• Anonym (Trötter TS)

Helt apatisk. Orkar inte bo i ett rörigt hem längre..

Min sambo och jag har totalt olika synsätt på heminredning och hushållsarbete. Jag blir galen..

Troligtvis är vi kanske bara olika. Troligtvis har ingen helt rätt eller fel.. Men jag orkar inte. 

Sambon gillar att ha mycket saker omkring sig. Det är som att hon får panik av en tom yta. Jag har kanske nån diagnos men jag blir störd och stressad av prylar över allt. 

• Svar på tråden Helt apatisk. Orkar inte bo i ett rörigt hem längre..
  • Anonym (Moa)

Ingen av er är konstig. Ni är bara väldigt olika.

När man är så olika som ni är så måste man kompromissa en hel del för att det ska funka. Ett sätt är att bestämma på vilka ytor det är okej att hennes grejer ligger framme och vilja ytor om ska hållas fria. Då behöver hon inte ständigt hålla undanplockat samtidigt som du inte blir helt kvävd av alla prylar.

• Goneril

Nej, fruktansvärt, att inte ha några rena ytor nånstans. Jag skulle bli galen. Allting på sin plats, endast vackra konstföremål får finnas, och inte för många för då konkurrerar de med varandra. I köket får ingen disk förekomma, endast utvalda köksmaskiner, design.                                                                                                             Nånting som verkligen skulle ge hjärtinfarkt är en skräpigt hall. I min hall finns endast en tamburmajor, Källemo, dyr, och den används endast när gäster kommer, den står tom annars. Byrå, där endast en designlampa står, bokhylla, Norrgavel, konstböcker. Skulptur och litografi. Hatthylla och krokar på väggar är förbjudet. Ytterplagg hänger aldrig framme, de stör. De hänger i klädkammaren. Så har jag det. Tur att jag är särbo. Mitt hem är mycket av designvisning, framför allt Svenskt Tenn.

• Anonym (också rörig av mig)

Jag är också rörig av mig. Saker överallt. Det stör mig inte ett dugg, med några få undantag. Jag har dock en diagnos som gör att jag har svårt att dels göra mig av med grejer, dels komma igång och städa rent allmänt. Jag borde verkligen ta ner flyttkartongerna i källaren och slänga brödrosten som jag tappat smör i. Men de ca helv miljon skrivblock på vardagsrumsbordet, kokboken på skrivbordet, pryttlarna i bokhyllan, alltmjöligtoidentifierat på köksbordet, disken, målarböckerna framför TVn i sovrumet, mm mm mm, nej, det stör mig inte.

Om det stör min sambo så flyttar han på prylarna eller tar tag i mig och vi kör ett gemensamt städryck. 

Goneril skrev 2025-05-06 13:42:16 följande:

Nej, fruktansvärt, att inte ha några rena ytor nånstans. Jag skulle bli galen. Allting på sin plats, endast vackra konstföremål får finnas, och inte för många för då konkurrerar de med varandra. I köket får ingen disk förekomma, endast utvalda köksmaskiner, design.                                                                                                             Nånting som verkligen skulle ge hjärtinfarkt är en skräpigt hall. I min hall finns endast en tamburmajor, Källemo, dyr, och den används endast när gäster kommer, den står tom annars. Byrå, där endast en designlampa står, bokhylla, Norrgavel, konstböcker. Skulptur och litografi. Hatthylla och krokar på väggar är förbjudet. Ytterplagg hänger aldrig framme, de stör. De hänger i klädkammaren. Så har jag det. Tur att jag är särbo. Mitt hem är mycket av designvisning, framför allt Svenskt Tenn.

HA! Du skulle se MIN hall. Korgar för skor på väggen, fylld naturligtvis med skor, väskor och hundleksaker, hatthylla där det hänger kläder och en jäkla röra på själva hyllorna med allt från mössor och vantar till övergiven post, en hög med mitt i-tidningar på ett trappsteg upp till vinden, bijouterier och annat krimskrams på en liten röd byrå framför en liten rödramad spegel a la 70-tal. Och en liten del av väggen är snarare grå än blå, dä 3 hundar i succession har legat emot. Konst finns inte så långt ögat når, inte i hallen i alla fall.
  • Goneril
    Anonym (också rörig av mig) skrev 2025-05-06 15:54:24 följande:
    HA! Du skulle se MIN hall. Korgar för skor på väggen, fylld naturligtvis med skor, väskor och hundleksaker, hatthylla där det hänger kläder och en jäkla röra på själva hyllorna med allt från mössor och vantar till övergiven post, en hög med mitt i-tidningar på ett trappsteg upp till vinden, bijouterier och annat krimskrams på en liten röd byrå framför en liten rödramad spegel a la 70-tal. Och en liten del av väggen är snarare grå än blå, dä 3 hundar i succession har legat emot. Konst finns inte så långt ögat når, inte i hallen i alla fall.
    Vi är alla olika, och tur är väl det. Mitt hem ska vara en oas, inte en pinal som inte ligger på sin plats. Lever flera i samma hem får man kompromissa, men nej förresten, är man ordningsmänniska och estet dras man till likasinnade. Jag har varit i hem där jag vänt i dörren med en krystad ursäkt, men då har det också varit gräsligt.                                                                                                                                                                                            Håller man konstant ordning behöver man inte lägga tid på att röja, det är helt enkelt smart att inte vara så rörig. Har man en gång för alla röjt spar man mycket tid.Ta bort alla korgar och krokar, lägg innehållet i garderober. Plats finns det nog om du slänger det som inte är fräscht längre. Korgarna kan ha lämnat spår på väggarna, hål efter krokarna, eventuellt behöver du tapetsera om. En svagt pastellgrön nyans.sen köper du ett högt och smalt vitrinskåp. Där arrangerar du bijouterierna snyggt, samt några andra prylar som är snygga. Det du målat låter du rama in, gärna en ljus träram som inte kontrasterar för mycket mot tapeten. Det riktigt kliar i fingrarna när jag läser din text. Köp en Svenskt Tenn lampett, lite dyra, men den har du hela livet.

Goneril skrev 2025-05-06 16:21:42 följande:
    Vi är alla olika, och tur är väl det. Mitt hem ska vara en oas, inte en pinal som inte ligger på sin plats. Lever flera i samma hem får man kompromissa, men nej förresten, är man ordningsmänniska och estet dras man till likasinnade. Jag har varit i hem där jag vänt i dörren med en krystad ursäkt, men då har det också varit gräsligt.                                                                                                                                                                                            Håller man konstant ordning behöver man inte lägga tid på att röja, det är helt enkelt smart att inte vara så rörig. Har man en gång för alla röjt spar man mycket tid.Ta bort alla korgar och krokar, lägg innehållet i garderober. Plats finns det nog om du slänger det som inte är fräscht längre. Korgarna kan ha lämnat spår på väggarna, hål efter krokarna, eventuellt behöver du tapetsera om. En svagt pastellgrön nyans.sen köper du ett högt och smalt vitrinskåp. Där arrangerar du bijouterierna snyggt, samt några andra prylar som är snygga. Det du målat låter du rama in, gärna en ljus träram som inte kontrasterar för mycket mot tapeten. Det riktigt kliar i fingrarna när jag läser din text. Köp en Svenskt Tenn lampett, lite dyra, men den har du hela livet.

"Är man estet", är man anal, menar du? Jag och de flesta esteter jag känner är röriga av oss. Roran, kaoset, är vår oas. 

Det finns här inga garderober att lägga saker i, och hade det funnits hade garderoben varit en röra ändå. Eller, jo, det finns en liten garderob i hallen, Typ 60x60 cm. Den är mellan öppningen till köket och lppningen till vardagsrummet. Och, ja, ytterligare ett rörigt "katastrofområde". Så korgarna och krokarna, som vi trivs med, blir allt kvar. Det är mycket smidigare än att behöva rota efter grejerna i en garderob. Samma med smyckena, de ligger bra på det röda byron, i på sin hadngjorda samesmidda tennbricka. Under trappen, för övrigt. Och pastellgrönt skulle jag aldrig måla någon vägg i. Hallen är blå, det räcker i färg. Vitrinskåp får inte plats i hallen, särskilt inte under trappan.

Men det är kul att läsa hur du hade gjort. Säg till så kan jag beskriva resten av rummen också, så får du mer att klura på!
  • Anonym (d)
    Goneril skrev 2025-05-06 13:42:16 följande:

Svårt att läsa vad TS skriver om ytorna? Eller bara lätt att som vanligt skryta om ditt perfekta sinne för inredning som mest låter gräsligt? Jag förstår inte var namedropping av märken är så viktigt varje gång för dig.
  • Anonym (Jo)

Kompromissa, gå halva vägen var.

• Goneril
    Anonym (d) skrev 2025-05-06 17:32:16 följande:
    Svårt att läsa vad TS skriver om ytorna? Eller bara lätt att som vanligt skryta om ditt perfekta sinne för inredning som mest låter gräsligt? Jag förstår inte var namedropping av märken är så viktigt varje gång för dig.
    Perfekta hem? Ja, det är inrett med eftertanke, allt harmonierar. Gräsligt? Nja, jag får mycket beröm, förmodligen av likasinnade. En så kallad ålderskoefficient finns naturligtvis, de yngre har annan smak. Där jag har en vacker svängd Howard-soffa har de soffmoduler, vardagsrummen ser ut som järnvägsstationer, jättefult. Sen dekorerar de med Carpe Diem-tryck där jag har moderna litografier eller oljor, nutida konst. Ännu värre; vissa tvingas sova i vardagsrummet för att de är trångbodda, bakom ett draperi. Det kallar jag gräsligt, men nöden har väl ingen lag.                                                                                                                                                                                                   Namedropping?;Svenskt Tenn och Norrgavel? Inte alls. Alvar Alto har jag också men detta är inga skrytobjekt, tror du det har du inte hängt med. Det handlar om kvalité, lite dyra i inköp men föremålen varar en livstid. Slår man ut priset på ett stort antal år blir det inte dyrt alls och lampor från Svenskt Tenn har ett bra andrahandsvärde på auktion.                                                                                                                                                    Nej, vill man skryta så har vi Bruno K fåtöljerna, sällsynt obekväma, men med en prislapp på 40 K, inledningsvis. Den ljusgula är fin förstås men ingenting man kan sitta I. Sen har vi Axel Einar Hjort och FInn Juhl, just Juhls fåtöljer kan man lätt få betala 160 K för. Detta är brackigt, ja och vill man bracka till det med utemöbler kan man köpa Slettvolls. Man får skilja på kvalité och klassisk design och brackighet. Möbler ska vara slitstarka och bekväma, man köper dem för sin egen skull och de är inga utställningsföremål. Vackra ska de vara förstås.  
  • Agdaa
    Anonym (också rörig av mig) skrev 2025-05-06 15:48:20 följande:

Jag är också rörig av mig. Saker överallt. Det stör mig inte ett dugg, med några få undantag. Jag har dock en diagnos som gör att jag har svårt att dels göra mig av med grejer, dels komma igång och städa rent allmänt. Jag borde verkligen ta ner flyttkartongerna i källaren och slänga brödrosten som jag tappat smör i. Men de ca helv miljon skrivblock på vardagsrumsbordet, kokboken på skrivbordet, pryttlarna i bokhyllan, alltmjöligtoidentifierat på köksbordet, disken, målarböckerna framför TVn i sovrumet, mm mm mm, nej, det stör mig inte.

Om det stör min sambo så flyttar han på prylarna eller tar tag i mig och vi kör ett gemensamt städryck. 

Vad är det för diagnos?
    Tror jag har den oxå Oskyldig
Svar på tråden Helt apatisk. Orkar inte bo i ett rörigt hem längre..