Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

Föreningar

Anonym (Abc) skrev 2025-05-07 22:41:34 följande:
    Föreningar

Föreningar är i allmänhet lika med kommunism.

Change my mind.

En förening kan man frivilligt gå med i och gå ur när man vill. Annars är det en sekt.
    Hur du kan få detta till kommunism vet jag inte.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:22:17 följande:
    Bara en sån sak!

Det låter kommunistiskt tycker jag.
    Berätta gärna din definition av vad kommunism är.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:25:49 följande:
    Tveksamt om det är så frivilligt. Man kan känna sig tvingad en att vara med i facket eller hyresgästföreningen.

Lite som i Sovjet. Du behöver inte vara med i partiet, men du får ta konsekvenserna.
    De som värvar medlemmar är såklart måna om att få med så många som möjligt, men du har fortfarande all rätt i världen att säga nej. Om du skulle gå med och ångra dig får du gå ur och ingen kommer straffa dig. Möjligtvis kan de vara lite tjatiga om att du ska komma tillbaka, men då får du stå på dig och de kommer till slut ge upp och värva någon annan istället.
    Du kommer knappast hamna i Gulag för att du gick ur hyresrättföreningen 😂😂
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:35:27 följande:
    Det ser olika ut överallt så klart. Min definition är ju så klart bredare än gemene mans definition.
    Det säger mig inte speciellt mycket. Då frågar jag:
    Vad är kärnan i kommunism?
    Vad har kommunisterna för mål?
    Vad är gemene mans definition, och hur är din definition bredare?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 19:40:11 följande:
    Säg det till alla föräldrar som måste jobba i kiosken eller måste nasa runt och sälja kalsonger och kakor till sina vänner för Gud förbjude att deras barn inte håller på med en idrott. Det vore socialt självmord och en nedgradering av sin föräldraroll. Lite som att inte vara partiansluten i DDR.

Eller de som inte vågar höja rösten på fackföreningsmötet för att man vet att styrelsen är maktfullkomlig. Men att avstå medlemskapet skulle innebära försämrat skydd. 
    Ja visst är det skittråkigt att behöva gå omkring och sälja kakor och kallingar varje år, och att städa upp efter fyllon på festivaler bara för att det är föreningsjobb och det är något man måste ställa upp på om man är med i en förening. Men det är ingenting man är tvingad till egentligen. Jag höll på med sport hela min barndom och mina föräldrar ställde upp på alla dessa jobb och det är jag enormt tacksam för, så självklart gör jag detsamma för mina barn. De är inte tvingade att vara med i en idrottsförening, jag är bara glad att de hittat någon typ av träningsform som de trivs med. Hade de inte velat t ex spela fotboll eller träna gymnastik hade de lika gärna fått jogga i elljusspår, cykla, skejta eller åka inlines. Bara de håller på med någon typ av fysisk aktivitet är jag villig att ställa upp på vad det än krävs, om det är att sälja kakor eller att skjutsa lagkamrater till matcher.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 21:19:55 följande:
    Ja visst är det fint! Men det gör det ju inte mindre kommunistiskt.
    Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det är kommunistiskt så om du vill får du gärna svara mer konkret på vad kommunism innebär för dig.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 23:11:06 följande:
    Hej Ella. Den här tråden var egentligen bara på skoj. Men samtidigt ett litet test. 

Sen måste jag ju samtidigt erkänna att något i mig för tankarna till kommunism när jag tänker på föreningar. Även om det så klart är avsevärd skillnad.

Jag Förväntade mig kanske mer analyser från svaren i tråden och kanske borde jag väntat längre för att se om gänget som älskar att vara oeniga om politik skulle dyka upp men eftersom jag inte är begåvad med tålamod så har jag frågat chat gpt. Svaret jag fick klipper jag in här:

Det finns flera intressanta likheter mellan en vanlig förening (som t.ex. en idrottsförening, bostadsrättsförening eller ideell förening) och kommunism, särskilt när man ser till grundläggande principer om samarbete och gemensamt ägande:

1. 

Gemensamt ägande och ansvar

Kommunism: Strävar efter att alla produktionsmedel ska ägas gemensamt, och att vinster och resurser fördelas efter behov.

Förening: Medlemmarna äger och driver föreningen gemensamt. Föreningens resurser och beslut fördelas och tas i det gemensammas intresse.

2. 

Demokratisk styrning

Kommunism (i teorin): Beslut ska fattas gemensamt genom direkt eller representativ demokrati, där varje individ har en röst.

Förening: Vanligtvis demokratiskt styrd, t.ex. genom årsmöten där medlemmarna röstar om viktiga frågor.

3. 

Solidaritet och ideellt arbete

Kommunism: Bygger på idén om solidaritet ? att alla bidrar efter förmåga och får efter behov.

Förening: Medlemmar engagerar sig ofta ideellt och arbetar tillsammans för det gemensammas bästa utan ekonomisk vinning.

4. 

Icke-vinstdrivande struktur

Kommunism: Strävar efter att avskaffa privat vinst som drivkraft.

Förening: Är ofta ideell och får inte ha vinst som syfte ? eventuellt överskott går tillbaka till verksamheten.

Okej, jag förstår. Jag hade gärna velat veta din personliga ursprungstanke men var det bara skoj så låter vi det vara det 😁
Svar på tråden Föreningar