Låtsasallergiker ställer till det för andra!
Jag började nyligen på ett nytt jobb. Där finns en kollega som inte äter gluten. Vi har ofta någon typ av förtäring på jobbet och varje gång ska det beställas glutenfria alternativ till just den här kollegan.
Vid ett samtal framkom det att kollegan inte alls är glutenintolerant, men tror dig må bättre utan gluten. Men det gäller inte alltid. När vi går ut och äter lunch, köper kollegan ofta saker som traditionellt ofta innehåller mjöl, typ paneringar, redda såser och så vidare. Då går det bra, för det är ju så gott.
Samtidigt har jag en bekant som är dödligt allergisk mot nötter. Många gånger har min bekanta fått åka in med ambulans, vid ett par tillfällen har det varit mycket kritiskt och varje gång är min bekanta kvar på sjukhuset minst en natt. Ofta flera, då kroppen är i sådan chock eller allergichocken och all adrenalin som hen får. Trots att hens arbetsplats är nötfri, respekteras det inte alltid.
Jag blir så sjukt provocerad av de här låtsasallergikerna som kräver specialkost på andras bekostnad, men inte alls är allergiska utan bara gnälliga. Ni som gör så, hur fan tänker ni?