Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Krav att ha barn i knät på fullt tåg

Vad är det folk har svårt att förstå?

Ts bokade en sittplats till sig själv och en till son 2-åring. Hon bokade sittplats till sin 2-åring just för att barnet ska slippa behöva sitta i knäet. 

Ts, självklart ska du inte behöva ge ditt barns plats till någon annan. 

• EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 14:51:27 följande:
    Ok, två platser alltså (det har du inte skrivit tidigare). Var det två biljetter, eller var det två platsbiljetter? 
    Hon skrev i trådatarten redan att hennes 2-årong fick en egen sittplats. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 19:29:15 följande:

Nja, det står att TS köpte en egen sittplats. Men det är oklart vad som menas med att ha sittplats. Frågan är om både hon och barnet hade varsin platsbiljett. 

Har man betalat extra mycket genom att lösa en platsbiljett för att vara säker på att få sitta ner så tycker jag att det är mer rimligt att hålla hårt på att också använda båda platserna. Har man köpt biljett utan platsbiljett har man köpt rätten att åka med, men inte rätten att sitta på samma säte hela resan. Då är det mer rimligt att dela med sig.

Jag har varit i liknande situation som TS, att det blivit fel med tågsetet och platsbokningarna är huller om buller. För mig har det varit självklart att vi då tränger ihop oss för att skapa mer plats. Det är ju inte någon av passagerarnas fel att någotblivit fel med tågvagnen. Då får man hjälpas åt så att så många som möjligt får sitta. 

Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 19:29:15 följande:

Nja, det står att TS köpte en egen sittplats. Men det är oklart vad som menas med att ha sittplats. Frågan är om både hon och barnet hade varsin platsbiljett. 

Har man betalat extra mycket genom att lösa en platsbiljett för att vara säker på att få sitta ner så tycker jag att det är mer rimligt att hålla hårt på att också använda båda platserna. Har man köpt biljett utan platsbiljett har man köpt rätten att åka med, men inte rätten att sitta på samma säte hela resan. Då är det mer rimligt att dela med sig.

Jag har varit i liknande situation som TS, att det blivit fel med tågsetet och platsbokningarna är huller om buller. För mig har det varit självklart att vi då tränger ihop oss för att skapa mer plats. Det är ju inte någon av passagerarnas fel att någotblivit fel med tågvagnen. Då får man hjälpas åt så att så många som möjligt får sitta. 

"Barnet är snart två år och jag köpte en egen sittplats på tåget,"

Den meningen är rätt svår att feltolka.... 

Sittplats på ett tog är när man har köpt och betalt för att få sitta. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 19:39:45 följande:

Jag har aldrig varit med om att man väljer sitt- eller ståplats på tåg. Antingen köper man platsbiljett och då är det bestämda platser som man bokar, eller så köper man utan platsbiljett och då kan man sitta om det finns något ledigt. Man behöver ingen särskild biljett för att sitta, det får man alltid göra i mån av plats. 

Om nu ts inte platsbiljett så har både hon och hennes barn rätt att sitta på de platser se satt på eftersom de har betalt, och det fanns plats. 
  • EpicF
    Anonym (Steff) skrev 2025-05-07 20:16:01 följande:

Det var lite snålt av dig kan jag tycka 

Ts har betalat för två sittplatser och ska självklart få ha dessa ifred. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 20:38:07 följande:
    Ja, men man kan ju hjälpa andra för att vara trevlig. Ibland kör det ihop sig och då får man hjälpas åt. 
    Absolut. Men varför anser folk att ts ska vara den personen?
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-07 21:13:03 följande:
    För att TS sällskap var ett litet barn som man enkelt tar i famnen. Man tar inte lika lätt sin vuxna make/maka i knät, än mindre en främling. 
    Nej, det är inte alltid lätt att enkelt sätta en 2-åring i knäet. Ts har betalat för sittplats till 2-åringen just föratt 2-åringen ska slippa sitta i knät. 

Så varför måste hust denne 2-åring offra sin plats? 
    Kan ingen annan resa sig så att tanten får sitta?

Och varför skulle man sätta sin vuxna make/maka eller en främling i knät?
  • EpicF
    Anonym (Tågresenär igen) skrev 2025-05-07 22:23:53 följande:

Varför är det aldrig något aktivt diskuterande från TS i dessa trådar om tåg eller kollektivtrafik? Vad vill du åt TS?

Ts har aktivt diskuterat i tråden. Men kl är mer än 22.30 och ts har nog lagt sig. 
  • EpicF
    Anonym (Tågresenär igen) skrev 2025-05-07 22:50:32 följande:
    Nej, TS har varit i tråden. Inte varit hjälpsam utan andra har fått diskutera runt lite smulor av info.
    Du har läst det ts har skrivit. Helt ok det också. 
  • EpicF
    Anonym (Tågresenär igen) skrev 2025-05-07 23:01:31 följande:
    Om du inte förstår mitt inlägg behöver du inte svaraFoten i munnen
    Jsg förstod ditt inlägg alldeles utmärkt.
  • EpicF
    Anonym (Steff) skrev 2025-05-08 20:56:56 följande:

Så har man köpt två äpplen men klarar sig med ett är det helt korrekt att inte dela med sig till ett svältande barn utan det korrekta är att låta det hungriga barnet titta på medan man glufsar i sig båda själv? 

Jag tycker det är snålt jag 

Nu är dock inte sittplatser på tåg att likställas med äpplen. 
  • EpicF
    Anonym (Steff) skrev 2025-05-08 20:56:56 följande:

Så har man köpt två äpplen men klarar sig med ett är det helt korrekt att inte dela med sig till ett svältande barn utan det korrekta är att låta det hungriga barnet titta på medan man glufsar i sig båda själv? 

Jag tycker det är snålt jag 

Ts behövde dessutom TVÅ sittplatser och därför bokade/köpte hon två sittplatser. Hade hon vara behöv en sittplats så hade hon bara bokat en sittplats.
  • EpicF
    Anonym (Tågresenär igen) skrev 2025-05-08 21:08:15 följande:
    Alltid kul när du svarar på något helt annat där det är tydligt att du inte förstod och sedan ska övertala den som skrivit att du förståttSkål
    Jaha, så vad var det jag inte förstod med ditt inlägg?
Svar på tråden Krav att ha barn i knät på fullt tåg