• Anonym (Uppgiven mamma)

Dagen förstörd

Jag blev nästan tårögd av ilska i mitt försök att göra rent dotterns nappflaskor,  som jag lyckats missfärga i diskmaskinen på något j**** sätt.
    Den nu gula nyansen går mig på nerverna något enormt och jag överväger att helt enkelt införskaffa nya.
    Det är en oproportionerlig vrede jag känner och jag ger nu upp att försöka få dem "fräscha" igen. 
    Jag har precis klivit ur duschen med kläderna på, efter att ha skvätt bikarbonat över hela mig.
    Flaskorna är givetvis rena - diskade och kokade, så missfärgningen är enbart en estetiskt defekt.
    Har någon därute något magiskt sätt att bleka/eller få bort den gula färgen så jag kan få sova inatt?

• Svar på tråden Dagen förstörd
  • Anonym (E)

Testa vinäger, har inte gjort det själv på just nappflaskor men brukar rengöra andra sorts flaskor och muggar med det

• Anonym (ättika / bakpulver)

Ättika:

Blanda lika delar vitvinsättika och varmt vatten. Fyll flaskorna och låt stå över natten. Skölj noggrant i kallt vatten och skrubba med flaskborste vid behov. Ättika är en mild syra som löser upp avlagringar och pigment utan att skada plasten.

Eller,

Bakpulverpasta:

Gör en pasta på bakpulver och vatten (ungefär 1:1). Applicera på de missfärgade partierna och låt verka i några timmar?över natten. Skrubba med flaskborste och skölj noggrant. Bakpulver fungerar både som milt slipmedel och basisk rengörare.

Nu är flaskorna dränkta i vinäger och jag låter dem bada över natten. Håll tummarna för mig!

• Anonym (?)

Låter som en helt orimlig reaktion på missfärgade nappflaskor.
    Finns det något annat större bakomliggande problem?

• Anonym (E)
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2025-05-06 19:43:04 följande:

Nu är flaskorna dränkta i vinäger och jag låter dem bada över natten. Håll tummarna för mig!

Lycka till! 
  • Anonym (Sirpa)
    Anonym (?) skrev 2025-05-06 19:44:17 följande:

Det undrar jag också. Ts, hur mår du? Är det för mycket just nu?
  • Jemp

Ät och sov och hoppas de ser bättre ut imorgon :)

Haha, väl medveten om min orimliga reaktion.
    Jag söker nog lite kontroll i vardagen och perfektion i det lilla som går, när man har har en förlossningsdepression sedan 4 månader tillbaka. Sömnbrist och en ganska drastiskt viktnedgång som har tagit på krafterna.
    Det är mycket bättre nu än bara för ett par veckor sedan. Men den där gula färgen... Kommer sticka mig i ögonen om jag inte lyckas bleka dem haha. De ser så smutsiga ut, trots att de är helt rena.

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-05-06 19:44:17 följande:

Ts är förmodligen överväldigad och det här problemet blev stort, vi hoppas att det löser sig med flaskorna så blir det en mindre sak. Jag har själv haft en period där allt bara var för mycket hela tiden, jag kunde inte fokusera och kände mig bara uppgiven, det hjälpte på något sätt att kunna lösa de små problemen, de större fanns ju kvar men det blev lättare att hantera, svårt att förklara,  men det sista jag ville höra var hur töntig jag var som brydde mig om skitsaker och liknande
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2025-05-06 20:14:30 följande:
    Ts är förmodligen överväldigad och det här problemet blev stort, vi hoppas att det löser sig med flaskorna så blir det en mindre sak. Jag har själv haft en period där allt bara var för mycket hela tiden, jag kunde inte fokusera och kände mig bara uppgiven, det hjälpte på något sätt att kunna lösa de små problemen, de större fanns ju kvar men det blev lättare att hantera, svårt att förklara,  men det sista jag ville höra var hur töntig jag var som brydde mig om skitsaker och liknande
    Jag glömde skriva att nästa steg var att släppa "skitsakerna" så det är en balansgång som kan vara väldigt svår att hitta ibland 
Svar på tråden Dagen förstörd