Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 23:11:06 följande:
Hej Ella. Den här tråden var egentligen bara på skoj. Men samtidigt ett litet test.
Sen måste jag ju samtidigt erkänna att något i mig för tankarna till kommunism när jag tänker på föreningar. Även om det så klart är avsevärd skillnad.
Jag Förväntade mig kanske mer analyser från svaren i tråden och kanske borde jag väntat längre för att se om gänget som älskar att vara oeniga om politik skulle dyka upp men eftersom jag inte är begåvad med tålamod så har jag frågat chat gpt. Svaret jag fick klipper jag in här:
Det finns flera intressanta likheter mellan en vanlig förening (som t.ex. en idrottsförening, bostadsrättsförening eller ideell förening) och kommunism, särskilt när man ser till grundläggande principer om samarbete och gemensamt ägande:
1.
Gemensamt ägande och ansvar
Kommunism: Strävar efter att alla produktionsmedel ska ägas gemensamt, och att vinster och resurser fördelas efter behov.
Förening: Medlemmarna äger och driver föreningen gemensamt. Föreningens resurser och beslut fördelas och tas i det gemensammas intresse.
2.
Demokratisk styrning
Kommunism (i teorin): Beslut ska fattas gemensamt genom direkt eller representativ demokrati, där varje individ har en röst.
Förening: Vanligtvis demokratiskt styrd, t.ex. genom årsmöten där medlemmarna röstar om viktiga frågor.
3.
Solidaritet och ideellt arbete
Kommunism: Bygger på idén om solidaritet ? att alla bidrar efter förmåga och får efter behov.
Förening: Medlemmar engagerar sig ofta ideellt och arbetar tillsammans för det gemensammas bästa utan ekonomisk vinning.
4.
Icke-vinstdrivande struktur
Kommunism: Strävar efter att avskaffa privat vinst som drivkraft.
Förening: Är ofta ideell och får inte ha vinst som syfte ? eventuellt överskott går tillbaka till verksamheten.
Så vad det handlar om är att du har gått på tokvänstern lögner om vad komunism är.