ställa om maskinerna så förbannat mycket hela tiden. Det blir effektivare träning och det luktar klart bättre.

Svar på tråden Dags att införa gym bara för kvinnor?