• Anonym (Troende, men håller det för mig själv)

Varför böneutrop i Sverige?

Kristendomen har alltid varit den största religionen i Sverige. Så varför ska vi kristna behöva höra detta? Om vi hade flytta till deras länder, hade de då accepterat kyrkor med dånande kyrkklockor? Och dessa skulle betalas med bidrag av skattebetalarna, som vi får göra till moskéer. Och det är ingen småpotatis, utan stora summor. Skulle de acceptera kristna utrop: "Jesus är Vägen, Sanningen och Livet".

Vad anser ni om böneutrop? Det finns bara i några städer, men de ansöker hela tiden om att dessa även ska ske på andra ställen. 

• Svar på tråden Varför böneutrop i Sverige?
  • Anonym (Troende, men håller det för mig själv)

Enligt en rapport från Riksdagens Utredningstjänst har statliga myndigheter och regioner från 2004 och framåt betalat ut 1 924 miljoner till elva islamistiska  föreningar i Sverige. Det har även upptäckts att det förekommer mycket bidragsbrott. Säpo har även gjort tillslag. 

• nihka
    Anonym (Troende, men håller det för mig själv) skrev 2025-05-07 12:30:43 följande:
    Varför böneutrop i Sverige?

Kristendomen har alltid varit den största religionen i Sverige. Så varför ska vi kristna behöva höra detta? Om vi hade flytta till deras länder, hade de då accepterat kyrkor med dånande kyrkklockor? Och dessa skulle betalas med bidrag av skattebetalarna, som vi får göra till moskéer. Och det är ingen småpotatis, utan stora summor. Skulle de acceptera kristna utrop: "Jesus är Vägen, Sanningen och Livet".

Vad anser ni om böneutrop? Det finns bara i några städer, men de ansöker hela tiden om att dessa även ska ske på andra ställen. 

Eftersom krisendomen och islam är de två största religionerna i världen är det många länder där man kan höra både kyrkklockor och böneutrop.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Markus)

Nej, detta är Sverige och vi är på svensk mark. När man flyttar hit ska man rätta sig efter det som gäller här. Annars blir det att "plocka russinen" ur kakan.

Många invandrare som kommer hit vill bara ha fördelarna och många vill inte ens bli integrerade och lära sig svenska språket. Dessa kan återvända till sina egna hemländer och leva som dom gör just där. Sverige är inte landet för dom.

Jag har också svårt förstå varför vi ska ta sådan stor hänsyn till islam? Tänk om alla med olika religioner skulle vilja bygga religiösa platser.

Man kan även vända på det. Tror ni att vi skulle få bygga kyrkor i islamiska länder? Och gå klädda som vi vill. Knappast lol. Där skulle man straffas hårt.

Konstigt att inte fler sätter ned fötterna. Men svenskar är i lag inget folk med kämparglöd. Vi accepterar och står tysta. Så kanske att vi förtjänar det förfall Sverige står inför. 

• fornminne

Jag har aldrig förstått den här frågan. Vi har religionsfrihet i Sverige, men när jag var yngre krävde musliner aldrig offentliga böneutrop här. Det fanns aldrig på kartan i ett kristet sekulärt land. Det finns andra lösningar, som att sända böneutrop via radio.

Religionsfrihet betyder inte att allt måste tillåtas. Kyrlkklockor kan också ifrågasättas vissa tider och på vissa platser, men är en del av vårt kulturarv.

• nihka
    Anonym (Markus) skrev 2025-05-11 12:01:57 följande:

Nej, detta är Sverige och vi är på svensk mark. När man flyttar hit ska man rätta sig efter det som gäller här. Annars blir det att "plocka russinen" ur kakan.

Många invandrare som kommer hit vill bara ha fördelarna och många vill inte ens bli integrerade och lära sig svenska språket. Dessa kan återvända till sina egna hemländer och leva som dom gör just där. Sverige är inte landet för dom.

Jag har också svårt förstå varför vi ska ta sådan stor hänsyn till islam? Tänk om alla med olika religioner skulle vilja bygga religiösa platser.

Man kan även vända på det. Tror ni att vi skulle få bygga kyrkor i islamiska länder? Och gå klädda som vi vill. Knappast lol. Där skulle man straffas hårt.

Konstigt att inte fler sätter ned fötterna. Men svenskar är i lag inget folk med kämparglöd. Vi accepterar och står tysta. Så kanske att vi förtjänar det förfall Sverige står inför. 

Och när man bor här får man rätta sig efter att vi har religionsfrihet. Där du har du nåt att sätta ner fötterna om!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Cheers
    Anonym (Troende, men håller det för mig själv) skrev 2025-05-11 11:49:16 följande:

Enligt en rapport från Riksdagens Utredningstjänst har statliga myndigheter och regioner från 2004 och framåt betalat ut 1 924 miljoner till elva islamistiska  föreningar i Sverige. Det har även upptäckts att det förekommer mycket bidragsbrott. Säpo har även gjort tillslag. 

Nästan två miljarder. Det är ju inte klokt!

Inte ett öre av skattemedel ska gå till sådant. Förskingringen ur statens kassakista borde polisanmälas.

Med vilke rätt slänger politikerna på detta sätt  bort våra surt förvärvade pengar som vi betalat i skatt?

Den typ av verksamhet som det här är fråga om är en sak för civilsamhället att sköta:  Om muslimerna vill ha islamiska föreningar så får de bidra själva. Det är det normala i civilsamhället. 
  • Rataxes

Jag är glad att jag bor så att jag slipper både kyrkklockor och böneutrop. 
    Däremot har jag inte störts av böneutrop när jag varit ute och rest, nu senast under 2 veckor i Israel. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Markus) skrev 2025-05-11 12:01:57 följande:

Det du säger egentlingen är att du vill att Sverige ska vara lika lite respekt för olika som i islamistiska länder? 
  • Anonym (R)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-05-11 23:28:54 följande:
    Det du säger egentlingen är att du vill att Sverige ska vara lika lite respekt för olika som i islamistiska länder? 
    Man behöver inte skämmas för att man inte vil att islam och dess åsikter och regler ska ta plats i samhället.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (R) skrev 2025-05-12 05:39:16 följande:
    Man behöver inte skämmas för att man inte vil att islam och dess åsikter och regler ska ta plats i samhället.
    Så tänker nog islamisterna om andra religioner också. Vad är det för skillnad?
Svar på tråden Varför böneutrop i Sverige?