• Xenia

Han kräver faderskapstest

Spucks skrev 2025-05-09 12:55:36 följande:

Jag har fullt förståelse för varje man som vill ha ett faderskapstest, oavsett hur länge man har varit ihop. Som man kan man annars aldrig varit 100% säker att man är far till barnet. Man behöver inte göra det till ett problem.

Jag kan förstå det principiellt. Det verkar vara så vanligt med otrohet (särskilt om man läser FL), och i fiktionen visar det sig ofta att ett barn inte har den far det officiellt har. Men hade min man begärt det hade jag blivit rasande, för jag har ju inte varit otrogen.

Som mor vet man alltid att barnet är ens eget man har ju själv fött det. (Fast barn har förväxlats på BB, både i verkligeheten och än mer i fiktionen.) Som far kan man aldrig vara lika säker...

Det bästa vore om alla gjorde test efter barnets födelse. Vi har annorlunda sexualmoral idag, så rutinerna får anpassas efter det. (Otrogna kvinnnor har iofs alltid funnits men förr fanns inte idealet att man alltid skulle leva ut sin sexualitet.)
  • Xenia

Var ni bägge överens om att skaffa barn eller kom det helt oväntat? Om ni inte fått barn förr trots att ni varit ihop i många år kan han ha trott att det berott på honom. När du då plötsligt blir gravid så blir en förklaring att du haft sex med en mer fertil man. Har han inte gett någon förklaring till sin begäran?

Eller så har han själv varit otrogen och "på sig själv känner man andra". Om han brukar vara otrogen så tror han förstås att du kan vara det också.

• Xenia
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-11 21:37:52 följande:
    Helt galet. borde krävas även om de är gifta. Undra hur många som är otrogna liksom, räcker att lösa på detta forumet så verkar 90% ha varit det 
    Nej, det är nog bara ca 50% som varit det. Men kanske speciellt många på FL?
  • Xenia
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-11 17:43:02 följande:
    För att det är helt irrelevant. Nej det finns inga skäl till att han ska tro något sånt.
    Det är ju relevant för att  försöka förstå honom. Om det är så att du har barn tidigare, men inte han, och ni inte fått barn på flera år trots försök, då kan tanken gro "är det verkligen mitt barn"?

Inte vet jag om det är graviditetshormoner eller vad, men jag tycke du verkar rätt oförsonlig.

DU vet att han är barnets far, alltså kommer ni att behöva kunna samarbeta om barnet även om ni gör slut.

En annan orsak kan vara att han egentligen inte ville ha något barn och inte kände sig vuxen ansvaret. Så han föredrog att tro att det är en annan mans barn och ansvar.
  • Xenia
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-19 17:45:28 följande:
    Jag fick värkar av all stress, de lyckades stanna av det, men jag måste hålla mig stilla för att inte riskera något. Han har flyttat ut och säger att han inte kommer ha något med barnet att göra tills han ser svart på vitt att det är hans.
    Ja, antingen tror han av någon orsak att du varit otrogen. Har du verkligen inte märkt av några sådana misstankar förr?

Eller så har han en sådan kvinnosyn, att alla kvinnor är otrogna bara de får chansen. Det är s a s inte riktat personligen mot dig utan mot alla kvinnor.

Så han kommer inte att stödja dig under graviditet och förlossning? Fråga är om du vill ha något med honom att göra när barnet väl är fött.
  • Xenia
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-19 18:49:37 följande:
    Javisst, men jag kan upplysa om att vissa kvinnor jobbar hårt för att bli gravida. 
    Män bör inse att det kan gå till t.ex så här:

Före ägglossningen tar hon emot sin mans säd. Sen åker han på affärsresa (kvinnan antar att maken sätter på Lisa på kontoret). Kvinnan bjuder in grannen på ett glas vin och eftersom Maken nog är otrogen med Lisa finns det ju absolut ingen anledning att kasta bort ägglossningen. Dagen efter råkar mannens bror hälsa på, och han är ju ganska lik maken, perfekt att ta hans säd också.

Nästa månad variation på ovanstående.  

?Klart att ett utkrävt faderskapstest blir en katastrof.

Vad är det för porrnovell du skriver? Har det någonsin förekommit så kan det iaf inte vara särskilt vanligt.

Och både grannen och svågern skulle tro att de är fadern (de vet ju inte om varandra). Sedan kan man tänka sig att barnet som tonåring får barn med grannens barn (eller rentav med en kusin som är syskon. Komplikatiionerna är oändliga och skulle räcka för en evighetsserie

Varför genomgår så många par ivf med makens eller donatorsperma då, det är ju bara för kvinnan att vara otrogen med en eller flera?

För att återgå till TS så har hon redan två barn och skulle inte behöva ta till sådana medel för ett barn som du fantiserar om.
  • Xenia

När barnet är fött så görs ett faderskapstest som visar att han är fadern.

Men sen då? Kommer du att ansöka om enskild vårdnad? Umgänget måste ju till en början ske hemma hos dig eller att du besöker honom med barnet. Lär bli obekvämt mtp det kyliga förhållandet mellan föräldrarna.

Det bästa är att undvika att tänka på honom öht och enbart fokusera på ditt och barnets välmående. Mannen var uppenbarligen inte den du trodde.

• Xenia

Men det är också omoralskt mot barnet! Som inte får veta sitt ursprung.

• Xenia
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-20 13:56:54 följande:
    Genom att neka säger du ju indirekt att du varit otrogen.
    Nej, verkligen inte!

Jag skulle också tagit illa upp av en sådan begäran, just för att jag inte varit otrogen.
  • Xenia
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-20 14:01:21 följande:
    Men om du hade varit kille då? 
    ska man vara ihop med någon som man har så dålig tilltro till?
  • Xenia
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-20 14:01:21 följande:
    Men om du hade varit kille då? 
    ska man vara ihop med någon som man har så dålig tilltro till?
  • Xenia
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-20 23:56:14 följande:
    Hur vet vi att du talar sanning? Dagen moderna kvinnor vill ju gärna att faderskapstester förbjuds. Anledningen är ju uppenbar....
    Vad har du för belägg för det? Det låter helt idiotiskt, jag tvivlar på att några kvinnor framfört ett sådant förslag.

Vad jag läst är att många sambopappor motsätter sig faderskapstest eftersom gifta män inte behöver göra det. De känner sig diskriminerade, att de inte självklart antas vara far till barnet. De tycker att äktenskap och samboskap borde vara samma sak.

Utan faderskapstester skulle ju kvinnor och barn hamna tillbaka i 1800-talet. Barnafadern behövde bara neka så slapp han betala för barnet.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest