Goneril skrev 2025-05-06 16:21:42 följande:
Vi är alla olika, och tur är väl det. Mitt hem ska vara en oas, inte en pinal som inte ligger på sin plats. Lever flera i samma hem får man kompromissa, men nej förresten, är man ordningsmänniska och estet dras man till likasinnade. Jag har varit i hem där jag vänt i dörren med en krystad ursäkt, men då har det också varit gräsligt. Håller man konstant ordning behöver man inte lägga tid på att röja, det är helt enkelt smart att inte vara så rörig. Har man en gång för alla röjt spar man mycket tid.Ta bort alla korgar och krokar, lägg innehållet i garderober. Plats finns det nog om du slänger det som inte är fräscht längre. Korgarna kan ha lämnat spår på väggarna, hål efter krokarna, eventuellt behöver du tapetsera om. En svagt pastellgrön nyans.sen köper du ett högt och smalt vitrinskåp. Där arrangerar du bijouterierna snyggt, samt några andra prylar som är snygga. Det du målat låter du rama in, gärna en ljus träram som inte kontrasterar för mycket mot tapeten. Det riktigt kliar i fingrarna när jag läser din text. Köp en Svenskt Tenn lampett, lite dyra, men den har du hela livet.
"Är man estet", är man anal, menar du? Jag och de flesta esteter jag känner är röriga av oss. Roran, kaoset, är vår oas.
Det finns här inga garderober att lägga saker i, och hade det funnits hade garderoben varit en röra ändå. Eller, jo, det finns en liten garderob i hallen, Typ 60x60 cm. Den är mellan öppningen till köket och lppningen till vardagsrummet. Och, ja, ytterligare ett rörigt "katastrofområde". Så korgarna och krokarna, som vi trivs med, blir allt kvar. Det är mycket smidigare än att behöva rota efter grejerna i en garderob. Samma med smyckena, de ligger bra på det röda byron, i på sin hadngjorda samesmidda tennbricka. Under trappen, för övrigt. Och pastellgrönt skulle jag aldrig måla någon vägg i. Hallen är blå, det räcker i färg. Vitrinskåp får inte plats i hallen, särskilt inte under trappan.
Men det är kul att läsa hur du hade gjort. Säg till så kan jag beskriva resten av rummen också, så får du mer att klura på!