Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Vem dricker 10 standard glas i veckan?

felix le chat skrev 2025-05-06 12:46:57 följande:

Man kan ju inte straffa folk för ett brott som dom inte begått.

Typ preventiv bestraffning. 

Kör du påverkad ?  Ta ditt straff och bli av med körkortet.

Har du ett riskbruk ?  Installera alkolås 

men för fan dra inte in körkort utan att någon gjort något olagligt 
    sjukt samhälle

Det är helt sjukt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (MNJ) skrev 2025-05-06 17:28:12 följande:
    Vet du vad ett standardglas är?

Det är inte en volym utan en mängd alkohol i gram räknat. Ett standardglas är 12 gram ren alkohol.

Ett räkneexempel

Chimay Blå är en fullt normal öl att köpa på bolaget. Den har 9 volymprocent alkohol och säljs i 33 cl flaskor.

En cl alkohol väger 7,9 gram

Mängden ren alkohol i gram i en Chimay Blå blir:

33 cl x 0,09 (volymprocent) x 7,9 = 23,4 gram alkohol.

Den enda ölen är alltså två standardglas.

Du dricker den till en bit kött med klyftpotatis. Du dricker den till ost- och charkbrickan vid fredagsmyset. Du dricker den på en after work. 

Fyra sådana på en vecka och en whiskey till det så har du dina tio standardglas.

Men du tror att det är jättesvårt att dricka fyra öl och en whiskey på en vecka?
    Blir inte mycket på en vecka då.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (MNJ) skrev 2025-05-06 17:50:19 följande:
    Fyra öl och en whiskey blir de där tio standardglasen som TS frågar om i trådstarten men TS verkar tro att tio standardglas måste innebära stora volymer alkoholhaltig dryck.
    Ja, det verkar så.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alkolås) skrev 2025-05-06 17:51:03 följande:
    Och varje dag.... Inte på en vecka... 
    Förmodligen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alkolås) skrev 2025-05-07 17:02:34 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-05-07 16:43:36 följande:
    Om en person dricker 30-40 standardglas i veckan så är du i riskzon för att köra rattfull för man är alkoholist. Jag har inget behov av att straffa folk, men jag litar helt enkelt inte på alkoholister och deras omdömde. Det är väldigt mycket att dricka 30-40 standardglas i veckan. Om man har tydliga tester och detta skulle visa tydligt att detta är under en lång tid och inte en vecka eller så, då ser jag inget problem med detta. 

Fortfarande, ta fast de som FAKTISKT kör onyktra istället för att straffa de som eventuellt, möjligtvis, kanske skulle kunna köra onyktra.

Sätt in alkolås i alla nyproducerade bilar. Obligatorisk kontroll innan du ens får starta bilen. Funkar ju inom yrkestrafiken och på körskolor. 

Dra kortet på ALLA som åker fast, inte bara böter. 

Fler kontroller. 

Fler trafikpoliser. 

Med fler kontroller och fler trafikpoliser så ryker även de som tagit droger. De får ju fortfarande gå fria med detta test och droganvändande/innehav är olagligt till skillnad från alkohol. Plus att du kan plocka de utan körkort, kriminella som är efterlysta etc.

Så länge alkohol är lagligt, fokusera på de som faktiskt begår brott! 
    Håller med, mer konstruktivt.
  • Anonym (Jag)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-07 17:47:10 följande:

Fördrink och vin till maten fredag, lördag, söndag, och ett glas vin ibland i veckan eller en whisky som sängfösare. Inga problem att komma upp i 14 eller 16. 

Nyttigt är det ju inte. Men kul.

😁
  • Anonym (Jag)
    molly50 skrev 2025-05-07 20:00:21 följande:
    Men även om man tar en alkoholists körkort så kan de ju fortsätta köra bil ändå.
    Oavsett alkolås eller inte.
    Bättre då med fler poliskontroller.
    Det hejdar inte någon som är alkoholist, dom kör ändå, poliskontroll är effektivare.
  • Anonym (Jag)
    molly50 skrev 2025-05-07 20:04:23 följande:
    Och säkrare kontroller är ju i så fall poliskontroller.
    Det här testet är ju allt annat än säkert.'
    Om du går på fest på fredagen och dricker alkohol så kan värdet ändå vara förhöjt om du tar det på måndagen. Och för det blir man av med körkortet. Det är inte rätt.
    Det bevisar ingenting om personens omdöme.
    Man är ju inte alkoholist under sådana förhållanden, provet blir missvisande.
  • Anonym (Jag)
    Tukt skrev 2025-05-07 20:33:17 följande:
    Man kan ju ha världens finaste motiv, utan att det blir rimligt ändå. Torskar folk på ett sådant där prov kan man ju ta deras bilar också. Man hade ju ett gott motiv liksom...Kommer onekligen att tänka på det gamla svenska uttrycket "hälla ut barnet med badvattnet".
    Länge sen jag hörde det uttrycket.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (man) skrev 2025-05-07 21:18:49 följande:

Dricker man mycket och ofta utvecklar man ofta abstinens när man inte dricker. Att köra när man har abstinens är också farligt på grund av t.ex. krampanfall som man kan få i abstinensfas.

Att dessa personer skulle köra bil är inte så sannolikt.
  • Anonym (Jag)
    molly50 skrev 2025-05-07 21:22:52 följande:
    Ja,men nu är det ju inte dessa personer som drabbas av det här testet.
    Nej, det är oskyldiga personer.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-08 15:23:11 följande:
    Fast om man är konstant berusad så kan man inte köra. 
    Det är väl inte så ofta en sån person kör, det gäller inte det gällande fallet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-08 17:35:56 följande:
    Jag tänker att 2 liter vin om dagen är en gräns som är rimlig att sätta. Det motsvarar runt 16-18 standardglas om dagen. Jag har svårt att se att man skulle kunna vara nykter någon gång om detta är det vanliga intaget VARENDA dag. Så vi pratar om större mängder. 
    Det är ju väldigt stora mängder, hur många häller i sig det.
  • Anonym (Jag)
    Tukt skrev 2025-05-08 17:54:26 följande:
    Ja snacka om stål-mage... ;)
    Verkligen, det behövs nog då😁
Svar på tråden Vem dricker 10 standard glas i veckan?