• Anonym (Provocerad)

Låtsasallergiker ställer till det för andra!

Jag började nyligen på ett nytt jobb. Där finns en kollega som inte äter gluten. Vi har ofta någon typ av förtäring på jobbet och varje gång ska det beställas glutenfria alternativ till just den här kollegan.

Vid ett samtal framkom det att kollegan inte alls är glutenintolerant, men tror dig må bättre utan gluten. Men det gäller inte alltid. När vi går ut och äter lunch, köper kollegan ofta saker som traditionellt ofta innehåller mjöl, typ paneringar, redda såser och så vidare. Då går det bra, för det är ju så gott.

Samtidigt har jag en bekant som är dödligt allergisk mot nötter. Många gånger har min bekanta fått åka in med ambulans, vid ett par tillfällen har det varit mycket kritiskt och varje gång är min bekanta kvar på sjukhuset minst en natt. Ofta flera, då kroppen är i sådan chock eller allergichocken och all adrenalin som hen får. Trots att hens arbetsplats är nötfri, respekteras det inte alltid.

Jag blir så sjukt provocerad av de här låtsasallergikerna som kräver specialkost på andras bekostnad, men inte alls är allergiska utan bara gnälliga. Ni som gör så, hur fan tänker ni?

• Svar på tråden Låtsasallergiker ställer till det för andra!
  • Anonym (s)

Vad ger det för konsekvenser för dig att kollegan får glutenfritt?

• Anonym (Elsa)

Ja det låter ju lite märkligt att din kollega begär av företaget att få gluten fritt och sedan ändå intar det få och då.
    Jag tex äter en autoimmun kost pga av att hålla inflammationer nere i kroppen ( pga av en kronisk sjukdom) och har fått läkarintyg som visar styrker att det ger positiv effekt, den har min arbetsgivare fått och krävt av mig.
    Skulle aldrig kunna tumma på min kosthållning då det skulle ta allt mellan 3-6 månader att reparera de skador som tex gluten orsakar i min kropp.

Har du frågat kollegan anledningen till sin kostomläggning eller vad man ska kalla det?

Läkarintyg tycker jag är viktigt att visa arbetsgivaren så det blir trovärdigt, knepigt om alla ville ha önskekost för att?

• Agda90
    Anonym (Elsa) skrev 2025-05-08 07:59:37 följande:

Ja det låter ju lite märkligt att din kollega begär av företaget att få gluten fritt och sedan ändå intar det få och då.
    Jag tex äter en autoimmun kost pga av att hålla inflammationer nere i kroppen ( pga av en kronisk sjukdom) och har fått läkarintyg som visar styrker att det ger positiv effekt, den har min arbetsgivare fått och krävt av mig.
    Skulle aldrig kunna tumma på min kosthållning då det skulle ta allt mellan 3-6 månader att reparera de skador som tex gluten orsakar i min kropp.

Har du frågat kollegan anledningen till sin kostomläggning eller vad man ska kalla det?

Läkarintyg tycker jag är viktigt att visa arbetsgivaren så det blir trovärdigt, knepigt om alla ville ha önskekost för att?

Jag åt AIP innan, nu när jag har läkt ut skadorna äter jag mer åt paleo hållet. Ingen har bett om läkarintyg och jag tror att läkarna på min vårdcentral hade haft lättare att förstå att jorden var platt än aip/paleo kost.

Vidare så är jag vuxen och bestämmer själv vad jag vill äta. 

Jag har inte sett en enda vegetarian eller vegan behöva ett läkarintyg....
  • Agda90
    Anonym (Provocerad) skrev 2025-05-07 19:12:58 följande:
    Låtsasallergiker ställer till det för andra!

Jag började nyligen på ett nytt jobb. Där finns en kollega som inte äter gluten. Vi har ofta någon typ av förtäring på jobbet och varje gång ska det beställas glutenfria alternativ till just den här kollegan.

Vid ett samtal framkom det att kollegan inte alls är glutenintolerant, men tror dig må bättre utan gluten. Men det gäller inte alltid. När vi går ut och äter lunch, köper kollegan ofta saker som traditionellt ofta innehåller mjöl, typ paneringar, redda såser och så vidare. Då går det bra, för det är ju så gott.

Samtidigt har jag en bekant som är dödligt allergisk mot nötter. Många gånger har min bekanta fått åka in med ambulans, vid ett par tillfällen har det varit mycket kritiskt och varje gång är min bekanta kvar på sjukhuset minst en natt. Ofta flera, då kroppen är i sådan chock eller allergichocken och all adrenalin som hen får. Trots att hens arbetsplats är nötfri, respekteras det inte alltid.

Jag blir så sjukt provocerad av de här låtsasallergikerna som kräver specialkost på andras bekostnad, men inte alls är allergiska utan bara gnälliga. Ni som gör så, hur fan tänker ni?

Eftersom mina problem med mat inte syns på allergitester så skulle jag tillhöra gruppen som dunä menar är låtsasallergiker. 
    Jag tänker så här: jag vill inte ha problem med migrän, förstoppning/diare, eksem, ha näringsbrister eller yrsel som knockar mig i 5-10 dagar. Så jag äter en AIP kost med inslag av Paleo för att inte bli sjuk.

Att kollegor på din väns arbetsplats inte respekterar nötförbudet säger mer om dem än om folk som väljer att äta något ena dagen men inte nästa. 

Det finns folknsom bjuder in gäster utan en tanke på att anpassa menyn efter allergier. 

Så det finns gott om idioter i världen men det är inte en individs val utav kost som gör det utan motpartens ovilja aty förstå.
  • Anonym (arbete)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-05-08 07:59:37 följande:

Vad är det för arbetsplats där man behöver kostintyg? Står arbetsgivaren för maten där du jobbar? 
  • cosinus

Allergier är ju inte bara svart eller vitt. Du kan klara en viss mängd också. Nu är jag dålig på gluten men om hon inte är utredd kan det ju lika gärna vara vete hon inte tål och då är det inte helt orimligt att kroppen mår bäst av att inte äta det men det funkar att fuska ibland.

Jag har en son som inte tål baljväxter. Han blir prickig och det kan börja klia i halsen men han har konsekvent vägrat att köra specialkost hela gymnasiet för han tycker det är för tjorvigt. Är det nog gott äter han. Då är han prickig några dagar sen. Det funkar med soja, det funkar med jordnötter. Det funkar inte så bra med ärtor. Det är han känsligare mot så det försöker han undvika. Det skulle inte funka om vi åt den typen av mat hemma så han hela tiden låg och belastade kroppen.

De kan på nåt sätt testa på olika protein (tror jag) så de kan se om man  har den allergin som kan vara farlig på t ex jordnötter och nötter. Det har han inte på jordnötter. Han är fortfarande allergisk dock. Mot vanliga nötter har han dock utslag på den allergin som potentiellt kan bli farlig så nötter undviker han faktiskt. Men han har  låga värden och de få gånger han råkat få i sig så har det bara blivit läskigt men inte krävt läkarvård.

Problemet är ju inte att företag går med på att beställa glutenfritt till anställda som inte äter det även om de fuskar någon annanstans. Problemet är inte heller att personer som är allergiska men tål avsteg ibland gör såna. Problemet är när riktigt allvarliga allergier inte respekteras.

• Anonym (Tyra)

Det kan ju vara så att din kollega mår dåligt av gluten men tål lite grann och då tar smällen när det är värt det. Hur många dricker inte alkohol trots att de mår dåligt av det efteråt? Ibland är det värt det och då gör man det ändå. Det är mänskligt att ha känslor. Vi är inte robotar. 

• Jemp

Din kollegas glutenfria kost sker ju inte på bekostnad av nötallergi på en annan arbetsplats så jag förstår inte alls resonemanget. 

• Sunflora
    Anonym (s) skrev 2025-05-07 19:27:42 följande:

Vad ger det för konsekvenser för dig att kollegan får glutenfritt?

Att ts måste anstränga sig extra och alltid ha kollegan i åtanke när det ska planeras något som har med mat att göra. 
  • Sunflora
    Jemp skrev 2025-05-08 09:07:28 följande:

Din kollegas glutenfria kost sker ju inte på bekostnad av nötallergi på en annan arbetsplats så jag förstår inte alls resonemanget. 

Folk tar inte allergier så allvarligt pga sådana som ts kollega de tänker att lite gluten är okej eller lite nötter bara man inte säger något. 
Svar på tråden Låtsasallergiker ställer till det för andra!