• Anonym (Troende, men håller det för mig själv)

Varför böneutrop i Sverige?

Kristendomen har alltid varit den största religionen i Sverige. Så varför ska vi kristna behöva höra detta? Om vi hade flytta till deras länder, hade de då accepterat kyrkor med dånande kyrkklockor? Och dessa skulle betalas med bidrag av skattebetalarna, som vi får göra till moskéer. Och det är ingen småpotatis, utan stora summor. Skulle de acceptera kristna utrop: "Jesus är Vägen, Sanningen och Livet".

Vad anser ni om böneutrop? Det finns bara i några städer, men de ansöker hela tiden om att dessa även ska ske på andra ställen. 

• Svar på tråden Varför böneutrop i Sverige?
  • Jesper f
    Anonym (Troende, men håller det för mig själv) skrev 2025-05-07 12:30:43 följande:

Kristendomen har alltid varit den största religionen i Sverige. Så varför ska vi kristna behöva höra detta? Om vi hade flytta till deras länder, hade de då accepterat kyrkor med dånande kyrkklockor? Och dessa skulle betalas med bidrag av skattebetalarna, som vi får göra till moskéer. Och det är ingen småpotatis, utan stora summor. Skulle de acceptera kristna utrop: "Jesus är Vägen, Sanningen och Livet".

Vad anser ni om böneutrop? Det finns bara i några städer, men de ansöker hela tiden om att dessa även ska ske på andra ställen. 

Jag ser det nog mer ur ett praktiskt, vardagligt perspektiv - hur mycket kommer det störa? Jag kommer bo nära en nybyggt Moske, så det är en högst aktuell fråga för mig. Personligen har jag inga problem med det om man hittar en bra kompromiss lösning och det inte skickas ut varje minut och timme. Men det tror/hoppas jag att de själva förstår också. Men skulle var vara någon gång per dag, för mig skulle det inte störa. Kanske lite ovant i början, men att jag inte reagerar på kyrkklockor, som jag också bor i närheten av - beror på att jag är "van" vid dem, inte att de inte i sig låter. 

Ljud i allmänhetens mening ser jag mer som ett "rum" vi alla delar och där vi helt enkelt också måste tänka oss för och även där ha omtänksamhet och förståelse mot varandra. Men att de inte skulle få ha böneutrop alls, känns ganska gammaldags tänkt enligt "vems snöre är längst" principen. Vill de ha böneutrop, så länge det görs inom en rimlighet allmänheten kan tänka sig - jag ser inga problem med det som sagt. Och personligen är jag fullkomlig ateist. Tror bara på den 25e varje månad.
  • Anonym (Bordegåochhandla)

Jag tycker det är dåligt.
    Det får man inte säga, så jag blir väl påhoppad snart.
    Men varför ska jag behöva lyssna på någon annans religiösa fasoner? Gör det för er egen del, själva eller hemma. Det är så jäkla kinkigt med hur man får uttrycka sig som svensk, men åt andra hållet ska allt accepteras och respekteras..
    Provocerande anser jag.

• Zoegazz

Tycker inte det är något bra alls och hade ingen aning om att det ens tog plats i Sverige. Vi har kommit långt vad gäller att inte låta religion styra här, då borde vi inte införa religiösa seder från länder där man är betydligt längre bak vad gäller detta samt jämställdhet och annat oönskat. 

• nattuw
    Anonym (Troende, men håller det för mig själv) skrev 2025-05-07 12:30:43 följande:

Kristendomen har alltid varit den största religionen i Sverige. Så varför ska vi kristna behöva höra detta?

För att vi har religionsfrihet.
  • Dr Nail

Man hör inte böneutrop tillräckligt ofta där jag bor för att det ska upplevas som ett problem. Men när det väl händer så låter det ju handen på hjärtat bra otrevligt? Kyrkklockan brukar ofta tas upp i sammanhanget men är enligt mig inte samma upplevelse då kyrklockan förväntas fylla den svenska själen med ro och harmoni medan böneutrop låter mer som att de slaktar en åsna. Så jag säger nog snarare: förbjud.

• Anonym (Troende, men håller det för mig själv)
    nattuw skrev 2025-05-11 07:55:38 följande:
    För att vi har religionsfrihet.
    Skulle muslimer acceptera att det blir utrop om att Gud är den störste? Därför ska vi andra inte behöva lyssna på en massa obegripligt där man förstår att det handlar om att Allah är störst. Religion ska inte vara påtvingad, det ska vara frivilligt. 
  • Anonym (Mx)

Spridning av religion överlag borde begränsas. Ok att informera i skola i form av just ämnet religion, men inte mer än så.

Varför ska folk behöva lyssna på detta dravel? 

• Virriga Vera

Du betalar enbart skatt till det trossamfund som du tillhör och har gett tillstånd att de tar ut skattepengar. M.a.o om du som muslim gett tillstånd till att betala skatt till ditt trossamfund. www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/askattsedelochskattetabeller/avgifttillandratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html
  • Anonym (R)

Det finns ingen anledning att normalisera islam och dess ideologi och regelverk i Sverige så nej, böneutrop ska vi inte ha.

• Cheers

Jag var ute på Gyllene Hornet mellan Europa och Asien och hörde böneutropen från minareterna i Istabul rulla fram över vattnet. Det var väldigt tjusigt och passade där. Men inte i Sverige för det passar inte här och är bara störande. Jag vet folk som störs av Engelbrektskyrkans klockor i Stockholm så de flyttade från Karlavägen 11 invid kyrkan som är ett drömhus (Jussi Björling bodde där) för att få lugn och ro. Tänk då böneutrop... Nej tack!

Svar på tråden Varför böneutrop i Sverige?