Anonym (d) skrev 2025-05-06 17:32:16 följande:
Svårt att läsa vad TS skriver om ytorna? Eller bara lätt att som vanligt skryta om ditt perfekta sinne för inredning som mest låter gräsligt? Jag förstår inte var namedropping av märken är så viktigt varje gång för dig.
Perfekta hem? Ja, det är inrett med eftertanke, allt harmonierar. Gräsligt? Nja, jag får mycket beröm, förmodligen av likasinnade. En så kallad ålderskoefficient finns naturligtvis, de yngre har annan smak. Där jag har en vacker svängd Howard-soffa har de soffmoduler, vardagsrummen ser ut som järnvägsstationer, jättefult. Sen dekorerar de med Carpe Diem-tryck där jag har moderna litografier eller oljor, nutida konst. Ännu värre; vissa tvingas sova i vardagsrummet för att de är trångbodda, bakom ett draperi. Det kallar jag gräsligt, men nöden har väl ingen lag. Namedropping?;Svenskt Tenn och Norrgavel? Inte alls. Alvar Alto har jag också men detta är inga skrytobjekt, tror du det har du inte hängt med. Det handlar om kvalité, lite dyra i inköp men föremålen varar en livstid. Slår man ut priset på ett stort antal år blir det inte dyrt alls och lampor från Svenskt Tenn har ett bra andrahandsvärde på auktion. Nej, vill man skryta så har vi Bruno K fåtöljerna, sällsynt obekväma, men med en prislapp på 40 K, inledningsvis. Den ljusgula är fin förstås men ingenting man kan sitta I. Sen har vi Axel Einar Hjort och FInn Juhl, just Juhls fåtöljer kan man lätt få betala 160 K för. Detta är brackigt, ja och vill man bracka till det med utemöbler kan man köpa Slettvolls. Man får skilja på kvalité och klassisk design och brackighet. Möbler ska vara slitstarka och bekväma, man köper dem för sin egen skull och de är inga utställningsföremål. Vackra ska de vara förstås.